P
Hej.

jag har en liten funderation angående min vedpanna, en buderus juno sf 211 ubg.
den har underförbränning och tryckande fläkt och primärluftinställning på en ratt som går från 1 till 8 , jag har den på läge 2 nu och rökgaser ligger på 200 grader och Max rökgastemp enligt pannans broschyr är 220 grader, enligt broschyren så ska läge 4 ge 21 kw och läge 8 ge 26 kw.
Men nu vet jag inte om man törs vrida upp den här ratten för primärluften eftersom det kan bli för höga rökgaser, enligt uträkning så ger inte pannan mer än 16 kw trots att jag har bra förbränning, 1500 liter vatten och eldar från 30 till 84 grader tar cirka 7-8 timmar med stängd shunt.

Nån som vet om man törs ge pannan mer luft?, vill absolut inte ha för höga rökgaser.

tack
Mvh Micke

Köpte 5 st. Danfoss Eco (inte Living Eco) men är besviken på dem. Håller inte inställd temperatur utan det felar på ca. 2 grader. Dessutom regerar de långsamt på temperaturändringar när t.ex. solen skiner in i rummet och värmer. Har nu 25,5 grader i vard.rummet men radiatorn är riktigt varm. Den är ställ på 23 gr.

Har riktat små PC-fläktar på termostaterna för att de ska visa korrekt. Visar rättare temperatur nu.
Ångrar köpet och skulle ha provat MAX termostater på Conrad vilka kostar hälften så mycket plus att de har flera finesser, bl.a. kan man kompensera just för felvisning av inställd temperatur. De är dessutom möjliga att ansluta till en central rumstermostat (som Danfoss Living Eco) men för halva priset.

Danfoss skryter om hur noggrant de reglerar men data från mitt hemlarm med temperaturgivare visar att det inte stämmer.

@snickie - Styr du primärluften i din panna med Danfoss-termostaterna eller har du postat inlägget på fel ställe?

useless useless skrev:
@snickie - Styr du primärluften i din panna med Danfoss-termostaterna eller har du postat inlägget på fel ställe?
Ber om ursäkt! Har nog postat på fel ställe. Jag har f.ö. fjärrvärme.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.