6 461 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Väldigt låg elförbrukning... Eller?
Du bor i mitten och har säkert ca 2-3 grader lägre än förra ägaren. Har nattsänkning och eldar. Klart att du har lägre förbrukning än förra ägaren. Ordna till ventilationen bara. Varför ska ni byta en elpanna som är installerad 2015. Om du vill minska elen ytterligare så kan en luft/luft värmepump vara ett alternativ på en öppen plats.
Hej, ja ventilationen blir till sommaren, eller iaf nya tilluftintag i sovrummen. Eventuellt en PAX i badrummet uppe, för att hålla ett flöde i sovrummen.
Tanken var faktiskt en luft-luft. Jag tänkte luft-vatten eller bergvärme först, men med den här energiförbrukningen känns inte investeringen motiverad. Dessutom kan jag köra kyla till sovrummen sommartid om det skulle bli som förra sommaren.
Tanken var faktiskt en luft-luft. Jag tänkte luft-vatten eller bergvärme först, men med den här energiförbrukningen känns inte investeringen motiverad. Dessutom kan jag köra kyla till sovrummen sommartid om det skulle bli som förra sommaren.
Hej, ventilation är jätte viktigt för både huset och människor som bor i huset. Se till att inte snåla på ventilation. Detta kan leda till att man mår sämre och är tröttare med dålig inomhusluft. Hälsan är viktigare än de få kronor du sparar.A Anhyan skrev:Hej,
Nej det stämmer att ventilationen är dålig. Inget vi lider av. Men det finns bara tilluft i ett av tre sovrum på vinden. Övrig tilluft är genom otäta originalfönster gissar jag. Finns en köksfläkt som körs sparsamt (vid aktiv matlagning). Samt en kamininsatts som skapar lite drag när jag eldar (ca 1-2 gånger i veckan under ca 6 timmar). Men det kan väl inte bara bero på det?
Jaha är det radhus. Då kan det vara vettiga siffror kanske.
Är det verkligen så jättelågt?
Vi bor i ett hus från 1990.
Med treglas fönster runt om, huset är på 163m2, 1,5 plans i vinkel.
Ligger dock i Blekinge.
Vi har bara bott här sen 1 december så har ju inga värden för sommaren..
December drog det 1980kWh,
Januari 2366kWh.
Då har vi en frånluftsvärme pump från byggåret som är på sin sista år verkligen..
Sen krypgrundsavfuktare som är igång, samt golvvärme i badrum.
Har ca 21-22 grader inne och ingen nattsänkning.
Är inte alls insatt i detta om vad som är högt o lågt hah!
Vi bor i ett hus från 1990.
Med treglas fönster runt om, huset är på 163m2, 1,5 plans i vinkel.
Ligger dock i Blekinge.
Vi har bara bott här sen 1 december så har ju inga värden för sommaren..
December drog det 1980kWh,
Januari 2366kWh.
Då har vi en frånluftsvärme pump från byggåret som är på sin sista år verkligen..
Sen krypgrundsavfuktare som är igång, samt golvvärme i badrum.
Har ca 21-22 grader inne och ingen nattsänkning.
Är inte alls insatt i detta om vad som är högt o lågt hah!
Bor i ett gammalt hus byggt 1935. 160 m2 fördelat på 2 plan + värmd källare. Oisolerad vind. Gamla 2glasfönster överallt. Gamla ytterdörrar. Upplevs lite dragigt (ventilation?). Markvärme som står inställd på 21°. = 20° i rummen. Onödigt stor separeat varmvattensdel då vi pga takhöjd i källaren inte fick plats med kombinerad. Genomsnitslig årlig el-åtgång för alla år har varit 10 000-11 000 kwh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
180kv hus: Timmerhus 145+95 isolering i väggar, 195 i golv och tak.Ved och luftvärmepump och direktverkande el, pumpen går från ok-april.
Badrum elgolvvärme som går året runt, ca 25C.
Pumpen får upp större delen av huset till +17 vid ca -15 ute, kallare i sovrummet.
+20 inne vid +-0 ute.
Kompletteringsvärmer med ved och får varmt inne några gånger i veckan.
Garage: 145mm isolering i väggar och tak, 100mm isolering i golv.
Luftvärmepump som går nov-april.
57kvm ca +10 när det är +-0 ute.
Inre verkstad +18 där innerdelen sitter, sen läcker värme ut till de 57 kvm.
Värmekablar till brunn 40 meter från dec till mars.
Poolpump som går hela sommaren, ingen värme på.
Utebelysningar 6 st, mest LED
Innerbelysning 10 st dimrad LED
Jag tycker din förbrukning snarare verkar hög, eller högst rimlig med ditt uppvärmningssystem.
Klicka här för att svara