Hejsan ..har fått inkopplat en nibe evc 13 precis och efter en del strul verkar den nu funka ..nu till frågan. Ska pannan hålla på och värma mellan 32gr till 50gr hela tiden? Min gamla panna ställde man så den värmde tex på 40gr och då låg den där hela tiden om nu ute tempen e samma vill säga. Denna värmer upp så blor elementen varma sen sakta sjunker tempen tills den e på 32gr och elementen hinner bli kalla och så tokvärmer den upp igen till 50gr. Ska verkligen denna modellen hålla på.så eller ska man kunna justera den så att man får en stabil temp ut? E helg nu så därför jag skriver här först sen får jag ta den med nibe annars.

Välkommen till forumet.

Hur ser inställningarna ut? Bild?

Har ni bara elpannan eller någon annan "panna" också? Hur är det ihopkopplade?

Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Hur ser inställningarna ut? Bild?

Har ni bara elpannan eller någon annan "panna" också? Hur är det ihopkopplade?

• Grå panel med tre vred för temperaturjustering och en timerklocka. En strömbrytare med symboler för sol och måne finns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör enbart värmepanna som står uppe på min varmvatten beredare

Hej Vilmer, jag har samma nibe evc13 som dig. Vet du hur man höjer framledningstemperaturen? Jag har ökat värmekurva från 9 till 13 och förskjutning från minus 2 till +2. Framledningstemperaturen är på 42. Elementen på övre plan är väldigt ljumna.

Förklara mer hur värmesystemet ser ut och är uppbyggd.
De radiatorer som är "väldigt jummna" är dom de varmaste eller kallaste?

Är det bara radiatorer eller är det golvvärme också?

Är det enrörssystem eller tvårörssystem?
Schematisk bild som visar ett enrörssystem för uppvärmning med sex radiatorer och olika temperaturer för vattnet i systemet.
Skapa konto

Här är en schematisk bild på hur enrörsystem fungerar.
Schematisk bild av enrörssystem för radiatorvärme, med röda och blå rör som visar vattnets flöde genom en serie sammankopplade radiatorer.
Här är schematisk bild på tvårörsystem.

Här är manualen till EVC13

Hej, enrörssystem med golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåning. Nedre plan med golvvärme är det hyfsat varmt (21 grader) rumstemperatur men övervåningen är 18,5 grader. Panntemperaturen är 41-42 grader och har varit så. Jag lyckas inte få upp den vad jag än gör.

Nu är temperaturen exempelvis 17 grader uppe men brukar mot kvällen gå upp till 18,5 grader

41-42 grader ut från pannan (om det är det du menar) låter som att det kan vara för lågt men det beror ju förstås på radiatorer, isolering osv.

Som ett exempel har jag själv lite golvvärme och I övrigt ganska klena radiatorer. Vid -5 har jag nog strax under 50 grader ut.

Precis, den har varit (panntemperaturen) på 48-50 grader. Men kan du förklara hur man höjer panntemperaturen alternativt framledningstemperaturen? Så det blir varmare inomhus?

Om jag luftar elementen så höjer det väl inte panntemperaturen?

D Daniel Maher skrev:
Hej, enrörssystem med golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåning. Nedre plan med golvvärme är det hyfsat varmt (21 grader) rumstemperatur men övervåningen är 18,5 grader. Panntemperaturen är 41-42 grader och har varit så. Jag lyckas inte få upp den vad jag än gör.
Ställ först om brytaren nere till höger till sol, ( om det är din panna på fotot ) nästa steg blir att öka på farten på cisk-pumpen om det går. På kopplingsboxen ett vred 1 - 2 - 3 , ställ på 3. Ställ om kurvan tll 1,5 ( mittenratten. ) ställ den övre ratten på 0.
Den övre ratten är för att öka minska tempen på vattnet ut till huset. För kallt så ökar du på mot pluss med 2, då ökar tempen på tempen ut ( tex går det ut 40 C och du ökar + 2 på ratten så ökar tempen ut med 2 C och blir 42 C ut ) Efter varje ändring, får du vänta ett dygn, så systemet hinner stabiliserar sig. Det med dålig temp uppe, ställ ned termostaterna lite nere, så kommer flödet att öka till uppe. Det gäller att få upp flödet till uppe. Ha då termosterna helt öppna uppe.Eller prova med att stänga termoster/ventiler på ellementen nere,
bara för att se/känna att flödet kommer upp och vrmen kommer uppe, sen kan du öppna nere.

Hej, hade lite svårt att tyda allting du skrev.

Skickar med några bilder.

Detta är själva nibe evc13. Under den har jag en stor panna.

Om jag öppnar luckan in mot nibe evc13 så är det så här;

Jag antar att jag måste få upp denna temperatur (se bilden med mitt finger)

Hoppas att det var tydligt?

• Reglage och kablar på Nibe EVC13 panna mot kakelvägg.
    Skapa konto
  • Termostat och två mätare på en Nibe EVC13, med hand som pekar på temperaturmätare som visar cirka 58 grader Celsius.
    Skapa konto
  • Inre del av Nibe EVC13 med temperaturkontrollknapp markerad, etiketter för max-termostat och återställning av överhettningsskydd synliga.
    Skapa konto
  • Termostat på en Nibe EVC13 med en ratt inställd mellan 3 och 4 och ett finger som pekar på temperaturskalan.
    Skapa konto
  • Nibe EVC 13 panel med två mätare, en för temperatur i grader Celsius och en för tryck i bar, samt en justeringsknapp överst.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel på Nibe EVC13 med temperaturinställning och klockdisplay, med ett finger som pekar mot reglagen.
    Skapa konto
D Daniel Maher skrev:
Panntemperaturen är 41-42 grader och har varit så. Jag lyckas inte få upp den vad jag än gör.
D Daniel Maher skrev:
Precis, den har varit (panntemperaturen) på 48-50 grader. Men kan du förklara hur man höjer panntemperaturen alternativt framledningstemperaturen?
Det där låter som att en/flera värmepatroner/kontaktorer är ur funktion.
Eller har någon vridit ner maxtermostaten.
Eller så har temperaturbegränsaren löst ut.

Diagram över NIBE-pannpanel med strömställare, panntryck, och panntemperaturmätare, från en bifogad manual.
Skapa konto

PDF-sida med instruktioner om pannans temperatur och tryck, inklusive ikoner för termometer och tryckmätare.
Skapa konto

Diagram över värmesystem med etikett för maxtermostat och säkerhetsventil, beskriver steg för underhåll och tariffstyrning.
Skapa konto

Illustration av värmepumpskomponenter med instruktion för återställning av temperaturbegränsare genom återställningsknapp markerad med förstoringsglas.
Skapa konto

Bilder från tidigare bifogad manual.

D Daniel Maher skrev:
Hej, hade lite svårt att tyda allting du skrev.

Skickar med några bilder.

Detta är själva nibe evc13. Under den har jag en stor panna.

Om jag öppnar luckan in mot nibe evc13 så är det så här;

Jag antar att jag måste få upp denna temperatur (se bilden med mitt finger)

Hoppas att det var tydligt?
Maxa pumpen till läge 3. Står brytaren sol/auto/måne på sol. Det är 2 kontaktorer i den, börja med som prov,ställa det övre vredet på minus 10 så går tempen ner med 10 C, sen efter ca 10 minuter så ställs det på plus 10. Det är en viss fördröjning i elektroniken, så det kan ta upp till 5 - 10 minuter för att det ska ge full effekt. Det ska då höras som 2 klunk i pannan.
I övrigt kan det vara en kontaktor som sagt upp sig och då orkar inte pannan att höja tempen. Det sista är att någon/ra slingor i själva patronen sagt upp sig.
Om du själv inte har kunskap om att mäta på el, så blir det elektriker som kan göra det.
Var i landet är du.

Stockholm, förstår men vill inte pilla mycket då jag inte är kunnig. Är du elektriker?😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.