Hej. Har hittat ett enplans hus, byggt 1970, som är till salu, bergvärme. Men jag är lite fundersam på dessa element, har aldrig sett såna förut. Dom verkar visserligen vara varma, men bör såna här bytas ut ? 😀
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är Gustavsberg HE radiator. har sånna hemma själv.
Jag själv tycker de är lite klena i uppvärmingen, de slingrar sig ett 12 mm rör på baksidan.
Dom va kanske tillräckliga när man hade oljepanna, men inte med dagens bergvärmepump.
visst de blir varma men hade önskat mer.
vi byter ut våra eftersom till mer effektiva raditorer.
Jag själv tycker de är lite klena i uppvärmingen, de slingrar sig ett 12 mm rör på baksidan.
Dom va kanske tillräckliga när man hade oljepanna, men inte med dagens bergvärmepump.
På grund av att de är utlagda för ett typiskt högtemperatursystem företrädesvis vid den tiden oljeeldat lite senare även elvärmda pannor. Det ger ju dålig driftpunkt-ekonomi för ett modifierat upplägg med värmepump. I extremfall dvs där grunddimensioneringen var korrekt och utan onödiga uppräkningar i flera led vilket inte är ovanligt och kan rädda en konvertering blir det helt enkelt otillräckligt de mest krävande vinterdagarna.O skrev:
Inte direkt effektivare men avpassade till din nuvarande värmekälla. En liten anmärkning pga att just ord som effektivare kan leda fel i dessa sammanhang där det bara är en teknisk dimensionering utifrån förutsättningarna som skiljer.N Nyfiknanicke skrev:
Vad kostar sånt ?N Nyfiknanicke skrev:Det är Gustavsberg HE radiator. har sånna hemma själv.
En värmepump, oavsett typ, är effektivare ju lägre temp den kan jobba vid.Werner Wogel skrev:
Med golvvärme klarar man sig oftast med en max framledningstemperatur på 35⁰-40⁰, med radiatorer vill man nöja sig med max 45⁰ men får ofta nöja sig med max 55⁰.
Redigerat:
Klicka här för att svara