Hej
Jag har en ved panna och eldar mot en acc tank med förrådsberedare i , men tycker de är dumt hålla på att elda sommartid för varmvatten. Tänker därför sätta upp en el vvb för att få vv utan eldning. Jag har googlat runt och sett en massa lösningar men är osäker hur jag ska koppla och särskilt då jag funderar på hur det blir med blandnings ventilen på vvb om man kopplar vv till kv på denna då finns ju inget kv att blanda med (då man eldar annars ingen risk kommer ju då kv från acc tanken), och detta för att slippa skållnings risk på tappvarmvattnet, om man ställer vvb lite högt typ 70 för att slippa legionella risk.
Bifogar en bild och skulle uppskatta att någon som gjort detta kunde hjälpa mig med en beskrivning bifogar en halvdålig ritning på hur det ser ut nu att utgå ifrån, tackar på förhand !

• Handritad skiss visar koppling mellan vedpanna, ackumulatortank och elvarmvattenberedare med anslutningar för varmvatten och säkerhetsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S soniz skrev:
Hej
Jag har en ved panna och eldar mot en acc tank med förrådsberedare i , men tycker de är dumt hålla på att elda sommartid för varmvatten. Tänker därför sätta upp en el vvb för att få vv utan eldning. Jag har googlat runt och sett en massa lösningar men är osäker hur jag ska koppla och särskilt då jag funderar på hur det blir med blandnings ventilen på vvb om man kopplar vv till kv på denna då finns ju inget kv att blanda med (då man eldar annars ingen risk kommer ju då kv från acc tanken), och detta för att slippa skållnings risk på tappvarmvattnet, om man ställer vvb lite högt typ 70 för att slippa legionella risk.
Bifogar en bild och skulle uppskatta att någon som gjort detta kunde hjälpa mig med en beskrivning bifogar en halvdålig ritning på hur det ser ut nu att utgå ifrån, tackar på förhand !
Du har ingen elpatron i tanken?

S soniz skrev:
Hej
Du ska sätta en VVB i serie med VV i tanken, utan termostventilen på tanken och koppla in på KV i VVB. Brukar följa med en blandningsarmatur till nya VVB. Låt den vara svängd i 45 grader ut och är kopplad på VV ut, Samt koppla in KV på den. Då har du VV från tanken som förvärms, VVB på 60 C som spets om tempen i tanken går ner. Det blir inte många kW för att få VV. Blir då sommartid lite förvärmning, men inte mycket. Men vad gör det, VV finns. VVB på 200 liter räcker då länge.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ska sätta en VVB i serie med VV i tanken, utan termostventilen på tanken och koppla in på KV i VVB. Brukar följa med en blandningsarmatur till nya VVB. Låt den vara svängd i 45 grader ut och är kopplad på VV ut, Samt koppla in KV på den. Då har du VV från tanken som förvärms, VVB på 60 C som spets om tempen i tanken går ner. Det blir inte många kW för att få VV. Blir då sommartid lite förvärmning, men inte mycket. Men vad gör det, VV finns. VVB på 200 liter räcker då länge.
Glömde att du måste plugga KV-anslutningen på blandarens anslutningsdel till VV , annars blir det blött

Har en vvb 50l i serie med acken, tror aldrig det tagit slut på sommaren trots disk & dusch för 2-3pers.

H Håbbe01 skrev:
Du har ingen elpatron i tanken?
Jodå det sitter 3+6kw i tanken men tycker det är synd köra de på sommaren de drar mycket el.

S soniz skrev:
Jodå det sitter 3+6kw i tanken men tycker det är synd köra de på sommaren de drar mycket el.
Ok, hur stor är acc tanken?

J jonaserik skrev:
Glömde att du måste plugga KV-anslutningen på blandarens anslutningsdel till VV , annars blir det blött
Tack för svar jag tror jag förstår hur du menar och om jag fattar rätt så sätter man ett T på kv till acc tanken och drar upp till kv på blandningsventilen på vvb som pluggas på övre sidan av blandningsv. så det vattnet bara används för att "blanda" med. Jag funderar även på en annan sak om man behåller blandningsventilen på acc tanken ställer den på 70 och kopplar vv på kv på vvb och vv till vv på vvb och ställer den på 70 får man då högre än 70 ut i kranarna ? eller händer nåt annat mysko om man har kvar den på acc tanken ?

H Håbbe01 skrev:
Ok, hur stor är acc tanken?
500 L, tänkte ha en vvb på 55 l och köra på sommaren bara 2 personer i hushållet för tillfället

S soniz skrev:
500 L, tänkte ha en vvb på 55 l och köra på sommaren bara 2 personer i hushållet för tillfället
Ok då låter det rimligt, annars har du väl runt 200 liter vvb i tanken som finns.

Skaffa gärna en vvb som går högt i temp (nibe etc) så räcker varma vattnet längre, dom där plast prylarna som finns är inget att ha

Precis så är de och har kikat på en Nibe vvb har bra erfarenhet av dessa.

S soniz skrev:
Precis så är de och har kikat på en Nibe vvb har bra erfarenhet av dessa.
Köpte en 55L själv på blocket i nyskick (900kr) om skall in i attefallare till sommaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.