Hej,

Jag har en Nibe F750 som är cirka 5 år gammal. Tidigare brukade den gå upp mot 90–100 Hz på kompressorn när fläkten stod på 70 % och det fanns värmebehov.
Nu går den bara upp till runt 60–65 Hz. Den larmar inte, men i servicemenyn ser jag att den går in i förångarbegränsning när den når ungefär 65 Hz. Samtidigt fortsätter gradminuterna att bli mer negativa, så det finns fortfarande värmebehov.
Det känns alltså som att den vill gå hårdare men begränsas av förångartemperaturen.
Filter är kontrollerat men inget annat större är gjort nyligen.

Tips på vad man ska rengöra eller dylikt?

• Diagram som visar temperaturvariationer i framledning (BT61) från 20 till 45 grader, över ett dygn, lördag 14–15 februari 2026.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över lufthastighetsvärden för en Nibe F750 under 14-15 februari 2026, visar fluktuationer mellan 160 och 280 på frekvensskalan.
    Skapa konto
  • Diagram visar aktuell kompressorfrekvens över tid för en Nibe F750, med starter och stopp vid olika tidpunkter från 14 till 15 februari 2026.
    Skapa konto
Dags att byta filter och kanske rengöra fläkt och kanaler?

useless useless skrev:
Dags att byta filter och kanske rengöra fläkt och kanaler?
Yes! Filter är byttt kontinuerligt.

Men kanaler kanske vore något!

Jag har tänkt på både fläkt och rengöra själva förångaren men det kanske inte är helt lätt. Smutsfilter på värmesidan kanske vore bra också

Jag kan inte den där modellen i detalj, men förångarbegränsning borde bara kunna bero på att förångaren värms för lite av frånluften i förhållande till uttagen kyleffekt. Om det inte beror på lågt luftflöde så är dålig värmeväxling på grund av smuts nästa kandidat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.