S
Fjärrvärme
Två (av fem) element i källaren är kalla.
Har luftat elementen och då kom det direkt vatten så ingen luft i systemet.
Har även skruvat bort termostaten och motionerat piggen/stiftet och även den fjädrar ut utan anmärkning.
Röret upp till termostaten är kallt men på ett av elementen blev det varmare när jag tömde ett par deciliter vatten vid luftning. Men efter en stund var det kallt igen.
Vad är nästa steg i felsökningen?
Behövs mer info eller bilder?
Tacksam för tips och råd

S Svenhedin skrev:
Fjärrvärme
Två (av fem) element i källaren är kalla.
Har luftat elementen och då kom det direkt vatten så ingen luft i systemet.
Har även skruvat bort termostaten och motionerat piggen/stiftet och även den fjädrar ut utan anmärkning.
Röret upp till termostaten är kallt men på ett av elementen blev det varmare när jag tömde ett par deciliter vatten vid luftning. Men efter en stund var det kallt igen.
Vad är nästa steg i felsökningen?
Behövs mer info eller bilder?
Tacksam för tips och råd
Med dåligt flöde till dom och luftning, så kommer flödet baklänges. Kan du öka på farten på cirkåumpen. I källaren, kommer röten till elllementen från taket. Stäng alla ellement, nere ska var helt öppna. Kommer värmen då, så orkar inte pumpen få fart på flödet med intälld fart. När det kommit igång kan du öka lite på dom andra och se vad som händer.

Krilleman
S Svenhedin skrev:
Tacksam för tips och råd
Har dom fungerat tidigare?

Har du nyss installerat fjärrvärme i kåken?

S
J jonaserik skrev:
Med dåligt flöde till dom och luftning, så kommer flödet baklänges. Kan du öka på farten på cirkåumpen. I källaren, kommer röten till elllementen från taket. Stäng alla ellement, nere ska var helt öppna. Kommer värmen då, så orkar inte pumpen få fart på flödet med intälld fart. När det kommit igång kan du öka lite på dom andra och se vad som händer.
Om jag förstår rätt ska jag vrida ner termostaten på övriga element för att se om det blir bättre i dom två som nu är kalla?

På bilden är det som kommer in i huset. Dom inringade rören går till tre element varav två är kalla

• Närbild på rörsystem med två mätare samt diverse kopplingar och ventiler. Mätarna har en röd och en blå ram. Piparkeringsventil med grön markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
S Svenhedin skrev:
Om jag förstår rätt ska jag vrida ner termostaten på övriga element för att se om det blir bättre i dom två som nu är kalla?
Det är en bra start om man har en egen cirkulationspump.

Du verkar vara del av en förening (BRF?) med central pump, då fungerar detta betydligt sämre.
S Svenhedin skrev:
På bilden är det som kommer in i huset. Dom inringade rören går till tre element varav två är kalla
Har du någon egen cirkulationspump för radiatorerna ovan bild?
(Jag misstänker starkt att du inte har detta då du har en energimätare på värmekretsen...)

Grön och svart cirkulationspump från Perfecta aPump+ med digital display och reglage, lämplig för värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Krilleman Krilleman skrev:
Har dom fungerat tidigare?

Har du nyss installerat fjärrvärme i kåken?
Det är oklart, ett äldre hus men min första vinter i huset.
Ett av elementen hittade jag bakom en garderob så den har nog varit avstängd en längre tid.

Har alltid varit fjärrvärme men har ingen mer historik och det är tyvärr inte aktuellt att fråga tidigare ägare

Krilleman
S Svenhedin skrev:
Det är oklart, ett äldre hus men min första vinter i huset.
Ett av elementen hittade jag bakom en garderob så den har nog varit avstängd en längre tid.

Har alltid varit fjärrvärme men har ingen mer historik och det är tyvärr inte aktuellt att fråga tidigare ägare
Men har du äganderätt eller är det en bostadsrätt?

S
Det är en bra start om man har en egen cirkulationspump.

Du verkar vara del av en förening (BRF?) med central pump, då fungerar detta betydligt sämre.

Har du någon egen cirkulationspump för radiatorerna ovan bild?
(Jag misstänker starkt att du inte har detta då du har en energimätare på värmekretsen...)

[bild]
Ja precis huset ingår i en samfällighet och det som finns är det som syns på min bild.
Är ny i allt detta och försöker lära mig.

S
Men har du äganderätt eller är det en bostadsrätt?
Huset ingår i samfällighet med gemensam undercentral för bla värme

S
Uppdaterar med att detta är löst. Kunde på blåa vredet bakom ratten öka flödet(?)
Efter det och lite justeringar på elementen fungerar det.
Tack för hjälpen till alla som svarade

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.