Fjärrvärme
Två (av fem) element i källaren är kalla.
Har luftat elementen och då kom det direkt vatten så ingen luft i systemet.
Har även skruvat bort termostaten och motionerat piggen/stiftet och även den fjädrar ut utan anmärkning.
Röret upp till termostaten är kallt men på ett av elementen blev det varmare när jag tömde ett par deciliter vatten vid luftning. Men efter en stund var det kallt igen.
Vad är nästa steg i felsökningen?
Behövs mer info eller bilder?
Tacksam för tips och råd
Har även skruvat bort termostaten och motionerat piggen/stiftet och även den fjädrar ut utan anmärkning.
Röret upp till termostaten är kallt men på ett av elementen blev det varmare när jag tömde ett par deciliter vatten vid luftning. Men efter en stund var det kallt igen.
Tacksam för tips och råd
Med dåligt flöde till dom och luftning, så kommer flödet baklänges. Kan du öka på farten på cirkåumpen. I källaren, kommer röten till elllementen från taket. Stäng alla ellement, nere ska var helt öppna. Kommer värmen då, så orkar inte pumpen få fart på flödet med intälld fart. När det kommit igång kan du öka lite på dom andra och se vad som händer.S Svenhedin skrev:Fjärrvärme
Tacksam för tips och råd
Om jag förstår rätt ska jag vrida ner termostaten på övriga element för att se om det blir bättre i dom två som nu är kalla?J jonaserik skrev:Med dåligt flöde till dom och luftning, så kommer flödet baklänges. Kan du öka på farten på cirkåumpen. I källaren, kommer röten till elllementen från taket. Stäng alla ellement, nere ska var helt öppna. Kommer värmen då, så orkar inte pumpen få fart på flödet med intälld fart. När det kommit igång kan du öka lite på dom andra och se vad som händer.
På bilden är det som kommer in i huset. Dom inringade rören går till tre element varav två är kalla
Det är en bra start om man har en egen cirkulationspump.S Svenhedin skrev:
Du verkar vara del av en förening (BRF?) med central pump, då fungerar detta betydligt sämre.
Har du någon egen cirkulationspump för radiatorerna ovan bild?S Svenhedin skrev:
(Jag misstänker starkt att du inte har detta då du har en energimätare på värmekretsen...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är oklart, ett äldre hus men min första vinter i huset.Krilleman skrev:
Ett av elementen hittade jag bakom en garderob så den har nog varit avstängd en längre tid.
Har alltid varit fjärrvärme men har ingen mer historik och det är tyvärr inte aktuellt att fråga tidigare ägare
Men har du äganderätt eller är det en bostadsrätt?S Svenhedin skrev:
Ja precis huset ingår i en samfällighet och det som finns är det som syns på min bild.Krilleman skrev:
Det är en bra start om man har en egen cirkulationspump.
Du verkar vara del av en förening (BRF?) med central pump, då fungerar detta betydligt sämre.
Har du någon egen cirkulationspump för radiatorerna ovan bild?
(Jag misstänker starkt att du inte har detta då du har en energimätare på värmekretsen...)
[bild]
Är ny i allt detta och försöker lära mig.
Klicka här för att svara