Hur kan det vara billigt och betala 2800pix för och ha en gubbe skrollandes i menyn i 45min?đJ jonaserik skrev:
Har pumpen för lite gas fÄr du ett LP larm och genom att lossa en tÀcksida kan du se gasbubblan (rör sig nÄgot i glaset har man förlite gas).
att patronen fÄr stötta till mer Àn vanligt Àr ocksÄ ett symptom pÄ det.
LÀttaste sÀttet att konstatera om nÄgot Àr fel pÄ en vÀrmepump Àr att kolla tidigare Ärs elförbrukning under samma mÄnad tex november. Har den ökat mycket sÄ fÄr man kolla nÄgre flera mÄnders förbrukning.
Bra tips.H H-Thomasson skrev:
Denna modell har enbart totalsumma.
Och jag har ej antecknat förbrukning varje mÄnad tyvÀrr
Sannolikt Àr det inget fel pÄ din anlÀggning.
Utedelen gĂ„r mer eller mindre konstant med stopp för avfrostning var 60min nĂ€r det Ă€r runt nollan. đ
Elpatronen i övre delen av tanken gÄr in mer eller mindre Äret runt för att hÄlla börvÀrdet.
Ju kallare det Ă€r ute ju högre kommer börvĂ€rdet att vara för att det ska finnas energi till vĂ€rme+varmvatten. đ
Ăr shunten öppen mer Ă€n till 50% sĂ„ ligger elpatronen i övredelen inne konstant đ¶
Den kombinationen du har (Ecoair+ecoel) Ă€r driftsĂ€ker men inte sĂ„ vĂ€rst enegergieffektivt đ¶
Vi sÀnkte fÄr elförbrukning med 42% nÀr vi bytte till ny anlÀggning frÄn Bosch
Utedelen gĂ„r mer eller mindre konstant med stopp för avfrostning var 60min nĂ€r det Ă€r runt nollan. đ
Elpatronen i övre delen av tanken gÄr in mer eller mindre Äret runt för att hÄlla börvÀrdet.
Ju kallare det Ă€r ute ju högre kommer börvĂ€rdet att vara för att det ska finnas energi till vĂ€rme+varmvatten. đ
Ăr shunten öppen mer Ă€n till 50% sĂ„ ligger elpatronen i övredelen inne konstant đ¶
Den kombinationen du har (Ecoair+ecoel) Ă€r driftsĂ€ker men inte sĂ„ vĂ€rst enegergieffektivt đ¶
T tobbetk skrev:
Vi har samma system med en ackumulatortank pÄ 200 liter som Àr kopplad efter EcoEl (en gammal Nibe Compact CU 200L).T tobbetk skrev:Sannolikt Àr det inget fel pÄ din anlÀggning.
Vilket system frÄn Bosch har ni bytt till? Jag Àr sÄ trött pÄ kallt hus, kallt vatten och en förbrukning pÄ över 30 kWh per dag. Fungerar det nya systemet med en VVB inkopplad?
Klicka hÀr för att svara