Hejsan.

Jag har haft ordentliga problem med en varmvattenberedare av modell CTC Excellent. Den är rätt så gammal vid det här laget, och har nu börjat bete sig på ett sätt som bäst kan beskrivas som... Udda.

För det första så funkar elementen i huset finfint, inte det minsta problem. Men varmvatten när man ska tvätta händerna eller duscha? Nej, då fasiken går det åt skogen för den lilla maskinen. Drar man blandaren heeeeeeela vägen åt "varmt" så förblir det kallt i några sekunder och sen blir det helt plötsligt varmt i någon sekund, varpå det är som värmepannan självdör och tappar all kapacitet att förse mig med vatten över en temperatur av fem grader kelvin.

Jag gick och inspekterade pannan och inkluderar här några saker jag observerade:

1. Manometern visar att trycket minskar när jag sätter på vattenpumpen som går in i värmepannan (??????)
2. Temperaturen håller sig konstant på exakt 40 °C oavsett vad jag gör
3. Prövade att lufta systemet genom att öppna säkerhetsventilen. Det, uh, hände absolut ingenting. Tror inte ens att det är något tryck alls i den där gudsförgätna maskinen.

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med det här, eftersom jag är nära på att ta en slägga till problemet.

Du måste skilja på varmvatten och värmevatten. Gissar det är en elpanna, trycket du ser är sannolikt för värmevattnrt. Du bör ha 2 säkerhetsventiler, en för värmevatten och en för varmvatten.

Är det samma visa oavsett vilket tappställe du använder?
Ta lite bilder på spektaklet så får vi se hur det hela ser ut.

Jag gissar att blandningsventilen krånglar.

Men svårt att säga något mer specifikt utifrån beskrivningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.