301 läst ·
12 svar
301 läst
12 svar
Böja 16 mm golvvärmerör cc 160 mm
Hej,
Jag har fått rekomenderat att lägga 16 mm golvvärme cc160 mm. Behöver man något specialverktyg för att böja ett 16 mm rör 180 grader med diametern 160 mm? Det känns som röret riskerar att knäckas vid en så kraftig böjning.
Jag har fått rekomenderat att lägga 16 mm golvvärme cc160 mm. Behöver man något specialverktyg för att böja ett 16 mm rör 180 grader med diametern 160 mm? Det känns som röret riskerar att knäckas vid en så kraftig böjning.
Svat nej, du behäver inget speciellt verktyg. Oavsett dim av slang och fabrikat så finns det ett minne i dom. Vill gå tillbaka som rullen är, marigt i kurvorna blir det.J jake68 skrev:
Du ska tälja till ett par pluggar som passar i slangen eller någon liten koppling som tätta i ändarna.
Du ska spola igenom varmvatten, går bra med dom 55 C som du har i VV-kranarna. Se till att VV ca 55 C kommer ut i andra änden bara. Plugga ändarna, vänta ca 15 minuter och du anar inte hur snäll den blir att lägga och framför allt i kurvorna. Håll ett öga på så den inte viker sig när du lägger den i en kurva. Men brukar gå bra med att trampa ner den lite i taget. Behöver du kapa den, så bara ett varv till med VV på det som är kvar.
Lycka till.
Tack för svar.J jonaserik skrev:Svat nej, du behäver inget speciellt verktyg. Oavsett dim av slang och fabrikat så finns det ett minne i dom. Vill gå tillbaka som rullen är, marigt i kurvorna blir det.
Du ska tälja till ett par pluggar som passar i slangen eller någon liten koppling som tätta i ändarna.
Du ska spola igenom varmvatten, går bra med dom 55 C som du har i VV-kranarna. Se till att VV ca 55 C kommer ut i andra änden bara. Plugga ändarna, vänta ca 15 minuter och du anar inte hur snäll den blir att lägga och framför allt i kurvorna. Håll ett öga på så den inte viker sig när du lägger den i en kurva. Men brukar gå bra med att trampa ner den lite i taget. Behöver du kapa den, så bara ett varv till med VV på det som är kvar.
Lycka till.
Tyvärr har jag inte tillgång till varmvatten där jag ska bygga, men jag kanske kan ta med mig i dunkar.
Är det nu i vinter du ska gjuta, så får du inte ha vatten i slangarna, dom fryser sönder vid nästan till helfruset. Ska du använda vatten, så måste du blanda till med glykol för minst minus 25 C . En platta fryser till med flera decimeter ner.J jake68 skrev:
Tänkte tömma dem med tryckluft i så fall, men det är kanske risk för frysning ändå om det blir lite vatten kvar.J jonaserik skrev:
Du kan alldrig få ut allt vatten, det blir alltid någon mage på slangen som det står vatten i.J jake68 skrev:
Sen. VEM har sagt att du ska ha 16 slang, ( idioti i mina öron ) det blir ca 6.5 meter slang per m2 och du kommer att få ha en herrejösses pump för att ut flödet i dom, så det blir värme sista biten och många slingor för att få det flöde som behövs. Lägg 20 slang och då blir det 5 meter per m2 och kostnaden för slang blir ungefär lika. Samt lägger du armeringsmatta 200 X 200 mm så är det perfekt att naja slangen i längsgående linje. Du ska även börja lägga tilloppet i 2 rader utmed yttervägg, då hålls kylan borta bättre i ytterkant.
Lk Systems. Jag behöver ha tätt förlagda rör pga att jag vill ha möjlighet till golvkyla på sommaren.J jonaserik skrev:Du kan alldrig få ut allt vatten, det blir alltid någon mage på slangen som det står vatten i.
Sen. VEM har sagt att du ska ha 16 slang, ( idioti i mina öron ) det blir ca 6.5 meter slang per m2 och du kommer att få ha en herrejösses pump för att ut flödet i dom, så det blir värme sista biten och många slingor för att få det flöde som behövs. Lägg 20 slang och då blir det 5 meter per m2 och kostnaden för slang blir ungefär lika. Samt lägger du armeringsmatta 200 X 200 mm så är det perfekt att naja slangen i längsgående linje. Du ska även börja lägga tilloppet i 2 rader utmed yttervägg, då hålls kylan borta bättre i ytterkant.
Topp, då har du fått experthjälp att dimensionera. I rumstemperatur är inga som helst problem att böja LK-slangen utan att spola varmvatten, i vinterklimat så blir den så klart styvare - ett tips är att du ringer deras tekniska support och kollar - de är väldigt hjälpsamma.
Golvkyla, har ingen betydelse på dim av slang. Men betänk det med att kyla golvet, mycket lätt att det blir kondens på det, kanske inte så mycket, men blir aldrig ett riktigt torrt golv. Kan bli toffflor även sommartid.J jake68 skrev:
Samt att som jag tror ( har ingen erfarenehet ) att det kan bli kyla ner under plattan och vad innebär, vet jag heller inget om.
Men alla gör som dom vill och lyssnar runt, för att få en hum om vad det kan bli.
Tror du har missuppfattat vad golvkyla innebär. Man kör inte kyla från borrhål direkt ut på golvvärme slingorna utan shuntar upp temperaturen först. Har du 26 C inomhus kanske du kör 20 C på slingorna. Tempen styrs efter den relativa fuktigheten. Dessutom ska jag ha frilagda betonggolv.
Klicka här för att svara