Har vattenburen golvvärme i huset med 10st slingor där slingor nr 1-8 och nr 10 ger värme men nr 9 som går till badrummet är iskall.

slinga 9 går även genom tvättstugan och där 9:an går är golvet kallt. (1 på bilden)
I den del av badrummet som slinga 1 går är golvet varmt. (2 på bilden)

Alla termostratrar i hela huset är satt på max.

Vad kan vara fel?

• Planritning över golvvärmeslingor i badrum och tvättstuga, där slinga 9 är markerad som kall och slinga 1 är markerad som varm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburen golvvärmefördelare med tio blå slangar och två tryckmätare, slinga 9 markerad där golvet är kallt, övriga fungerar.
    Skapa konto
  • Termostatventiler för vattenburen golvvärme, inställda på "auto" och "open", med blå rör i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Termometer på rörledning för vattenburen golvvärme, visar cirka 20°C, omgiven av metallkopplingar och blå plastslangar.
    Skapa konto
Ta bort ställdonet för badet helt, kolla piggen under, ska vara uppe. Låt även donet vara borta, så har du värme på golvet/badet jämt. En VP och pumpar måste ha ett flöde genom sig kontstant. Mår inte bra annars.
Sen för att få fart på slingan, stänger du alla andra med termostaterna ( noll flöde/värme på dom ) väntar en timma och känner på slangarna ut. Med ingjuten GV tar det nog några timmar att få upp värmen.

Pelleplutt78
Skruva bort ställdonet och motionera stiftet som sitter under. Det har säkerligen fastnat i stängt läge!

Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Skruva bort ställdonet och motionera stiftet som sitter under. Det har säkerligen fastnat i stängt läge!
Tack för tipset. Finns risk att jag förstör då jag inte gjort något liknande tidigare

J Jimpalimpa83 skrev:
Tack för tipset. Finns risk att jag förstör då jag inte gjort något liknande tidigare
Svar nej. Att stänga övrigt, gör att det statiska trycket från pumpen ökar på slingan till badet. Sen beroende på vilken VP du har, är det en inverter, kan det vara så att den styr cirkpumpen. Gå in i menyn och se om den står i auto ( bara skit i mina ögon ) bocka av det och sätt den på ca 75 % fart eller 100 % till att börja med. Sen kan du ställa ner farten i små steg och se hur det fungerar med farten på den och att värmen finns kvar överallt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej. Att stänga övrigt, gör att det statiska trycket från pumpen ökar på slingan till badet. Sen beroende på vilken VP du har, är det en inverter, kan det vara så att den styr cirkpumpen. Gå in i menyn och se om den står i auto ( bara skit i mina ögon ) bocka av det och sätt den på ca 75 % fart eller 100 % till att börja med. Sen kan du ställa ner farten i små steg och se hur det fungerar med farten på den och att värmen finns kvar överallt.
Tack, har Nibe 730 men hittar inget som styr cirkpumpen i menyn

Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Ser i manualen att alla ställdon är öppna (man ser det röda på donet), så bör inte vara där problemet ligger. Eller?

J Jimpalimpa83 skrev:
Ser i manualen att alla ställdon är öppna (man ser det röda på donet), så bör inte vara där problemet ligger. Eller?
ställdonen kan vara öppna utan att ventilen i sig är öppen, käglan i ventilen kan sitta fast.

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
D Dilato skrev:
ställdonen kan vara öppna utan att ventilen i sig är öppen, käglan i ventilen kan sitta fast.
Ah ok. Och sälldonet vrider man enkelt av för hand utan att först stänga av något?

J Jimpalimpa83 skrev:
Ah ok. Och sälldonet vrider man enkelt av för hand utan att först stänga av något?
ja

Dum fråga från en ohändig. Är piggen uppe här?

• Närbild på VVS-installation med mässingskomponent och manometer omgiven av blå rör och svarta vridhandtag.
    Skapa konto
Jepp verkar så, tryck ner den i botten och se om den kommer upp igen, kommer det någon värme på slingan, känn på dom. Har du stängt dom andra med termostaterna, för att se/känna om dom blir varmare. Ta ett foto lite längre ifrån så alla rördelar syns.

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp verkar så, tryck ner den i botten och se om den kommer upp igen, kommer det någon värme på slingan, känn på dom. Har du stängt dom andra med termostaterna, för att se/känna om dom blir varmare. Ta ett foto lite längre ifrån så alla rördelar
Yes det går att trycka ned och går upp igen direkt. Ovan finns bild som visar alla rören, eller är det något jag missat?

Just nu är alla rör kalla (bara 27 grader framledningstemp).
Får känna på rören i morgon då temp är högre

Status. Har lyckats få värme i badrumsslingan genom att stänga av de andra slingorna. röret känns varmt och jag har lagt ut en termometer på golvet ovanför respektive slinga i badrummet (badrum- och kontorslinga) som visar högre temp på badrums.
Dock så är golvet fortfarande iskallt men antar att det tar en dag att värme upp den ingjutna plattan.

Ska jag öppna upp alla slingor nu när det verkar fungera eller är det bäst att låta övriga vara stängda resten av dagen?

Hur stängde du av dom andra slingorna? Skruvade du ner alla rumstermostater på 0?
Inte rekommenderat att ha dom helt "avstängda". När du stängde dom så ökade trycket till badrumsslingan och därför blev den varm.

Du kan strypa eller öppna trycket till slingorna på dom svarta hattarna där det står numret på slingorna. Du kan testa öppna badrumsslingan lite mer och se om det löser problemet. Tror du kan se på bladet där du ser hur slingorna löper i huset hur mycket hatten ska vridas för varje slinga i huset för optimalt flöde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.