Hej! Vi har ett element som blir varmt upptill men inte längre ner. Det kommer bra med värme i röret som går in i elementet men det som går ned i golvet är kallt.

På bilderna ser ni några muttrar och jag har skruvat loss den högra där det är kallt. Tänker att det kanske är för hårt åtdraget? Vågar man skruva på dessa eller riskerar man att det sprutar vatten? Är totalt okunnig så vill gärna rådgöra :)

Elementen i rummet under är kalla och jag misstänker att de är sammankopplade med elementen på bilden. Elementet på bilden och de i rummet under har en blå tejp runt röret som leder in värmen. Vet inte om det är en indikation på att de delar stam? Inga andra element i huset har blå tejp.

Mvh
Fredrik

• Radiatoranslutning med vita rör och metallventiler på ett trägolv framför en blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två metallrörkopplingar under en diskbänk med mönstrad tapet i bakgrunden.
    Skapa konto
De radiatorer som inte har blå tejp, har de röd tejp?
Hur ser radiatorkopplet ut på de radiatorer som inte har blå tejp?

Blå tejp på den typen av radiatorkoppel betyder att det är tvårörskoppel.
Röd tejp betyder enrörskoppel.

Demmpa Demmpa skrev:
De radiatorer som inte har blå tejp, har de röd tejp?
Hur ser radiatorkopplet ut på de radiatorer som inte har blå tejp?

Blå tejp på den typen av radiatorkoppel betyder att det är tvårörskoppel.
Röd tejp betyder enrörskoppel.
Övriga radiatorer har ingen tejp alls och vad jag kan se så har alla egna stammar. Vissa delar ”huvudstam” men förgrenar sig i slutändan.

Bifogar en bild på hur övriga ser ut.

• Radiator med vita rör och termostatventil, ansluten till väggen utan tejp.
    Skapa konto
Sista bilden har inget radiatorkoppel utan bara separat radiatorventil & returventil. Det är ett typiskt tvårörssystem.

Vilken hastighet går cirkulationspumpen på?

Difftemperaturen över en radiator bör vara 7-10⁰.

De radiatorer som är svala/kalla, där kan ventilkäglan i radiatorventilen fastnat i nästan stängt läge.
Prova att ta bort termostaten och tryck in stiftet med hjälp av något hårt, när du sen släpper stiftet så ska stiftet fjädra ut automatiskt, slaglängden är ca 3 mm.

Demmpa Demmpa skrev:
Sista bilden har inget radiatorkoppel utan bara separat radiatorventil & returventil. Det är ett typiskt tvårörssystem.

Vilken hastighet går cirkulationspumpen på?

Difftemperaturen över en radiator bör vara 7-10⁰.

De radiatorer som är svala/kalla, där kan ventilkäglan i radiatorventilen fastnat i nästan stängt läge.
Prova att ta bort termostaten och tryck in stiftet med hjälp av något hårt, när du sen släpper stiftet så ska stiftet fjädra ut automatiskt, slaglängden är ca 3 mm.
Alla element fungerar bra förutom nämnda med blå tejp, men nu hittade jag en läcka i källaren :( Så det är bara att få hit en VVS:are och börja åtgärda problemen. Värmepumpen är ny och den går bra så tror inte den är orsak till problem.

Att värmepumpen är ny är ingen garanti att den är rätt inställd.

Sen är det även stor risk att hela värmesystemet inte är rätt injusterat gällande förinställningen I radiatorventilerna.
Det är extra viktigt att värmesystemet är rätt injusterat när man har en värmepump av något slag.

Eldade du förut och hade hög framledningstemperatur med begränsning via termostaterna så kan det definitivt vara så att du behöver justera in allt om du nu har lägre framledningstemperatur.

Tack för input. Jag får kolla upp detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.