Hej!
Har fjärrvärme och har fått svårare och svårare att lufta ett element på översta våningen. Hålet där luften ska komma ut är igenmålade och ”stiftet” är helt rundsliten från tidigare luftningar med typ tång anar jag. Testade att skruva på ”muttern” och inser att den lossnar fint om jag vill det. Hur gör jag för att byta ut ventilen? Vill inte att det ska stå en stråle vatten ur elementet under tiden jag åker till byggvaruhuset och letar upp en likadan pryl som jag precis skruvar loss. Känner mig ordentligt novis på detta…
Har fjärrvärme och har fått svårare och svårare att lufta ett element på översta våningen. Hålet där luften ska komma ut är igenmålade och ”stiftet” är helt rundsliten från tidigare luftningar med typ tång anar jag. Testade att skruva på ”muttern” och inser att den lossnar fint om jag vill det. Hur gör jag för att byta ut ventilen? Vill inte att det ska stå en stråle vatten ur elementet under tiden jag åker till byggvaruhuset och letar upp en likadan pryl som jag precis skruvar loss. Känner mig ordentligt novis på detta…
Bakom stolen i bild, i elementets underkant brukar det sitta en ventil som man kan stänga med.
Stänger man den och termostaten behöver man inte tömma systemet, det lilla vatten som kan komma ut när man öppnar avluftningen ryms i en temugg.
Stänger man den och termostaten behöver man inte tömma systemet, det lilla vatten som kan komma ut när man öppnar avluftningen ryms i en temugg.
Snyggt, tack! Också rätt inmålad. Är det den övre eller den högra. Högra gissar jag?
D Dilato skrev:
Under locket satt helt riktigt en skruv. När jag tog av locket sipprade det dock ut lite vatten. Skruvade tillbaka lite i panik och allt ser tätt ut igen. Dock inte rört själva skruven än. Kan det va så att även skruven/packningen behöver bytas ut? Är sketrädd för att jag ska skruva på nåt och att det ska komma en stråla vatten som jag inte får stopp på, samtidigt som jag fattar att det är ganska simpelt. Man man får ju liksom bara ett försök på sig om man gör fel
D Dilato skrev:
Tömde systemet till viss del och bytte sedan. Odramatiskt men med en känsla av dold panik i kroppen. Tack ni som svarat och hjälpt mig!
Det är relativt vanligt att äldre returventiler läcker vid ventilaxeln, risken är även ganska stor att det börjar läcka mer när du börjar skruva på ventilaxeln.
Ha gamla trasor/handdukar till hands.
Jag ska inte skrämma dig, utan mer ett tips så du slipper göra samma fel som jag gjorde:
Jag har varit med om att hela ventilinsatsen lossnade när jag öppnade upp ventilen, skruvade för långt, det fanns inget stopp som det ”brukar” finnas.
Ha gamla trasor/handdukar till hands.
Jag ska inte skrämma dig, utan mer ett tips så du slipper göra samma fel som jag gjorde:
Jag har varit med om att hela ventilinsatsen lossnade när jag öppnade upp ventilen, skruvade för långt, det fanns inget stopp som det ”brukar” finnas.
EXAKT det jag var rädd för. Paniken i kroppen när man inte får tillbaka den Lyckades tömma och kunde byta i lugn och ro.
Demmpa skrev:
Det är relativt vanligt att äldre returventiler läcker vid ventilaxeln, risken är även ganska stor att det börjar läcka mer när du börjar skruva på ventilaxeln.
Ha gamla trasor/handdukar till hands.
Jag ska inte skrämma dig, utan mer ett tips så du slipper göra samma fel som jag gjorde:
Jag har varit med om att hela ventilinsatsen lossnade när jag öppnade upp ventilen, skruvade för långt, det fanns inget stopp som det ”brukar” finnas.
Hoppar på tråden med ytterligare en fråga eftersom jag ska göra precis samma ingrepp hemma och har elementet på övervåningen. Jag gissar att man tömt hälften av vattnet då trycket i värmepumpen gått ner till halva värdet? Antar att det ät ett linjärt samband mellan tryck och vattennivå i systemet..
HejD Dandelius skrev:
Nej du har inte tömt ut hälften av vattnet i systemet, du har halverat övertrycket.
Ofta är manometern (tryckmätaren) graderad i bar.
Om du har 1 bar i tryck i systemet så ”orkar det trycka 10 meter upp.
1 bar är = 10 mvp ( meter vattenpelare) om du har en radiator på övervåningen så får du uppskatta hur högt över manometern överkant på radiator är.
Exempelvis 3,5 meter i höjdskillnad, då måste du sänka trycket i värmesystemet under 0,35 bar för att det inte ska spruta vatten när du byter luftningen.
/ Björkskär
Wow, hatten av för den förklaringen. Tack! Lätt att förstå.B Björkskär skrev:Hej
Nej du har inte tömt ut hälften av vattnet i systemet, du har halverat övertrycket.
Ofta är manometern (tryckmätaren) graderad i bar.
Om du har 1 bar i tryck i systemet så ”orkar det trycka 10 meter upp.
1 bar är = 10 mvp ( meter vattenpelare) om du har en radiator på övervåningen så får du uppskatta hur högt över manometern överkant på radiator är.
Exempelvis 3,5 meter i höjdskillnad, då måste du sänka trycket i värmesystemet under 0,35 bar för att det inte ska spruta vatten när du byter luftningen.
/ Björkskär
Klicka här för att svara





