Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Värmepumpen lade av pga för hög hetgastemperatur och nu tror jag att eltillskottet gått samma väg. Jag får inte upp trycket i systemet och jag misstänker att en av de två (?!) övertrycksventilerna läcker. Det droppar vatten när jag fyller på. Nog borde det vara safe att bara plugga den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Får inte upp trycket, 2 st ? Kan skilja en liten del på dom, men trycket ser bra ut. Fyller du på kan det bli högre än vad säkerhetsventilen klarar, normalt 1,5 bar och då pinkar den ut. Har du 2 st säk, 1,5 bar och dom fungerar, så kan du plugga den ena. Men kolla så det inte står 9 bar på en av dom. Den är för tappvatten. Annars finns nya på varuhusen.
Om trycket åker JOJO, högt - lågt så är det nog exspansionskärlet som spökar.
Om trycket åker JOJO, högt - lågt så är det nog exspansionskärlet som spökar.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Nja, jojo på så sätt att jag fyller upp till 1.3 och trycket omedelbart går ner till 1 igen samtidigt som röret från ventilen läcker vatten. Jag fick inte loss ventilen så jag pluggade utloppet lite tillfälligt. Nu håller systemet trycket och värmepumpen sparkade igång igen av sig själv.
Däremot bytte då värmepumpen idé om vad problemet är och nu skyller den istället på för lågt tryck någonstans i själva värmepumperiet.
Däremot bytte då värmepumpen idé om vad problemet är och nu skyller den istället på för lågt tryck någonstans i själva värmepumperiet.
En säkerhetsventil FÅR aldrig pluggas, den ska ha möjlighet att pinka ut om trycket blir för högt.F fiskbuggaren skrev:Nja, jojo på så sätt att jag fyller upp till 1.3 och trycket omedelbart går ner till 1 igen samtidigt som röret från ventilen läcker vatten. Jag fick inte loss ventilen så jag pluggade utloppet lite tillfälligt. Nu håller systemet trycket och värmepumpen sparkade igång igen av sig själv.
Det står säkert ett värde på den 1,5 eller 9 bar och den första är för systemvattnet för värmen och den andra för varmvattnet. Så ett byte är nog det bästa du kan göra. Finns på varuhusen att köpa och iof inte svåra att byta. Bara veta hur man kan stänga och ev tömma tryck på rätt ställe.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag är ganska säker på att du har fel. Oavsett vilket är den andra (den som inte är pluggad nu) kopplad till påfyllning i systemet och det första (som är pluggad) spiller ut vatten ur detsamma. Båda är kopplade till samma system och det korrelerar lite för bra med värmepumpens humör för att inte vara kopplat till den. Jag ser inte hur tappvattensystemets tryck skulle gå att reglera genom att fylla på vatten manuellt så här.J jonaserik skrev:En säkerhetsventil FÅR aldrig pluggas, den ska ha möjlighet att pinka ut om trycket blir för högt.
Det står säkert ett värde på den 1,5 eller 9 bar och den första är för systemvattnet för värmen och den andra för varmvattnet. Så ett byte är nog det bästa du kan göra. Finns på varuhusen att köpa och iof inte svåra att byta. Bara veta hur man kan stänga och ev tömma tryck på rätt ställe.
NU är ingen från forumet på plats och kan se hur det är, bar du som skriver hur det är. Så är det 2 säkar som är kopplade paralellt till systemvattnet. Så ska trycket i systemet sjunka om någon av säkarna vrides på eller handtag lyftes. Då kan den en pluggas, i övrigt inte.F fiskbuggaren skrev:Jag är ganska säker på att du har fel. Oavsett vilket är den andra (den som inte är pluggad nu) kopplad till påfyllning i systemet och det första (som är pluggad) spiller ut vatten ur detsamma. Båda är kopplade till samma system och det korrelerar lite för bra med värmepumpens humör för att inte vara kopplat till den. Jag ser inte hur tappvattensystemets tryck skulle gå att reglera genom att fylla på vatten manuellt så här.
Så det med som du skriver att jag har fel, tar jag med en nypa salt, då den totala infon från dig inte är 100 % säker, mer än att det är 2 st säkar på systemet värme.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag menade inte mer än att jag inte tror att den ena går till tappvatten.J jonaserik skrev:NU är ingen från forumet på plats och kan se hur det är, bar du som skriver hur det är. Så är det 2 säkar som är kopplade paralellt till systemvattnet. Så ska trycket i systemet sjunka om någon av säkarna vrides på eller handtag lyftes. Då kan den en pluggas, i övrigt inte.
Så det med som du skriver att jag har fel, tar jag med en nypa salt, då den totala infon från dig inte är 100 % säker, mer än att det är 2 st säkar på systemet värme.
Klicka här för att svara