Jag har 0 i systemtryck.

Fyller på och den tappar lika fort. syns i videon att den går upp till 1 bar och sen ner till 0.
Jag har gått och kollat efter vatten vid alla kopplingar och element. men finns inget läckage som är synligt i alla fall..
Tort vid röret för säkerhetsventilen.

Nån som har någon ide vad jag kan kolla här efter? eller är det bara att börja bila upp golvet och byta ut rören på måfå?

4774
K KurreBygger skrev:
Jag har 0 i systemtryck.

Fyller på och den tappar lika fort. syns i videon att den går upp till 1 bar och sen ner till 0.
Jag har gått och kollat efter vatten vid alla kopplingar och element. men finns inget läckage som är synligt i alla fall..
Tort vid röret för säkerhetsventilen.

Nån som har någon ide vad jag kan kolla här efter? eller är det bara att börja bila upp golvet och byta ut rören på måfå?
Fyll på med luft och vatten i expansionskärlet. Hjälper inte det kan den vara trasig. Kommer det vatten så fungerar pumpen men tryckvakten har kanske löst ut.

Svårt att svara mer ingående när jag inte vet vilken typ av system du har eller vad systemet ska göra. Värme? Golvvärme, tappvatten osv.

Hål i blåsan på exspsionskäret, kankse ingen kuft i det är fyllt med vatten, bör kollas, nornalt när trycket åkerr JOJO på det viset.

Tackar, men borde det inte spruta från ventilen då när jag fyller? Eller vart tar all vaten vägen?

4774 4774 skrev:
Fyll på med luft och vatten i expansionskärlet. Hjälper inte det kan den vara trasig. Kommer det vatten så fungerar pumpen men tryckvakten har kanske löst ut.

Svårt att svara mer ingående när jag inte vet vilken typ av system du har eller vad systemet ska göra. Värme? Golvvärme, tappvatten osv.
Systemet är för vattenburna element i ett 2planshus.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Med 99% säkerhet är expansionskärlet boven. Har luften pyst ut brukar enda långsiktiga lösningar vara att byta kärl.

Jo men som ts skriver, var tar vattnet vägen då? Får man fylla ofta så är det ju ett läckage någonstans...........Om man nu inte har ett kärl på många tusen liter då som inte är helt fyllt ännu..........

S Stefan1972 skrev:
Jo men som ts skriver, var tar vattnet vägen då? Får man fylla ofta så är det ju ett läckage någonstans...........Om man nu inte har ett kärl på många tusen liter då som inte är helt fyllt ännu..........
Nu behöver det inte vara en läcka. När kärlet är fullt och ingen luft i, så är systemet absolut stumt. Fylls det på till ca 1 bar och värmen stiger, så kommer säkerthetsventilen att pysa ut lite. Värmen i värmekällan åker alltid lite JOJO. Det behövs inte många centiliter som åker ut, för att tryckar ska gå ner markant.
Vatten går inte att komprimera.
Så stalltips är kärlet och bör kollas.

Ja naturligtvis men en säkerhetsventil som öppnar och dränerar med jämna mellanrum borde rimligen märkas. Den är ju inte dold direkt..........

Jag gör så att jag tömmer kärlet på luft( var inget vatten när jag pyste snabbt. Men ser om vatten kommer om den töms helt då den är liggande av konstig anledning.. Sen tömmer kärlet på vatten och pumpar upp rätt förtryck.

Återkommer med resultatet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.