Hej
Har en 10 år gammal IVT 690.

Mörker ett läckage från ett rör enligt bild.

Cs 2 droppar/sekund.

Kan någon som är expert svara på denna fråga….

Vad skall jag göra? Det är ca 2 droppar per sekund som sagt men skall man byta något.

Hur åtgärdar man detta? Se BILD.

Bara experter får svara eftersom jag inte vill skada maskinen.

• Närbild av ett rörkoppling med ett reglage märkt "IMPEL" och CE-symbol. Läckage syns vid kopplingens bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är säkerhetsventilen som läcker.
I vissa lägen/sammanhang kan den läcka och det är helt naturligt, i andra lägen/sammanhang så är säkerhetsventilen trasig/otät om den läcker.

Läcker det hela tiden eller bara periodvist?

När kallt vatten värms så utvidgas vattnet, men eftersom varmvattenberedaren/-systemet är "slutet" så ökar trycket i varmvattenberedaren istället, om då trycket går upp över säkerhetsventilens öppningstryck (9 bar) så öppnar den och släpper ut övertrycket.

Däremot om temperaturen i varmvattenberedaren är uppe i temperatur och har varit det i någon timme och säkerhetsventilen droppar, då kan det har fastnat skräp mellan ventilkäglan och ventilsätet, då kan det räcka att spola ventilen några gånger geom att öppna den genom att vrida på ratten i pilen riktning.
Om det inte hjälper så är det byte som behövs.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Tack för bra svar. Svar på en av dina frågor: den läcker hela tiden.. dvs varje gång jag kollar oavsett tid på dygnet eller temperatur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.