245 läst ·
9 svar
245 läst
9 svar
En fråga om golvvärme och uppdelning
Hej, nu skall jag ställa en fråga då jag inte har kunskap om detta 
Om man bygger ett hus med 2 plan, där andra våningen är tänkt att göras iordning senare, och man skall ha golvvärme på båda plan, kan man då på andra våningen köra igång vissa rum efter hand man blir klar?
Jag tänker att jag kommer bygga ett rum på övervåningen åt sonen, och det skulle jag ju vilja ha klart tidigare än övriga delen och värme i, och funderade då om jag kan slå på värme bara i det rummet?
Om man bygger ett hus med 2 plan, där andra våningen är tänkt att göras iordning senare, och man skall ha golvvärme på båda plan, kan man då på andra våningen köra igång vissa rum efter hand man blir klar?
Jag tänker att jag kommer bygga ett rum på övervåningen åt sonen, och det skulle jag ju vilja ha klart tidigare än övriga delen och värme i, och funderade då om jag kan slå på värme bara i det rummet?
Jodå, sätt upp en golvvärmefördelare på en bra plats på övervåningen (i en vägg mot badrummet föreslagsvis, eller det blivande badrummet), och välj en med tillräckligt antal slingor.
Sen sätter du propp på alla slingor som inte ska användas men kopplar in den/de GV-slang som du ska ha i början.
Sen är det bara att bygga på med fler slingor allteftersom.
Men planera noga, för du kan för det mesta inte korsa några slingor, så allt måste dras till rätt utgång på fördelaren direkt.
Sen kan cirkulationspumpen behöva justeras upp lite allteftersom du får fler slingor inkopplade.
Slingor ingjutna i betong anses inte vara någon ide att försöka reglera med rumstermostat, betongen gör systemet för värmetrögt, så det kan t.o.m bli riktig pannkaka av sådana försök.
Jag har ingen rumsreglering i alla fall, utan VP skjuter bara ut en framledningstemp styrd av utetemp och lämplig lutning på kurvan.
När jag mycket sent om sider plötsligt bestämde mig för att kasta ut radiatorer på ÖV och fräsa in GV istället, så har jag inte heller här valt någon rumsreglering, och jag märker inte direkt några nackdelar där heller.
Sen sätter du propp på alla slingor som inte ska användas men kopplar in den/de GV-slang som du ska ha i början.
Men planera noga, för du kan för det mesta inte korsa några slingor, så allt måste dras till rätt utgång på fördelaren direkt.
Sen kan cirkulationspumpen behöva justeras upp lite allteftersom du får fler slingor inkopplade.
Slingor ingjutna i betong anses inte vara någon ide att försöka reglera med rumstermostat, betongen gör systemet för värmetrögt, så det kan t.o.m bli riktig pannkaka av sådana försök.
Jag har ingen rumsreglering i alla fall, utan VP skjuter bara ut en framledningstemp styrd av utetemp och lämplig lutning på kurvan.
När jag mycket sent om sider plötsligt bestämde mig för att kasta ut radiatorer på ÖV och fräsa in GV istället, så har jag inte heller här valt någon rumsreglering, och jag märker inte direkt några nackdelar där heller.
Tack för bra förklarande svar. Är tankearbetet man får lägga tid på, då jag tänkte försöka tänka framåt hur man ev delar av rum osv och till en början ha öppna rum/ytor på övervåningMikael_L skrev:
Jodå, sätt upp en golvvärmefördelare på en bra plats på övervåningen (i en vägg mot badrummet föreslagsvis, eller det blivande badrummet), och välj en med tillräckligt antal slingor.
När du nu bygger om lite uppe. Kan det bli att andra rum kommer senare och kanske rummet nu hamnar tidigare i golvläggning. Går då kanske inget bra att få fram slangar på ett bra sätt. Då kan du dra fram polytenslang som värmeslangen får plats i. Som transportsträcka, lämna då en ruta i golvet vid fördelaren påN Nygge72 skrev:
50 X 50 cm och stanna med polytenslangen 25 - 30 cm innan uppgång.
Nu talar du grekiska med mig 🤣J jonaserik skrev:När du nu bygger om lite uppe. Kan det bli att andra rum kommer senare och kanske rummet nu hamnar tidigare i golvläggning. Går då kanske inget bra att få fram slangar på ett bra sätt. Då kan du dra fram polytenslang som värmeslangen får plats i. Som transportsträcka, lämna då en ruta i golvet vid fördelaren på
50 X 50 cm och stanna med polytenslangen 25 - 30 cm innan uppgång.
OK om du bygger om ett rum uppe och sätter en fördelare på något ställe, så med ett nytt golv i det rummet. Så kan det spärra för att senare lägga GV-slingor till andra rum. Då kan det vara bra att lägga PEM-slangar i golvet fram till andra rum, för att få fram slang till dom.N Nygge72 skrev:
Är du med nu då, från grekiska.
Nu är jag med. Tror dock inte det blir problem som jag tänker, då fördelarskåp hamnar vid den obyggda ytan, och rummen som fixas först ligger som hörnen. Så bör kunna dra dit slinga obehindrat tillika dra slingor sen oneterhand till övriga ”tänkta” rum, bara jag tänker till hur golvvärmen skall liggaJ jonaserik skrev:OK om du bygger om ett rum uppe och sätter en fördelare på något ställe, så med ett nytt golv i det rummet. Så kan det spärra för att senare lägga GV-slingor till andra rum. Då kan det vara bra att lägga PEM-slangar i golvet fram till andra rum, för att få fram slang till dom.
Är du med nu då, från grekiska.
Då kan du knuffa ner slangarna i blindbotten, går bra att klammra dom mot regelverket. Med sådana här klammer för elkablar. Finns på varuhusen i olika storlekar, eller så pratar du med elektriker, som till nästan 100 % har det i bilen. Lämpligt avstånd ca ,5 till 0,8 meter. Dom ska vara lite lösa i klammer, för dom kommer att röra sig, när värmen åker JOJO i dom.N Nygge72 skrev:Nu är jag med. Tror dock inte det blir problem som jag tänker, då fördelarskåp hamnar vid den obyggda ytan, och rummen som fixas först ligger som hörnen. Så bör kunna dra dit slinga obehindrat tillika dra slingor sen oneterhand till övriga ”tänkta” rum, bara jag tänker till hur golvvärmen skall ligga
Menar du att man skippar spårade spån helt och hållet och klamrar dem i bjälklaget istället? Nu blev det grekiska igen 😀J jonaserik skrev:Då kan du knuffa ner slangarna i blindbotten, går bra att klammra dom mot regelverket. Med sådana här klammer för elkablar. Finns på varuhusen i olika storlekar, eller så pratar du med elektriker, som till nästan 100 % har det i bilen. Lämpligt avstånd ca ,5 till 0,8 meter. Dom ska vara lite lösa i klammer, för dom kommer att röra sig, när värmen åker JOJO i dom.
Åter nej, det framoch/returslangar man kan fästa i regelverket, som går till andra rum om det byggs in. Det går att vara förutseende på vart slangarna ska gå för väg, ganska långt i förväg. Du måsta ha något att lägga slingorna på/i. som botten och då är det ospårat med flyt eller spårat som gäller, det sista gärna med plåtar, för spridnig av värmen.N Nygge72 skrev:
Klicka här för att svara