355 läst ·
8 svar
355 läst
8 svar
Behöver jag samma watt på de nya element när luftvärmepump installerat
Hej jag har verkligen problem med värme. Luftvärmepump fel på trots installerad i april.
Fått ha ett element på som inte fungerar helt på 1250w de andra är på 900 sovrum och kök och 300 i hallen toan är jag väl den enda här som inte har.
Men frågan är jag ska få nya element då det var 40år ej riktigt fungerade.
Varför måste han då sätta in nya element med samma watt tal? Om det ska vara understöd till pumpen ska väl element med lägre effekt funka. Vill ju kunna ha på som understöd när det som idag är 25 minus men vem har råd med det inte jag iaf.
Grannen har 400w och 300w . Dåligt isolerad radhus på 64kvm. Har tex 13 grader klädkammare
Fått ha ett element på som inte fungerar helt på 1250w de andra är på 900 sovrum och kök och 300 i hallen toan är jag väl den enda här som inte har.
Men frågan är jag ska få nya element då det var 40år ej riktigt fungerade.
Varför måste han då sätta in nya element med samma watt tal? Om det ska vara understöd till pumpen ska väl element med lägre effekt funka. Vill ju kunna ha på som understöd när det som idag är 25 minus men vem har råd med det inte jag iaf.
Grannen har 400w och 300w . Dåligt isolerad radhus på 64kvm. Har tex 13 grader klädkammare
Hej och välkommen till Byggahus!
Om du har elelement som backup är det bra om de har tillräcklig effekt för att värma huset utan stöd av vp. Om något av dina gamla elelement inte fungerar byter du dom till nya med minst samma effekt som de gamla.
Om du har elelement som backup är det bra om de har tillräcklig effekt för att värma huset utan stöd av vp. Om något av dina gamla elelement inte fungerar byter du dom till nya med minst samma effekt som de gamla.
Är det backup så.behövwr väl bara summan av alla element täcka värmebehovet.
Jag har totalt 14 st 1500w element, men inget dygn senaste åren har jag haft dygnsförbrukning över 120kWh. Så 8-10 800w element hade räckt som backup...
Jag har totalt 14 st 1500w element, men inget dygn senaste åren har jag haft dygnsförbrukning över 120kWh. Så 8-10 800w element hade räckt som backup...
Som lite tillägg till det fribygg skrev, som jag för den delen håller med till 100%.
En elradiator på tex 2000W förbrukar inte mer energi än en på tex 500W om den på 500W klarar av att hålla temperaturen. Det som skiljer är hur länge elradiatorn är igång åt gången.
En elradiator på tex 2000W förbrukar inte mer energi än en på tex 500W om den på 500W klarar av att hålla temperaturen. Det som skiljer är hur länge elradiatorn är igång åt gången.
Det ska normalt inte vara några problem med att värma upp en bostad på 64 m2 med en värmepump.
Tillsatsvärme kan behövas i stängda utrymme som toalett eller i klädkammare. Kan inte den varma luften nå in i dessa utrymme så blir det liten eller ingen uppvärmning.
Några tips ang. värmepumpen (fabrikat/typ?)
* mät temperaturen på luftströmmen, bör ligga runt 40-45 grader.
* kör med så hög fläkthastighet som du kan "stå ut med"
* temperaturinställningen på värmepumpen får ses som en indikator, höj temperaturinställningen tills du får en önskad temperatur i bostadsutrymmena
* se till att den varma luften kan nå utrymmen genom att ha dörrar öppna
* vid -25 grader så tappar alla värmepumpar effekt, så då kan du behöva köra mer med elelementen
Ang. elelementen så är beskrivningen lite oklar. Fungerar termostaten så ska du inte behöva byta några element skulle jag säga.
Tillsatsvärme kan behövas i stängda utrymme som toalett eller i klädkammare. Kan inte den varma luften nå in i dessa utrymme så blir det liten eller ingen uppvärmning.
* temperaturinställningen på värmepumpen får ses som en indikator, höj temperaturinställningen tills du får en önskad temperatur i bostadsutrymmena
* vid -25 grader så tappar alla värmepumpar effekt, så då kan du behöva köra mer med elelementen
Ang. elelementen så är beskrivningen lite oklar. Fungerar termostaten så ska du inte behöva byta några element skulle jag säga.
Det beror på om man vill att backupen ska kunna lösa hela behovet eller om man kan tänka sig att behöva ta på tjocka kläder inomhus någon vecka innan LLVP repareras.F fribygg skrev:
Värmepump är mitchubisi heveay duty inverter spelar ingen roll vilken temperatur eller fläkt jag har på den blir högst 17gr och når inte utanför hallen. Väntat o väntar på att de ska komma och fixa den är installerad i april men samma problem som med den gamla. Flera felkoder. Så när den blir lagad så kommer jag använda den men eftersom det bara ska vara stödvärme Varför behöver jag samma watt som de gamla 40år element som inte fungerar utan antingen funkar inte alls eller bara är delvis varma. Jag behöver ordentligt med värme pga min värk.E etompau skrev:Det ska normalt inte vara några problem med att värma upp en bostad på 64 m2 med en värmepump.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ditt hus kommer att förbruka lika mycket energi för att hålla en viss temperatur oavsett storlek på radiatorerna. Så det är en bra idé att ta till lite i överkant hellre än i underkant. Enda fördelen med att hålla nere på storleken är att det momentant kan gå så höga strömmar i en grupp som det sitter flera radiatorer på så att en säkring går. Men har du inte haft problem med säkringarna tidigare så är det ingen fara. Kort sagt, köp åtminstone element med samma effekt som de gamla. Men se till att få värmepumpen fixad!M Maria Johansson2816 skrev:Värmepump är mitchubisi heveay duty inverter spelar ingen roll vilken temperatur eller fläkt jag har på den blir högst 17gr och når inte utanför hallen. Väntat o väntar på att de ska komma och fixa den är installerad i april men samma problem som med den gamla. Flera felkoder. Så när den blir lagad så kommer jag använda den men eftersom det bara ska vara stödvärme Varför behöver jag samma watt som de gamla 40år element som inte fungerar utan antingen funkar inte alls eller bara är delvis varma. Jag behöver ordentligt med värme pga min värk.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden