Jag har vattenburen golvvärme i entréplan och har alltid känt att visa rum är kallare än andra.. typ klädkammare, men inte brytt mig om det förrän nu när det varit kallt länge.
När jag kollar i fördelarskåpet så ser jag att slingornas har olika värden på den vita hatten med en röd indikator i längst upp i bild. Gemensamt för de kallare rummen är att indikatorn står på 0 medans den står på 1-1,5 i de rum som jag tycker har behaglig temp.
Det jag undrar är:
1. Är det på grund av detta det skiljer signat mellan rummen trots att alla termostater står på full macka?
2. Hur ändrar jag värdet från 0 till 1 eller högre?
När jag kollar i fördelarskåpet så ser jag att slingornas har olika värden på den vita hatten med en röd indikator i längst upp i bild. Gemensamt för de kallare rummen är att indikatorn står på 0 medans den står på 1-1,5 i de rum som jag tycker har behaglig temp.
Det jag undrar är:
1. Är det på grund av detta det skiljer signat mellan rummen trots att alla termostater står på full macka?
2. Hur ändrar jag värdet från 0 till 1 eller högre?
Termodonen står full öppna och noll i flöde på vissa mätare. Lossa termodonen och kolla så piggen under inte sitter nere, då är dom stängda eller halvöppna. En klassiker med termostater och termodon. Dom lossas med den röda delen ( gängas av ) under donet eller med snäppen på dom.
Tack!J jonaserik skrev:
Det var enkla klickfästen, men piggarna under är uppe.. har testat funktionen på termostaterna så dom stänger och öppnar som dom ska. Kan jag justera flödet själv eller är det avancerat?
Svar nej, ingen månresa. nu vet jag inte dina mätare, men normalt så vrider man dom som att öppan en vattenkran, du får prova och se på mätaren om den rörs sig nedåt. Mätaren är graderad i liter per minut.E Erik Hedlund3 skrev:
Men betänk att om flödet ökar på en slinga, så minskar det på en annan, så det kan bli några vändor med inställningen. Skriv upp vad dom fungerande har för värde.
Hur är det med cirkpumpen, är den styrd från datan i fart, ( bara skit ) om så är, tryck bort auto och ställ den på ca 75 % fart. Om inte data styrd, så är det nog möjligt att ställa fart på den manuellt.
Klicka här för att svara