Hej!

Försöker montera ner en radiator i tillbyggnad från 1974. Men frånventilen sitter som berget. Har kört 5-56 och stålborste, men den lossar inte. Hur får jag loss den? Vad vågar jag göra?

• Radiatorventil med fastskruvad mutter, omgiven av trasor och papper, visar rost och åtgärder för att försöka lossa den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åt vilket håll försöker du att skruva den?

Vet du om det är enrörssystem eller tvårörssystem?

När jag göra bildsök så verkar det vara enrörskoppel, då är det inte säkert att det är en avstängningsventil.

Demmpa Demmpa skrev:
Åt vilket håll försöker du att skruva den?

Vet du om det är enrörssystem eller tvårörssystem?

När jag göra bildsök så verkar det vara enrörskoppel, då är det inte säkert att det är en avstängningsventil.
Har försökt rucka den åt båda håll men i första hand medsols för att stänga av.

Nedre delen, fördelaren, är varm även efter att jag stängt termostaten på det elementet. Båda rören från golvet är också varma, så det borde innebära enrörssystem?

Är bägge rören och fördelaren varmt fastän radiatorventilen är kall så är det enrörssystem.

En returventil stänger man medsols precis som en vattenkran.

Eftersom det är enrörssystem så är det inte säkert att det är en retur-/avstängningsventil, utan det kan vara injusteringsventil för bypassflödet.

J JensZ skrev:
Har försökt rucka den åt båda håll men i första hand medsols för att stänga av.

Nedre delen, fördelaren, är varm även efter att jag stängt termostaten på det elementet. Båda rören från golvet är också varma, så det borde innebära enrörssystem?
Ska väl sägas att det var en del rost när jag tog av locket. Och värmen i fördelaren kvarstår nu en timme efter jag stängde termostaten.

Demmpa Demmpa skrev:
Är bägge rören och fördelaren varmt fastän radiatorventilen är kall så är det enrörssystem.

En returventil stänger man medsols precis som en vattenkran.

Eftersom det är enrörssystem så är det inte säkert att det är en retur-/avstängningsventil, utan det kan vara injusteringsventil för bypassflödet.
Ah, ok. Innebär det att systemet måste tömmas för att ta loss radiatorn?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.