Är systemet injusterat efter ordning?

De där rumstermostaterna skall man försöka att klara sig utan eller i allafall bara ha i några enstaka rum, typ gästrummet avstängt när man inte har gäster.

I övriga fall så krigar de ju mot värmepumpen som inte har någon aning om att de finns. Med dålig driftsekonomi som följd.

Spaerlan Spaerlan skrev:
Hur stängde du av dom andra slingorna? Skruvade du ner alla rumstermostater på 0?
Inte rekommenderat att ha dom helt "avstängda". När du stängde dom så ökade trycket till badrumsslingan och därför blev den varm.

Du kan strypa eller öppna trycket till slingorna på dom svarta hattarna där det står numret på slingorna. Du kan testa öppna badrumsslingan lite mer och se om det löser problemet. Tror du kan se på bladet där du ser hur slingorna löper i huset hur mycket hatten ska vridas för varje slinga i huset för optimalt flöde.
Drog ned till 0 för att strypa flödet som du skrev efter rekommendation ovan för att pressa värmen till slingan i fråga.

Gällande hattarna. Är det ”Varv” längst till höger i tabellen som du refererar till?

• Tabell med data för golvvärmesystem, inklusive rum, yta, rumstemperatur, golvtemperatur, effekt och rördimensioner, följt av instruktioner och logotyp för Thermotech.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E EyEr0n skrev:
Är systemet injusterat efter ordning?

De där rumstermostaterna skall man försöka att klara sig utan eller i allafall bara ha i några enstaka rum, typ gästrummet avstängt när man inte har gäster.

I övriga fall så krigar de ju mot värmepumpen som inte har någon aning om att de finns. Med dålig driftsekonomi som följd.
Ingen aning om injustering skett efter montering, får kolla med säljaren. Köpte huset förra året då det bara var ett år gammalt

J Jimpalimpa83 skrev:
Status. Har lyckats få värme i badrumsslingan genom att stänga av de andra slingorna. röret känns varmt och jag har lagt ut en termometer på golvet ovanför respektive slinga i badrummet (badrum- och kontorslinga) som visar högre temp på badrums.
Dock så är golvet fortfarande iskallt men antar att det tar en dag att värme upp den ingjutna plattan.

Ska jag öppna upp alla slingor nu när det verkar fungera eller är det bäst att låta övriga vara stängda resten av dagen?
Jepp det tar kanske något dygn innan tempen kommit upp på golvet. Du har ingen sepparat pump för GV, då är det cirkpumpen i VP som ska dra lasset runt, vilken fart är det på den, styrd från datan eller inte.
Styrs den från datan, så gå in i menyn och se om den står på auto, bocka av och ställ den på ca 75 %.
Du kan börja med att ställa upp ett par stycken termostater nu på lite halvfart, så du inte blir utan värma på golven

Har auto i pumphastighet och har gått enligt nedan

• Graf över värmebärarpumpshastighet i procent den 2026-02-09 med variationer över dagens timmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jimpalimpa83 skrev:
Har auto i pumphastighet och har gått enligt nedan
Åker JOJJO i fart, det gör för att termostater stänger/öppnar, när då den går ner i fart, så blir det statiska trycket lägre. Kan innebära för det mesta, att dom delar som är längst bort eller har motstånd i sig, får mindre eller inget flöde. Så bocka av auto, ställ ett minvärde. Då ska toa/bad ställdon vara bort, så VP/pump alltid får ett flöde över sig. Prova så du ser vad temperaturen ut på slingorna blir.

J Jimpalimpa83 skrev:
Drog ned till 0 för att strypa flödet som du skrev efter rekommendation ovan för att pressa värmen till slingan i fråga.

Gällande hattarna. Är det ”Varv” längst till höger i tabellen som du refererar till?
Japp precis. Det är "varv" som visar hur mycket du ska öppna slingan. Dom slingorna som är längre (alltså mer slang i meter) är ofta mer öppna för att flödet ska bli optimalt.Ser att det gjorts ändringar på ritningen med bläck angående slingorna så den kanske inte stämmer helt (det var likadant i mitt hus att ritningen inte stämde) men prova att öppna din kalla slinga lite mer, börja med ett halv varv och avvakta sedan något dygn för att se om du märker skillnad. Om du öppnar den slingan mer kan ju flödet till andra slingor blir lägre så små rörelser som gäller.

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
Spaerlan Spaerlan skrev:
Japp precis. Det är "varv" som visar hur mycket du ska öppna slingan. Dom slingorna som är längre (alltså mer slang i meter) är ofta mer öppna för att flödet ska bli optimalt.Ser att det gjorts ändringar på ritningen med bläck angående slingorna så den kanske inte stämmer helt (det var likadant i mitt hus att ritningen inte stämde) men prova att öppna din kalla slinga lite mer, börja med ett halv varv och avvakta sedan något dygn för att se om du märker skillnad. Om du öppnar den slingan mer kan ju flödet till andra slingor blir lägre så små rörelser som gäller.
Så den enda ”risken” är att jag omfördelar hur värmen går? Inte att jag riskerar att ”spränga” något rör?

Om nu bad har korrekt antal varv så är det märkligt att tvätt som har samma varv och ligger vägg i vägg har värme men inte bad

J Jimpalimpa83 skrev:
Så den enda ”risken” är att jag omfördelar hur värmen går? Inte att jag riskerar att ”spränga” något rör?

Om nu bad har korrekt antal varv så är det märkligt att tvätt som har samma varv och ligger vägg i vägg har värme men inte bad
Finns ingen risk med att öppna slingan lite mer. Menar mest att du inte ska öppna den fullt för du vill ha in värme där, för då kan det påverka flödet i dom andra slingorna då denna slingan tar från dom. Du får tänka cirkulationspumpen ska ge flöde till alla dina slingor och dom som är längre ska vara mer öppna och dom som är kortare ska vara mer strypta för mer jämn fördelning.

Det är som att ha flera slangar kopplade till samma kran. Om en slang är helt öppen tar den mycket vatten. Om man stryper den lite, får de andra slangarna mer.

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.