Hej på er,
Jag har fjärrvärme som funkar perfekt. Pumpen är på max, värme på 40C och ca 1,3 bar. I källarvåningen har jag 2 element som funkar, entréplan har jag golvvärme som funkar och på tredje våning har jag 4 element där 3 är lika stora i sovrummen och en liten i Ropsten. Dessa är dragna med enrörssystem med ventilkoppel med en bypass-funktion så vattnet fortsätter om jag stänger av en av dessa. Ofta har jag problem med kalla element, rören under elementen är jättevarma Tips på vad jag kan göra?
Jag har fjärrvärme som funkar perfekt. Pumpen är på max, värme på 40C och ca 1,3 bar. I källarvåningen har jag 2 element som funkar, entréplan har jag golvvärme som funkar och på tredje våning har jag 4 element där 3 är lika stora i sovrummen och en liten i Ropsten. Dessa är dragna med enrörssystem med ventilkoppel med en bypass-funktion så vattnet fortsätter om jag stänger av en av dessa. Ofta har jag problem med kalla element, rören under elementen är jättevarma Tips på vad jag kan göra?
Är rummet/rummen kalla?
Kan vara så att förinställningen i radiator-/termostatventilen är injusterad fastän den ska vara fullt öppen vid enrörssystem.
Kan vara så att ventilkäglan har fastnat i nästan stängt läge.
Kan vara att bypassen är för mycket öppen / ej injusterad.
Kan vara så att förinställningen i radiator-/termostatventilen är injusterad fastän den ska vara fullt öppen vid enrörssystem.
Kan vara så att ventilkäglan har fastnat i nästan stängt läge.
Kan vara att bypassen är för mycket öppen / ej injusterad.
Renoverare
· Uppsala
· 2 196 inlägg
Är elementen luftade?
Det är kallt i rummen. Då antar jag att jag behöver en rörmokare eller är det något jag själv kan justera?Demmpa skrev:
Du klarar det själv om du är lite händig.
Börja med att ta bort termostaten och tryck in stiftet med tex skaftet på en skruvmejsel, när du släpper så ska stiftet fjädra ut automatiskt.
Slaglängden bör vara ca 3 mm.
Börja med att ta bort termostaten och tryck in stiftet med tex skaftet på en skruvmejsel, när du släpper så ska stiftet fjädra ut automatiskt.
Slaglängden bör vara ca 3 mm.
Det där låter som att ett enrörsventilkoppel eller golvvärmeshunten är inställd för tvårörsystem, men dettaW Wow-si skrev:
Motsäger det.W Wow-si skrev:
Har du möjlighet att mäta temperaturen på rören till/från radiatorerna, tex med IR-termometer?
Vet du hur enrörssystemet är uppbyggd, hur slingorna går?
Normalt försöker man ha 3-5 radiatorer per enrörsslinga.
Prova att ta bort termostaten på en fungerande radiator åt gången för att se om det blir någon skillnad.
Prova även att ta vrid ner termostaten på en fungerande radiator åt gången för att se om det blir någon skillnad.
Hur ser golvvärmeshunten ut?
Jag kan tyvärr inte mäta rören men de är jättevarma. Det verkar som varmvattnet går bara Heinonens rören och inte genom elementen. Ingen av dessa 4 element funkar men jag har testat att ta bort en termostat på en element utan att märka någon skillnad.Demmpa skrev:
Det där låter som att ett enrörsventilkoppel eller golvvärmeshunten är inställd för tvårörsystem, men detta
Motsäger det.
Har du möjlighet att mäta temperaturen på rören till/från radiatorerna, tex med IR-termometer?
Vet du hur enrörssystemet är uppbyggd, hur slingorna går?
Normalt försöker man ha 3-5 radiatorer per enrörsslinga.
Prova att ta bort termostaten på en fungerande radiator åt gången för att se om det blir någon skillnad.
Prova även att ta vrid ner termostaten på en fungerande radiator åt gången för att se om det blir någon skillnad.
Hur ser golvvärmeshunten ut?
Golvvärmen funkar som den ska. Den är på entréplan o elementen är på andra våning.
Ingen aning hur rören är uppbyggda, finns det något logik eller sätt att ta reda på det? T.ex att se vilken är första elementen?
Vad betyder dessa siffror, se bilden
Klicka här för att svara