Jag har tyvärr inget papper på vvs på huset dock så har jag plockat bort ett element eftersom jag håller på att renovera badrummet så då kan man kolla på alla möjliga sidor efter någon beteckning på kopplet.
På själva termostaten hittar jag bara ARCU och en vanlig gradering men jag kan kolla en extra gång på det när jag kommer hem.

Jag blir inte klok på vad du menar att jag saknar ventilhus (iockförsig inte så konstigt då jag inte är i VVS branchen).
Hur fungerar ett koppel som saknar ventilhus? Jag har ju ettrörssystem så där måste vara ett flöde hela tiden och stänger jag av elementet så är ändå kopplet varmt. Som jag förstår måste det vara någon form av ventil i kopplet men det kanske är något helt annat.

Det är det som är det intressanta hur ditt koppel ser ut.Därför skulle jag vilja veta hur spindel ser ut eventuellt finns det en modell som du inte behöver en adapter som du kan skruva dit direkt och på den sitter det en förinställning på så du kan justera flödet.

Hur kollar jag det?
Jag har som sagt ett element löst med koppel och allt så jag kan göra lite undersökningar. Frågan är bara vad jag ska undersöka ;-)
Hjälper det med kort från någon vinkel eller ska jag skruva isär något?

Hej.
Nu har jag kollat lite mer på kopplet. Tyvärr är det helt omärkt och termostaten är bara märkt ARCU och en gradering.
Jag hittar ingen möjlighet att justera flödet på vattnet som går förbi radiatorn (storleken på hålet som gör att vattnet kan passera om elementet ska vara kallt). Det är bara ett hål rakt igenom kopplet och någon slags backventil som gör att vattnet inte kan rinna in genom returen i elementet.
Jag har funderat lite och vad tror du om att göra på följande vis?
Jag skaffar adaptrar från 28 till 30mm och köper: http://www.eurotronic.org/index.php?id=36&L=1 eller något liknande
Den ska automatiskt kolla hur lång "slaglängd" det är på ventilen och den är kortare än på mitt enda element med Danfoss ventil så det borde funka tycker jag. Elektroniska termostater borde ju anpassa sig och ställa in flödet efter temeraturen runt om på ett annat sätt en vad bimetalltermostater gör och därmed borde ju temeraturen ställas rätt.
Tänker jag fel och isåfall vad kommer hända?

Hej Tyvärr hittar jag ingen ritning just på den modell du har men på 33/34 som ska ersätta din modell.Det jag är lite nyfiken på är om du kan ta bort termostaten utan att behöva lossa på muttern på kopplet och se hur det ser ut,om du har ett löst koppel så får du gärna ta ett kort och även på termostaten när du har lossat den(om det går).Det kan nog funka med adapter men frågan är priset.

Här kommer lite bilder.
Behöver du fler från andra vinklar?

• Koppel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koppel-2.jpg
    Skapa konto
  • Termostat.jpg
    Skapa konto
  • Termostat2.jpg
    Skapa konto
Hej! KANON Tackar Nu ser du själva ventilhuset som sitter på själva kopplet(normalt så sitter termostaten direkt på ventilhuset)Och vi kanske har snöat in oss för mycket på adapter.Det finns ju en mängd olika termostater och en del gängar man på och en del trycker man dit som en hals utan att gänga man låser dom.Och det spelar ingen roll om du måste gänga på dom eller trycker dit dom och låser utan det som är intressant är avståndet mellan piggen på ventilhuset och själva känselkroppen på termostaten.Så det borde finnas en modell som passar till ditt koppel.Om du hittar en med hals som man låser så ska du skruva ut termostaten max och sedan trycker du på termostaten så känselkroppen träffar piggen och låser den där när du sedan skruvar in termostaten(stänger)så ska det stoppa flödet då har du en termostat som funkar.Så skruva av kopplet från radiatorn och åk till en vvs butik och har du flyt så kan det hända att du hittar en med gänga.Mät med skjutmått utvändigt ser ut som 28x1.5.

Tack så hemskt mycket.

Det var så lite.Räkna på ca 200st(börja med en och se hur det funkar)lycka till

Här är en fungerande lösning.
Jag köpte en elektronisk termostat och en universaladapter m28-m30. Efter lite modifikation för att få till längden på stiftet så fungerar det som det ska.
Enda nackdelen är att skärmen kommer upp och ner.

• Energispartermostat K.jpg
    Skapa konto
Okej har du provat hur den/dom funkar?Vad fick du ge för pris

Jag har bara en än så länge. Ville inte köpa fler innan jag kollat så det fungerar. Jag har kört den någon timma och eftersom jag bara har en och den är placerad på ett lite dumt ställe så vet jag ännu inte hur bra det stämmer med inställt värde men elementet är svalt och rummet är lite för varmt så det verkar vara som det ska än så länge.
Jag har beställt till resten av elementen också och återkommer med en rapport när de är installerade. Leveranstiden är ganska lång så det kan ta ett tag innan jag rapporterar.
Termostaten kostar 199:- eller 155:- om man köper 5 eller fler. Adaptern kostar 115:-. Båda är köpt på Conrad.se

Nu har jag nya termostater på alla mina element. Jag skruvade upp temperaturen enligt utegivaren så utan termostater borde jag ha ca 24-25 grader inne mest bara för att alla rum ska få vad dom behöver och systemet ska orka med om det blåser ordentligt (huset är byggt 70 och har inte världens bästa isolering). Temperaturen är mycket mer stabil mot hur det brukar vara. De flesta elementen är betydligt svalare än hur det var innan. Då kopplet är konstruerat så termostaten står rakt upp intill elementet så hade det blivit ännu bättre med en vinkeladapter typ: http://shop.eurotronic.org/product_info.php?info=p18_oventrop-winkeladapter.html om det skulle bli riktigt bra. Får se om det blir några sådana framöver.

• Gilla
Åke Br
  • Laddar…
M mtm skrev:
Hej.
Jag har tänkt att byta ut mina gamla termostater (eller om det bara är vred).
Problemet är att när jag kontaktat Danfoss och MMA så har dom sagt att de inte har termostater till ARCU ventilerna och de har inte heller någon adapter.
Den enda lösningen de hänvisar till är att byta ut alla mina ventiler till MMAs utbytesventil.

Är det någon här som vet någon annan lösning?
Är inte så jättesugen på att slänga ut 9000:- på att byta ventiler när de gamla fungerar alldeles utmärkt.

Är det någon som har koll på vilken gänga det är på termostat-fästet på ventilerna?
Kanske skulle det vara möjligt att bygga en egen adapter om detta är nödvändigt.
Hej MTM!
Hur löste du det? I min svärmors hus finns samma elementvred. Ett par krånglar och är helt stängda. Jag står alltså inför samma problem som du gjorde för 15 år sedan.

Med vänliga hälsningar!
Lars

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.