useless
useless: [citat] Vad är det för kostnad idag?
5 svar · 215 läst
Johan Alcantara Åberg
Johan Alcantara Åberg: Nybygge i Huddinge (Stockholm) – uppvärmning, ventilation & pool Vi ska bygga hus i Huddinge, Stockholm, ca 200–250 kvm, och vill ha låg driftkostnad, bra ventilation och svalka på sommaren. Pool ska byggas och förses med pooltak. Hur bör vi tänka? luft/vatten eller bergvärme?? Efter att ha jämfört olika lösningar lutar vi åt: Bergvärme Vattenburen golvvärme i hela huset
0 svar · 111 läst
M
Mikael Gästrin: [citat] Kolla så det är tätt runt röret mot skorstenen. Annars åker värmen ut i skorstenen 😔
3 svar · 2,2k läst
·
U
uno fagrell: [citat] Har du kollat elementens returventiler om flödet där har har strypts. Returventilens inställning balanserar flödet i elementen. Kan då tyda på helt öppen returventil i badrummet och att övriga element är nedjusterade i returventilen, dessa element tillförs då mindre värme. Vid lågt flöde blir elementen varmare upptill. Testa även utan termostater. Är in och utgående rör
231 svar · 69,0k läst
·
N
nb.: [citat] Med den logiken borde alltså golvvärme vara usel, liksom sägtet man ska köra värmepumpar på, litet delta. Normal dimensionering för värmepump är tex 55/45 vid dimensionerande yttertemperatur och 20 grader inne. Det innebär att om det är säg -20 ute behöver framledningen vara 55 grader och returledningen ska vara 45 grader för att hålla 20 grader inne. Man vill inte att
12 svar · 805 läst
·
aspa-hasse
aspa-hasse: 12 grader, jösses. Det verkar tufft däruppe.
73 svar · 1,2k läst
·
M
M85: [citat] Håller med dig i sak men nu i vinter har vi haft 22-23 grader i källaren, när det är minusgrader ute. Anledningen är att vi inte har en shunt på golvvärmen i källaren så den skickar ned 50 gradigt varmvatten i klinkergolvet sannolikt oisolerat rakt på backen plus radiatorer - lite väl varmt o skönt i ett utrymme vi inte bor i. Har öppnat bypassen för källarens stora slinga
5 svar · 689 läst
·
GoC
GoC: [citat] Bara trevligt att får hjälpa till.
5 svar · 251 läst
·
GoC
GoC: [citat] Det är bara en vanlig oring inne i den delen. Den skall du inte behöva byta om inte den läcker. Men jag gissar på att du fick loss ventilkäglan och löste problemet när du faktiskt mekaniskt var inne å petade på den så att den började röra på sig som den skall
30 svar · 2,4k läst
·
J
jonaserik: Det med att försöka smörja med något går inte, det suger inte in i gängorna. Bara knacka många gånger på muttern hjälper, det ska som lite skaka i gängorna. När du tar bort fjäder/bricka/ gammalt tätgarn, så kan det börja läcka lite i spindelgenomgången. Det måste tätas där, brukar gå bra med en korv av lin, som petas in lite hårt. Om spindeln gängas ut, så kommer det nog
3 svar · 203 läst
·
O
O: [citat] C22 är ett bra alternativ som ger betydligt mer värme I en uppgradering nyligen med liknande radiatorer valdes "Thermopanel V4 TP22" vilket jag tror är nästan samma. Men med inbyggda ventiler och koppel, så det blir väldigt diskret. [citat] Enligt Purmo kan man seriekoppla 2 radiatorer, men inte gärna fler. Den lilla lägre effekt som radiator 2 får kompenseras mer än väl av att
4 svar · 429 läst
·
V
Vector: Försök med något som du kan peta med på dom två tapparna som sitter i spåren på själva metallen. Kniv eller liten skruvmejsel ex
2 svar · 145 läst
·
T
Tysta musen: [citat] Konsten är att hålla fukten borta. Klassiska och bästa metoden är att ha god vent och värma källaren. Det är ofta så som det är konstruerat från början att ha. Vi gjorde misstaget att kallställa källaren o hade en bullrande luftavfuktare istället. Det blev ett dyrt misstag. Fett samlades i va rör med dyrt rörmokeri som följd. Vi fick lära oss att gå tillbaka till
7 svar · 3,1k läst
·
T
Tysta musen: [citat] Ja en sval källare är guld värt. Och med en wood luftavfuktare gör den jobbet billigare än med en luftvärmepump, om man nu inte behöver värma upp källaren. Jag får nog vänta och se till kylan kommer ordentligt innan jag kan se om det räcker med den eller bestämmer mig för att investera i luftvärmepump. [/QUOTE] Bästa metoden är att ha bra flöde och vent. Se till att
9 svar · 5,6k läst
·
Teufik Salesevic
Teufik Salesevic: [citat] Hey jag har sama värme Jag märkte igår att det står hög värmepump komunikavionsfel utedel på min display Vet ni vad kan bril fel även utomhus när flekten inte fungerar vet jag inte exakt hur många gånger den slås på, men oftast fungerar den inte alltid.
26 svar · 3,4k läst
·
I
InsidersUnited: Låt förinställningen vara, dom är någon gång balanserade. Om du ändå vill ändra, notera var du började. Det vanligaste felet med danfoss systemen är att rumsgivarna ger upp. Inte ställdonen. Jag hade hand om ett nybyggt system en gång, cirka 800 rumsgivare/ställdon i 130 lägenheter. I princip alla gick sönder efter 6-8 år... När jag påpekade det för Danfoss ryckte dom bara på
16 svar · 2,5k läst
·
T
Tysta musen: [citat] Låt radiatorerna vara kvar och nyttja dessa istället. huset är ritat för att det ska vara värmd källare och det blir inte billigare att kallställa källaren- tvärt om. Och komforten med varmare golv ovan är en fördel samt att det minimerar fuktproblem. En luftavfuktare jobbar bara lokalt där den tår och drar ström. Värme sprider sig från källaren och uppåt dessutom,
31 svar · 8,7k läst
·
T
Tysta musen: [citat] Av erfarenhet så är det bästa att fösöka hitta en jämn balans mellan radiatorerna, stäng inte ner radiatorer, då detta bara orsakar ojämn värmefördelning, se istället till att ha tillräcklig cirkulation och tillräckligt flöde och temp. Gäller särskilt radiatorer i nedre delen av huset då man har fördel av den värmen som då sprids och stiger uppåt. Ett stort fel
10 svar · 1,6k läst
·
N
nb.: [citat] Hej, ja, men jag kommer inte ihåg. Vi bytte ventiler och ett par år efteråt flyttade jag.
6 svar · 4,4k läst
MultiMan
MultiMan: Ska du ha ett kärl i källaren måste det vara slutet, annars svämmar det över pga vattenpelartrycket från elementen ovanför. Det du har nu är det enklaste, ett öppet kärl på högsta punkten i värmesystemet. Så gjorde man förr. Någon annan kan säkert berätta vad som krävs för ett byte. Jag har inget vattenburet system själv så därför är jag inte särskilt påläst.
6 svar · 319 läst
·
J
jonaserik: Det är bara varmluft som fläktas igenom slangen, den kan ligga direkt mot trä, utan att det händer något brandfarligt.
2 svar · 128 läst
·
J
jonaserik: Jepp,sätter du en ny avluftare och om du har plats uppåt. Så sätt en rörbit ca 10-20 cm lång mellan panna och ventil. Då finns det ett magasin som kan hålla en del luft. Med en avluftare direkt på pannan, blir att lufta oftare. I övrigt så är du på rätt väg. Stänga av på alla ställen som finns, så inte det blir tomt i systemet. När trycket är noll, så kan det vara bra med en
1 svar · 92 läst
A
Amanda R: Uppdatering: Nu har de två returrören som var kalla fått upp temperaturen! Tror ”motioneringen” var det som löste problemet, och uppskruvning av cirkulationen, men att det tog tid innan det gav effekt. Värmen är betydligt mer jämn nu mellan rummen. De två returrören som var kalla går längst bort och jämns med stora fönsterpartier så något svalare är de kanske ändå, men
21 svar · 550 läst
·
N
Nybyggare1234: Behövde byta ut båda ställdonen sen var det löst
1 svar · 284 läst
·
M
mefi: [citat] Snyggt av dem. Men sa de något om att de nya kan förväntas hålla bättre?
14 svar · 3,1k läst
·
T
Torsid: [citat] Många tack "hakfre" gick snabbt att fixa. Blir intressant om jag slipper larm LÅGT LUFTFLÖDE nu....
2 svar · 185 läst
K
kjfjy: [citat] Tack! Det var verkligen bra information, och positiva nyheter. Då är det ännu enklare än jag trodde. När jag tänker på detta en gång till så låter min förra teori inte så smart. En T-koppling vore ju ganska meningslös.
2 svar · 132 läst
·
V
växelventil: [citat] Du har standardinställningar och eftersom du upplever att huset känns kallt pga dålig isolerat/gammalt hus är inget ovanligt. Om du tittar på bilden där det står +5.0.-5 är dina kompboxar och just runt 0 grader ute och blåsigt skulle jag höja exempel +5 och 0 till typ 3 på bägge boxarna för att se om inomhustemperaturen känns bättre.mao så höjer du
1 svar · 147 läst
·
Andenn91
Andenn91: [citat] Nu är jag ingen expert på detta område. Men jag skulle gissa att det är enrörsystem. Jag ska kolla upp pumphastigheten när jag kommer hem från jobb. Men jag tänker att den bör vara okej med tanke på att det finns element som sitter längre från värmepumpen som är varma över hela. Hur gör jag om radiatorventilen har fastnat? Jag hade av termostaten och motionerade "piggen"
2 svar · 144 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Kanske en sån här (verkar finns i lite olika stenutföranden)? Ska vara ca 20mm (vet inte om/hur mycket montaget bygger dock) och IP34 [bild] https://marwona.se/collections/alla-produkter/products/carrara-optik-a-800-infrarothicity-copy
1 svar · 96 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.