6 184 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Hur många innedelar kan en luft-luftvärmepump ha?
Sida 1 av 4
Och vilket avstånd kan de sitta på?
Har tittat på att dra in vattenburenvärme i min villa som i dagsläget bara har elradiatorer, och vad jag misstänker är en underdimensionerad och utdaterad luft-luftvärmepump i hallen.
Men kostnaden för att dra in element, rör, och sedan själva LVVP, är lite mer än jag känner att jag kan hosta upp.
Istället tittar jag nu på att byta ut befintlig LLVP till en modernare, och förhoppningsvis betydligt effektivare modell. I dagsläget blir främst hallen uppvärmd på vintern och sovrummet som ligger i andra änden av huset är miserabelt kall.
Tanken är då att sätta en innedel i hallen som idag (östra sidan av huset), en i sovrummet (norra sidan av huset), och en i vardagsrummet (södra delen av huset), för att förhoppningsvis få en jämnare uppvärmning (vilket är den aspekt jag hade velat ha vattenburet för).
Fråga #1:
Kan en utedel driva tre innedelar?
Fråga #2:
Blir det problematiskt att dessa innedelar sitter så långt ifrån varandra?
Har tittat på att dra in vattenburenvärme i min villa som i dagsläget bara har elradiatorer, och vad jag misstänker är en underdimensionerad och utdaterad luft-luftvärmepump i hallen.
Men kostnaden för att dra in element, rör, och sedan själva LVVP, är lite mer än jag känner att jag kan hosta upp.
Istället tittar jag nu på att byta ut befintlig LLVP till en modernare, och förhoppningsvis betydligt effektivare modell. I dagsläget blir främst hallen uppvärmd på vintern och sovrummet som ligger i andra änden av huset är miserabelt kall.
Tanken är då att sätta en innedel i hallen som idag (östra sidan av huset), en i sovrummet (norra sidan av huset), och en i vardagsrummet (södra delen av huset), för att förhoppningsvis få en jämnare uppvärmning (vilket är den aspekt jag hade velat ha vattenburet för).
Fråga #1:
Kan en utedel driva tre innedelar?
Fråga #2:
Blir det problematiskt att dessa innedelar sitter så långt ifrån varandra?
Jag har flera olika LVP, varav en har två innedelar. Den enda fördelen med dubbla innedelar är att jag ha en färre utedel som förfular. Det är inte billigare, effektivare eller bättre på något annat sätt. Så om du står ut med utedelar på tre av dina väggar så är det att rekommendera.
En utedel med 3 innedelar måste väl bli billigare att köpa en 3 utdelar med 3 innedelar? Det är väl utedelen som är dyrast?Hep skrev:
Man kan tycka det, men det är inte så självklart. En väldigt liten del av LVP som säljs är med flera innedelar och då blir både utbud och konkurrens väldigt liten. Man kan ju fråga de som jagar en smal spis eller diskmaskin om de tycker att det är lätt att hitta prisvärda och bra maskiner.
Det gäller väl oavsett hur många innedelar jag har? Är inte utedelen dimensionerad för mitt hus spelar det väl ingen roll om jag får 3kW från en innedel eller 1kW var från 3?useless skrev:
Poängen är att utedelarna för duo-pumpar inte per automatik är dubbelt så kraftfulla som två enkel-pumpar. Satte in en mitsubishi duo för ett drygt år sen och de hade en kraftigare variant (tror den hette Hyper) men den var inte dubbelt så kraftig. Pumpar med tre inomhusdelar har garanterat inte en utdel som är tre gånger så kraftig.
Och det intressanta är att titta på vilken effekt de levererar när det är kallt, -15 till -20. Den siffran står långt ner i databladet... För det är när det är kallt du behöver effekten, inte när det är 7 grader varmt.
Och det intressanta är att titta på vilken effekt de levererar när det är kallt, -15 till -20. Den siffran står långt ner i databladet... För det är när det är kallt du behöver effekten, inte när det är 7 grader varmt.
Vad jag sett så blir komplexiteten snabbt stor i uteenheten när man har flera innerenheter på en utedel - med individuella reglerventiler mm. så att varje innerdel matas på med rätt mängd köldmedel/hetgas efter dess inställda behov.
På detta det klassiska att antingen kör båda innerdelarna med värme eller kyla och det kan inte mixas att den ena kör kyla och den andra med värme samtidigt.
Med andra ord tillverkas de i små serier, mer 'skrot' och mer köldmedel i dessa vilket resulterar att lösningen blir dyrare än två helt separata LLVP som görs i storserier.
Sedan är det troligen att alternativen med flera innerdelar på en utedel försvinner efter 2027 (eller är det framflyttat till 2032 numera ??) när man övergå till köldmedel med max 150 i GWP och med detta är eldfarliga och med detta inträffar regler som minimal rumsvolym (som inte kan minskas med att stängas till med dörrar etc.) för en utomhusdels totala köldmedelinnehåll för att det inte skall nå explosiv nivå i rummet vid en större läcka i inomhusdelen. Detta gör att det i framtiden favoriserar många mindre enheter framför färre större enheter med större köldmedelsladdningar då det inte hindrar att ha fler enheter samtidigt för en lokal då man inte räknar med att alla enheter börja läcka gas samtidigt.
Ser man ännu längre i framtiden så är målet att få bort alla fluorerande köldmedel helt inom EU och för att skynda på det så räknas de numera som PFAS-ämne, för att deras nedbrytningsprodukter bildar för stor andel 'evighetsämne' som TFA (trifluoracetat) där bl.a HFO-köldmedlerna (som HFO1234yf som nu fylls i bil-AC, men nu också ingår till väldigt stor del i propan-trycksområdeblandningarna med R32 som precis går under 150 i GWP) har visat sig ge dubbel så mycket av det i jämförelse med tidigare R134a.
På detta det klassiska att antingen kör båda innerdelarna med värme eller kyla och det kan inte mixas att den ena kör kyla och den andra med värme samtidigt.
Med andra ord tillverkas de i små serier, mer 'skrot' och mer köldmedel i dessa vilket resulterar att lösningen blir dyrare än två helt separata LLVP som görs i storserier.
Sedan är det troligen att alternativen med flera innerdelar på en utedel försvinner efter 2027 (eller är det framflyttat till 2032 numera ??) när man övergå till köldmedel med max 150 i GWP och med detta är eldfarliga och med detta inträffar regler som minimal rumsvolym (som inte kan minskas med att stängas till med dörrar etc.) för en utomhusdels totala köldmedelinnehåll för att det inte skall nå explosiv nivå i rummet vid en större läcka i inomhusdelen. Detta gör att det i framtiden favoriserar många mindre enheter framför färre större enheter med större köldmedelsladdningar då det inte hindrar att ha fler enheter samtidigt för en lokal då man inte räknar med att alla enheter börja läcka gas samtidigt.
Ser man ännu längre i framtiden så är målet att få bort alla fluorerande köldmedel helt inom EU och för att skynda på det så räknas de numera som PFAS-ämne, för att deras nedbrytningsprodukter bildar för stor andel 'evighetsämne' som TFA (trifluoracetat) där bl.a HFO-köldmedlerna (som HFO1234yf som nu fylls i bil-AC, men nu också ingår till väldigt stor del i propan-trycksområdeblandningarna med R32 som precis går under 150 i GWP) har visat sig ge dubbel så mycket av det i jämförelse med tidigare R134a.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
Och när utedelen krånglar i en split-installation så kan det bli ....... kallt och jobbigt. Hände en bekant i Jämtland förra vintern. Hans split-installation var bara typ ett år gammal och han hade varit jättenöjd med sin över-specade premium-värmepump (kommer inte ihåg exakt vilket märke) som värmde på bra i det jämtländska busvädret. Så går utedelen sönder och han insåg snart sitt misstag när han snabbt fick dra igång sina gamla elradiatorer och låna in ytterligare några såna konvektorelement (heter dom så).
Även om det bara tog ett par veckor att få utedelen fixad på garantin så blev det en rätt svettig elräkning. Han ångrar sig rätt hårt såhär i efterhand att han inte valde två separata vanliga installationer.
Även om det bara tog ett par veckor att få utedelen fixad på garantin så blev det en rätt svettig elräkning. Han ångrar sig rätt hårt såhär i efterhand att han inte valde två separata vanliga installationer.
En absolut majoritet av luftvärmepumparna idag har R32 som också är brandfarligt. Vad skulle det bli för skillnad om dom har ett par hundra gram propan istället (normalt krävs ungefär halva mängden R290 jämfört med R32 så det borde bli mindre brandfarligt än idag)?X xxargs skrev:Sedan är det troligen att alternativen med flera innerdelar på en utedel försvinner efter 2027 (eller är det framflyttat till 2032 numera ??) när man övergå till köldmedel med max 150 i GWP och med detta är eldfarliga och med detta inträffar regler som minimal rumsvolym (som inte kan minskas med att stängas till med dörrar etc.) för en utomhusdels totala köldmedelinnehåll för att det inte skall nå explosiv nivå i rummet vid en större läcka i inomhusdelen. Detta gör att det i framtiden favoriserar många mindre enheter framför färre större enheter med större köldmedelsladdningar då det inte hindrar att ha fler enheter samtidigt för en lokal då man inte räknar med att alla enheter börja läcka gas samtidigt.
Redigerat:
Tror du missade poängen lite.Z Zoofus skrev:
Om huset behöver 9Kw och utedelen ger 3Kw vid den utetemperaturen så får du 1Kw från vardera innedel. Har du 3 separata som ger 3kw så har du dina 9Kw och huset är varmt och mysigt.
helt krasst så ger Panasonic trippelsplit max 8,3Kw värme och kostar utan installation 34 900kr utan installation 48 180kr installerad med rot (från pris)
Och ger knappt 1,6Kw värme innan den ger upp vid -15 grader.
En vanlig Panasonic hz25 kostar just nu 16 890kr utan installation Och ger värme till -35...
Nu är det bara exempel men klart mer värt att ha 2 eller 3 vanliga pumpar istället för en dyr komplicerad.
Tror största skillnaden är kemiindustrin tjänar mindre på r32... svårt att gömma sig bakom patent för r290useless skrev:
Jag funderade också på en llvp med två innerdelar, men efter lite efterforskning så landade vi i att det är bättre med separata systen, av de anledningar som redan nämnts tråden. Särskilt tryggheten i att inte all värme försvinner om en utedel går sönder var det avgörande argumentet för oss.