6 916 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
öppet eller slutet expansionskärl
Installerar man öppet kärl i en modern anläggning? Känns som lite förlegat att dra upp rör genom bostaden när man kan sätta ett slutet kärl i pannrummet. Jag frågar för det låter lite ologiskt och för att jag inte vet alls. Öppet kärl fanns inte ens på tapeten när jag byggde ihop min anläggning för 15 år sedan.
Min SYR 3065 tömmer pannans varmvattenberedare på vatten om pannan blir för varm. Här beskrivs funktionen https://somathermvvs.se/wp-content/uploads/prospekt/Temperaturbegransare_SYR_3065.pdf
Min SYR 3065 tömmer pannans varmvattenberedare på vatten om pannan blir för varm. Här beskrivs funktionen https://somathermvvs.se/wp-content/uploads/prospekt/Temperaturbegransare_SYR_3065.pdf
Om man har stor volym kan det bli en märkbar prisskillnad. Sluta kärl är dyrare och behöver vara dubbelt så stora.
Nä, systemet med vattenelement installerades på 80-talet (i ett äldre hus). Nu skulle jag byta cirkulationspump och rörmokaren tyckte jag skulle byta till slutet expansionskärl. Men jag har hört att med vedpanna och stor risk för kokande vatten är öppet expansionskärl att föredra. Därav mina funderingar.M Markarbetaren skrev:Installerar man öppet kärl i en modern anläggning? Känns som lite förlegat att dra upp rör genom bostaden när man kan sätta ett slutet kärl i pannrummet. Jag frågar för det låter lite ologiskt och för att jag inte vet alls. Öppet kärl fanns inte ens på tapeten när jag byggde ihop min anläggning för 15 år sedan.
Min SYR 3065 tömmer pannans varmvattenberedare på vatten om pannan blir för varm. Här beskrivs funktionen [länk]
Tacksam för alla svar!
Varmvattnet till kök och badrum värms med varmvattenberedare och funkar bra.
Bäst att förtydliga att det bara är uppvärming av vatten till elementen (ca 40- 50 liter i systemet totalt tror jag?). Varmvattnet till badrum och kök värms med varmvattenberedare som inte berörs av min fråga.Bjorn 11 skrev:
Hej, det här är mitt första inlägg här och jag hoppas det finns någon som kan ge råd.
Jag håller på att se över värmesystemet i huset då bland annat cirkulationspumpen ska bytas.
Jag har vattenmantlad vedspis och vattnet pumpas runt i radiatorerna av cirkulationspumpen.
När rörmokaren var här ville dom byta ut mitt öppna expansionskärl på vinden till ett slutet expansionskärl. Kärlet är gammalt så att byta ut det är nog en bra idé.
Men, jag har för mig att man inte får ha ett slutet expansionskärl om man eldar med fasta bränslen (ved). Eller räcker det med att man har anslutit en 'temperaturbegränsare' till kärlet?
Jag antar att det öppna systemet hanterar kokande vatten bättre. Dvs, ibland händer det att värmen blir väl hög i systemet eftersom det är svårt att styra med vedeldning. Framförallt om elen går och man har lagt in ved, då står ju vattnet nästan stilla och börjar snabbt koka.
Någon som vet vad som gäller eller har något råd?
Slutet är att föredra enligt min mening.
I alla lägen kan tilläggas.
Mitt eget system (i huset som numera är sålt) hade jag slutet på 3600L acktankar.
För fastbränsle gäller följande:
Minst 10% systemvolym för slutet kärl.
Minst 5% systemvolym för öppet kärl.
Med det slutna kärlet riskerar du aldrig någon syretillförsel som öppet kan innebära.
Plus fördelen med högre systemtryck.
Mitt eget system (i huset som numera är sålt) hade jag slutet på 3600L acktankar.
Med det slutna kärlet riskerar du aldrig någon syretillförsel som öppet kan innebära.
Redigerat:
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
med tanke på den lilla volymen du har, risken att det kan koka lätt, skulle jag ha ett öppet kärl om det går att återbruka.
jag skulle dessutom flytta cirkulationspumpen så den satt ingående i värmepannan, dvs jobbar på den kalla sidan.
när/om du behöver fylla på i systemet så är det bara att koka en gång så försvinner det mesta av det syret som är bundet i vattnet (det som eroderar i systemet) mina 5 cent
jag skulle dessutom flytta cirkulationspumpen så den satt ingående i värmepannan, dvs jobbar på den kalla sidan.
när/om du behöver fylla på i systemet så är det bara att koka en gång så försvinner det mesta av det syret som är bundet i vattnet (det som eroderar i systemet) mina 5 cent
Tack för alla svar!
Om någon är intresserad så är min plan nu: Att först säkerställa att cirkpumpen och systemet verkligen gör det den ska (vid proveldning efter bytet av cirkpump så började det koka direkt och returröret var kallt). Rörmokaren ska komma tillbaka och kolla vad som gått fel. Innan den delen fungerar som den ska får det öppna vara kvar.
Sedan, när jag säkerställt att det inte är lättkokat kommer jag byta det gamla expansionskärlet, men om det blir öppet eller inte har jag inte bestämt. Beror på hur bra uppvärmningen funkar. Blir värmen bra överallt får det nog bli ett öppet igen, känns det som att det krävs ett 'trycksatt' system för att få jämnare värme blir det slutet.
Om någon är intresserad så är min plan nu: Att först säkerställa att cirkpumpen och systemet verkligen gör det den ska (vid proveldning efter bytet av cirkpump så började det koka direkt och returröret var kallt). Rörmokaren ska komma tillbaka och kolla vad som gått fel. Innan den delen fungerar som den ska får det öppna vara kvar.
Sedan, när jag säkerställt att det inte är lättkokat kommer jag byta det gamla expansionskärlet, men om det blir öppet eller inte har jag inte bestämt. Beror på hur bra uppvärmningen funkar. Blir värmen bra överallt får det nog bli ett öppet igen, känns det som att det krävs ett 'trycksatt' system för att få jämnare värme blir det slutet.
Tack för kommentar! Jag tänkte att det blir lättare att få jämnt flöde i alla slingor med ett slutet trycksatt kärl, och på så sätt jämnare värme?GK100 skrev:
Men nu tar jag en sak i sänder och stressar inte fram ett beslut
Skriver igen när röris varit här och det kanske ordnat sig!
Nej, ur den aspekten blir det ingen skillnad.
Även om man inte har runda tankar? Jag har fått höra att ett slutet system orsakar större tryck skillnader, vilket i sin tur skulle orsaka utmattningssprickor på sikt i ackumulatortanken. Jag står med ett läckande expansionskärl på vinden och har nu möjlighet att byta till ett slutet system, därav frågan.Krilleman skrev:
Slutet är att föredra enligt min mening.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden