180 läst ·
2 svar
180 läst
2 svar
Värt att isolera eller ej?
Hej! Jag har en mindre (10 m2), oisolerad, stuga på tomten som jag vill använda för att vinterförvara båtdynor, segel, trädgårdsdyner etc. Skulle vilja hålla ca 10-12 grader för att undvika fukt, mögel etc. Bor på västkusten.Frågan är hur jag gör detta så ekonomiskt som möjligt? De lösningar jag ser är (kanske finns andra):
- Isolera stugan (hur hantera luftspalt, kostnad).
- installera elvärme i befintligt hus, betala och se glad ut.
- Riva stugan och köpa en ny, isolerad, på något varuhus.
- Installera värmeelement + avfuktare och hålla temperaturen och fukthalten så låg som är rimligt.
- Installera en billig luftvärmepump?
- Hyra ett mindre, uppvärmt, förråd (~1000 kr/månad)
Som sagt, målet är att kunna förvara dynor och båtsaker över vintern så billigt som möjligt utan att de blir förstörda.
Hälsningar,
Björn
- Isolera stugan (hur hantera luftspalt, kostnad).
- installera elvärme i befintligt hus, betala och se glad ut.
- Riva stugan och köpa en ny, isolerad, på något varuhus.
- Installera värmeelement + avfuktare och hålla temperaturen och fukthalten så låg som är rimligt.
- Installera en billig luftvärmepump?
- Hyra ett mindre, uppvärmt, förråd (~1000 kr/månad)
Som sagt, målet är att kunna förvara dynor och båtsaker över vintern så billigt som möjligt utan att de blir förstörda.
Hälsningar,
Björn
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 729 inlägg
Att värma upp en helt oisolerad stuga kan bli väldigt dyrt, oavsett om du använder luftvärmepump eller direkt el. Men du kan troligen klara dig med rätt blygsam isolering. Kanske 50 - 70 mm i väggarna (givetvis mer om det går enkelt), och kanske 100mm i taket. Golvet blir kanske lite struligt att isolera, eller kan du komma åt underifrån, om dte står på plintar?
I en så liten byggnad skulle jag köra med en elradiator. Troligen svårt att räkna hem en värmepump. Gissningsvis kommer det att gå 1000 - 2000 kwh/år om du har måttlig isolering. En värmepump kanske sparar in 500 - 1500 kwh/år. Och du får räkna med en investering på typ 15 000. I så fall gränsfall om den betalar sig under sin tekniska livslängd. Men kan man få tag på någon variant som går att (olagligt) installera själv, så kanske det går ihop.
Det där med luftspalt eller ej, finns det olika "religoner" om, läs in dig lite och följ EN religon. I vanliga byggnader vill man oftast ha en tät plast så nära innerväggen som möjligt, för att hindra fukt från den varma sidan att komma ut i isoleringen, och där kondensera någonstans nära den kalla sidan. Men i en sådan här byggnad kan det vara lika sannolikt att du har varm fuktig luft utomhus, och svalare inne i huset. Då får du motsvarande problem med fuktvandring utifrån.
Men det finns lösningar.
I en så liten byggnad skulle jag köra med en elradiator. Troligen svårt att räkna hem en värmepump. Gissningsvis kommer det att gå 1000 - 2000 kwh/år om du har måttlig isolering. En värmepump kanske sparar in 500 - 1500 kwh/år. Och du får räkna med en investering på typ 15 000. I så fall gränsfall om den betalar sig under sin tekniska livslängd. Men kan man få tag på någon variant som går att (olagligt) installera själv, så kanske det går ihop.
Det där med luftspalt eller ej, finns det olika "religoner" om, läs in dig lite och följ EN religon. I vanliga byggnader vill man oftast ha en tät plast så nära innerväggen som möjligt, för att hindra fukt från den varma sidan att komma ut i isoleringen, och där kondensera någonstans nära den kalla sidan. Men i en sådan här byggnad kan det vara lika sannolikt att du har varm fuktig luft utomhus, och svalare inne i huset. Då får du motsvarande problem med fuktvandring utifrån.
Men det finns lösningar.
Redigerat:
Klicka här för att svara