Hej
Bor i en 2-plans 50-talsvilla med bergvärmepump. Pumpen har funkat bra i 15 års tid, men anläggningen är aningen underdimensionerad. Nu i vintras när det var kallt länge gick temperaturen i brunnen ner till -4/-0,5 även med el-tillsats och 19 grader inomhustemp. Jag funderar på att komplettera värmepumpen med en pelletskamin, både för inomhuskomfort och för att kapa eltopparna vid kall väderlek.
Egentligen vore det bästa en vattenmantlad kamin, men det blir ett stort projekt med ackumulatortank och rörarbeten, så jag är inne på en kamin med varmluftskanaler istället. Mitt i huset på bottenplan, där den gamla oljepannan en gång stod, finns utrymme och rökkanal i skorsten kvar. Ganska enkel kamininstallation där mao. Och jag kan med lätthet dra ett kanalrör därifrån ut i entré/trapphus som jag då tänker sprider värmen via trappen till övervåningen. Men, idag när jag pratade med återförsäljare av pelletskaminer avråddes jag för en sådan installation: kaminen bör stå öppet och kunna cirkulera luften. Att bara blåsa ut varmluften i trappen utan återföring är ingen bra idé, tyckte han. Bjälklaget i huset är två lager armerad betong med ett lager sand emellan och det känns inte som nått jag på något obemärkt sätt kan dra luftkanaler igenom. Vad tror ni - kommer en pelletskamin i ett rum på bottenplan inte kunna sprida värmen i huset?
/Johan
Bor i en 2-plans 50-talsvilla med bergvärmepump. Pumpen har funkat bra i 15 års tid, men anläggningen är aningen underdimensionerad. Nu i vintras när det var kallt länge gick temperaturen i brunnen ner till -4/-0,5 även med el-tillsats och 19 grader inomhustemp. Jag funderar på att komplettera värmepumpen med en pelletskamin, både för inomhuskomfort och för att kapa eltopparna vid kall väderlek.
Egentligen vore det bästa en vattenmantlad kamin, men det blir ett stort projekt med ackumulatortank och rörarbeten, så jag är inne på en kamin med varmluftskanaler istället. Mitt i huset på bottenplan, där den gamla oljepannan en gång stod, finns utrymme och rökkanal i skorsten kvar. Ganska enkel kamininstallation där mao. Och jag kan med lätthet dra ett kanalrör därifrån ut i entré/trapphus som jag då tänker sprider värmen via trappen till övervåningen. Men, idag när jag pratade med återförsäljare av pelletskaminer avråddes jag för en sådan installation: kaminen bör stå öppet och kunna cirkulera luften. Att bara blåsa ut varmluften i trappen utan återföring är ingen bra idé, tyckte han. Bjälklaget i huset är två lager armerad betong med ett lager sand emellan och det känns inte som nått jag på något obemärkt sätt kan dra luftkanaler igenom. Vad tror ni - kommer en pelletskamin i ett rum på bottenplan inte kunna sprida värmen i huset?
/Johan
Om du värmer en del av huset med pelletskaminen så blir det mindre effekt för bergvärmepumpen att att leverera. Men att flytta värme med luftkanaler är inte så effektivt. Det krävs stort flöde och möjlighet för återcirkulation. Jag vill ge säljaren rätt. Den bör stå öppet där luften kan cirkulera genom få vidöppna dörrar.
Beroende på var i landet ni bor och hur ni vill värma er tycker jag att ni även ska överväga luft/ luftvärmepump och vedkamin. Luftvärmepumpen producerar ofta värme till en rimlig investeringskostnad och vedeldade eldstäder ger er möjlighet att själva lagra energin på ett enkelt och billigt sätt.
Nu hade TS redan bergvärme, men visst - en lvp skulle kunna avlasta borrhålet alla dagar som utetemperaturen är rimligt hög. Vilket ju är oftast i södra Sverige.F fribygg skrev:
Hör vad ni säger, inte optimal placering av kamin i det gamla pannutrymmet på nedervåningen. Alternativt skulle man kunna sätta in en pelletskaminkassett i öppna spisen i vardagsrummet på övervåningen. Jag har ingen bra tillgång till ved så det eldas ändå inte mycket där nu. Då blir det inga varmluftskanaler och ingen spridning till nedervåningen, men värmen i det rummet avlastar väl ändå värmepumpen.. Det går inte heller att få till extern tilluft dit - måste en pelletskamin ha det eller funkar det att ta luften från rummet?
Vardagsrummet låter som en mycket bättre placering. Vad är det för ventilation i huset. Det talas ibland om att det kan vara besvärligt att få drag vid tändning om huset har mekanisk ventilation och att detta kan förbättras med tilluft utifrån. Hur stort det problemet verkligen är vet jag inte. Normalt fungerar det utmärkt att ta förbränningsluften inifrån.
Jag inser att jag möjligen missförstod dig i första inlägget. Är det varmluftskanaler inbyggda i kaminen eller tänkte du dra det bara från rummet där den står?
Jag inser att jag möjligen missförstod dig i första inlägget. Är det varmluftskanaler inbyggda i kaminen eller tänkte du dra det bara från rummet där den står?
Det är självdrag i huset, funkar förvånansvärt bra. Ja, kaminen jag tittade på har mekanisk kanalisering, dvs fläkt som trycker ut varmluften via rör. Om jag sätter kaminen i källaren kan jag dra ett rör genom väggen till väggventil i trapphuset och ev ett rör till annat rum på bottenvåningen. Sätter jag en insats i öppna spisen där uppe blir det svårt/fult med någon rördragning.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Stockholms län
· 640 inlägg
Kanske testa med en pelletskorg först?Nossnahoj2 skrev:
Hör vad ni säger, inte optimal placering av kamin i det gamla pannutrymmet på nedervåningen. Alternativt skulle man kunna sätta in en pelletskaminkassett i öppna spisen i vardagsrummet på övervåningen. Jag har ingen bra tillgång till ved så det eldas ändå inte mycket där nu. Då blir det inga varmluftskanaler och ingen spridning till nedervåningen, men värmen i det rummet avlastar väl ändå värmepumpen.. Det går inte heller att få till extern tilluft dit - måste en pelletskamin ha det eller funkar det att ta luften från rummet?
https://www.granngarden.se/pelletskorg-vastbo-svart-6l
Mvh
PrincipskissNossnahoj2 skrev:
Det är självdrag i huset, funkar förvånansvärt bra. Ja, kaminen jag tittade på har mekanisk kanalisering, dvs fläkt som trycker ut varmluften via rör. Om jag sätter kaminen i källaren kan jag dra ett rör genom väggen till väggventil i trapphuset och ev ett rör till annat rum på bottenvåningen. Sätter jag en insats i öppna spisen där uppe blir det svårt/fult med någon rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte testat just den, men har provat annan modell och tyckte inte att det blev något vidare vare sig drag eller värme i pelletskorg. Labbade en del med skrotnisse-lösning för pelletseldning för ett par år sedan och kom fram till att jag vill köpa en riktig kamin. Http://johanx2sson.se/pelletskamin/pelletskamin.htmlD Dortmunder DAB skrev:
Efter att ha vänt och vridit på denna fråga, där båda alternativ har för- och nackdelar, har jag kommit fram till följande inriktning:
- jag installerar en pelletskassett i den öppna spisen på övre plan. Inte optimalt i husuppvärmningsavseende, men ger troligen mer drägligt inomhusklimat på ovanvåningen vid kallt väder. Jag får dessutom känna på att vara pelletseldare och se om jag trivs med det.
- bergvärmepumpen behöver bytas ut inom några år. Då vill jag ha en ack/knäpptank och passa på att byta/ta bort den gamla vv-beredaren som ligger efter vp:n. I den allmänna konkursen som infaller då kommer en extra investering i en vattenmantlad kamin inte göra så stor skillnad. Den kan då placeras på bottenplan vid vp:n.
Rimligt? Tack för all input hittills!
- jag installerar en pelletskassett i den öppna spisen på övre plan. Inte optimalt i husuppvärmningsavseende, men ger troligen mer drägligt inomhusklimat på ovanvåningen vid kallt väder. Jag får dessutom känna på att vara pelletseldare och se om jag trivs med det.
- bergvärmepumpen behöver bytas ut inom några år. Då vill jag ha en ack/knäpptank och passa på att byta/ta bort den gamla vv-beredaren som ligger efter vp:n. I den allmänna konkursen som infaller då kommer en extra investering i en vattenmantlad kamin inte göra så stor skillnad. Den kan då placeras på bottenplan vid vp:n.
Rimligt? Tack för all input hittills!
Har du någon länk till den? Framgår det hur mycket av kaminens värme som går ut i rören? Det låter onekligen som en bättre lösning än jag såg för mig när jag först läste. Jag tror att du ändå får räkna med att det blir väldigt varmt i rummet där den står vilket kanske inte är så effektivt. I övrigt kan det nog fungera förutsatt att du inte har några stängda dörrar mellan kamin och utblås. Det man skall tänka på är att om det blir ett mindre effektivt system eller om det samspelar dåligt med befintlig uppvärmning blir det kanske inte så mycket till besparing.Nossnahoj2 skrev:
De kaminer jag väljer mellan är;A Avemo skrev:Har du någon länk till den? Framgår det hur mycket av kaminens värme som går ut i rören? Det låter onekligen som en bättre lösning än jag såg för mig när jag först läste. Jag tror att du ändå får räkna med att det blir väldigt varmt i rummet där den står vilket kanske inte är så effektivt. I övrigt kan det nog fungera förutsatt att du inte har några stängda dörrar mellan kamin och utblås. Det man skall tänka på är att om det blir ett mindre effektivt system eller om det samspelar dåligt med befintlig uppvärmning blir det kanske inte så mycket till besparing.
https://ulma.se/sv/pelletskamin/pelletskamin-nobis-n70-6-9
och
https://ulma.se/sv/pelletskamin/pelletskamin-insats-cadel-ponente-7-kw
Den första frågan är faktiskt hur djup borran är. Vore det möjligt att installera en kraftigare inverterpump?Nossnahoj2 skrev:
Hej
/Johan
Vi hade en för klen onoff BVP så elpatronen gick när det var kallt. När pumpen till slut pajade installerade vi en kraftigare inverter och har sen dess varmt och skönt utan elspets. Det gick eftersom det gamla borrhålet var, för sin tid, rejält på 180 m.