339 läst ·
6 svar
339 läst
6 svar
BRF Räkna ut varmvattenkostnad
Det är en BRF eller samfällighet med kulvertsystem och undercentral med fjärrvärmeväxlare som värmer husen och varmvattnet. Det finns ett antal huskroppar 16st och 70 hushåll. Kulverten är gamal och delvis reparerad på vissa stråk.
Hur räknar man ut varmvattenkostnaden i kubik ?
Jag vet med mig kostnader som värma kallvatten 6 grader till varmvatten 55 grader kostar 54kr med ett fjärrvärmepris på ca 1kr/kwh. Men den kostnaden kan an inte bara ta för du har ju även en stor kostnad i värmeförluster i kulverten och vvc förluster.
Ett exempel jag såg var att man kunde ta sommarmånaderna tex juni-juli-aug fakturor från fjärrvärmen och konstatera att den kostnaden är det att värma upp varmvatten eftersom det inte går någon värme då. Men när jag räknar på det så stack kostnaden iväg rejält och landade på 200kr/m3 i för varmvatten.
Hur räknar man ut det faktiska priset ?
Jag vet med mig kostnader som värma kallvatten 6 grader till varmvatten 55 grader kostar 54kr med ett fjärrvärmepris på ca 1kr/kwh. Men den kostnaden kan an inte bara ta för du har ju även en stor kostnad i värmeförluster i kulverten och vvc förluster.
Ett exempel jag såg var att man kunde ta sommarmånaderna tex juni-juli-aug fakturor från fjärrvärmen och konstatera att den kostnaden är det att värma upp varmvatten eftersom det inte går någon värme då. Men när jag räknar på det så stack kostnaden iväg rejält och landade på 200kr/m3 i för varmvatten.
Fjärrvärmeanvändningen på sommaren brukar ge en bra indikation på hur mycket energi som går till varmvatten, men ni behöver veta hur mycket kallvatten som blir varmvatten för att få priset per kbm. Har ni mätning på det? Annars får man börja mäta utgående varmvatten och innan varje lägenhet för att få fram förlusterna.B buhu skrev:Det är en BRF eller samfällighet med kulvertsystem och undercentral med fjärrvärmeväxlare som värmer husen och varmvattnet. Det finns ett antal huskroppar 16st och 70 hushåll. Kulverten är gamal och delvis reparerad på vissa stråk.
Det är stora förluster sommartid på en varmvattenkulvert och VVC.
Problemet är att vi har bara mätning på hälften av hushållen dvs 34st 1107m3 varmvatten.
Totalt kallvatten är 7000m3.
Bör det inte vara ännu mer på vintern ?
Totalt kallvatten är 7000m3.
Bör det inte vara ännu mer på vintern ?
Vad är syftet med en exakt beräkning?B buhu skrev:Det är en BRF eller samfällighet med kulvertsystem och undercentral med fjärrvärmeväxlare som värmer husen och varmvattnet. Det finns ett antal huskroppar 16st och 70 hushåll. Kulverten är gamal och delvis reparerad på vissa stråk.
En till sak jag upptäckte nu (självklart för många) är att man alltid betalar samma fast kostnad hela året. Tex för abonerad effekt ca 25 000 kr varje månad oavsett vad man förbrukar. Sedan skiljer kwh förbrukingen under året.
För vår föreningen så ligger vi på ca 35000 kwh i snitt för varmvatten under året (baserat på juni, juli aug) senaste 5 åren. Det bör vara en lägsta nivå förbrukning på varmvatten eftersom att juli ser man tydligt att det är semester och färre är hemma. Förbrukingen går krafitgt ned till under 30 000 kwh.
För vår föreningen så ligger vi på ca 35000 kwh i snitt för varmvatten under året (baserat på juni, juli aug) senaste 5 åren. Det bör vara en lägsta nivå förbrukning på varmvatten eftersom att juli ser man tydligt att det är semester och färre är hemma. Förbrukingen går krafitgt ned till under 30 000 kwh.
Klicka här för att svara