Jag tänkte sticka ut hakan och påstå att det som avgör vilket håll parketten skall läggas är hur den kommer att se ut i rummet. Om underlaget är korrekt installerat och byggt skall inte påverka hur parketten läggs.
DDennis Löfquist skrev:
LK skriver i sina anvisningar nu att parkettgolv "längs med golvvärmerörens riktning" men Kährs säger tvärt om. LK och Kährs vidhåller båda två att deras anvisningar är korrekta när jag mailat dem.
Det låter som rent struntprat i mina öron. I båda fallen.
Men det skulle vara intressant att veta hur de två firmorna motiverar sina svar. Alltså varför riktningen har någon betydelse. Vilka vinklar som är tillåtna och varför. Det händer att man lägger parkett diagonalt eller med annan vinkel än längs/tvärs rummet. Alla hus och rum har inte rum med räta vinklar. Och alla golvvärmeslingor följer inte väggarna. Slingorna kan faktiskt ligga åt flera håll i ett och samma rum. Tror någon på fullaste allvar att man inte kan ha parkett då?
Vad säger tillverkarna skulle kunna hända om man lägger golvet som man själv vill? Gäller inte garantin då? Så att man blir tvungen att handla av en annan leverantör?
Jag tror faktiskt att tillverkarna tillåter läggning i vilken riktning som helst i förhållande till golvvärmeslingor. Det skulle vara intressant att veta vad de två firmorna säger om saken. Främst för underhållningsvärdet!
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.