Hej jag är nu inne på tredje vintern med min Lunna tekniks LT-1230 luftvattenvärmepump och den blir bara sämre ibörjan klara den inte att ge ut 55 när det var som kallast -10 till-15 men i år så klarar den inte mer än 38grader när det endast är -7 ute är det bara jag som har problem med pumpen?
Har skrivit med lunna varje vinter och det ända dom är villiga att göra är att jag skickar den till dom och dom testar den inomhus.. men den funkar kanon tills det blir kallt och den behövs.

Bakrunds info:
Mitt hus är på 145kvm med 15kvm golvvärme resten radiatorer under fönsterna pumpen går till en acctank på 500l och jag värmer lätt up allt med min elpatron så det blir skollhett men dyrt. B högt till tak och ingen isolering i väggar (timmerkåk)

Hitta massa bra omdömen på internet om lunna men inget som beskriver dom problem som jag har ?
43.000kr kostade pumpen 2023 dom pengarna är inkännande på elräkningar ska jag kasta pumpen och köpa en ny från nibe till nästa vinter ?
 
  • Tekniska specifikationer för Lunna tekniks LT-1230 luftvattenvärmepump, inklusive värmeeffekt och ljudnivå, jämfört med andra modeller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en digital display som visar 37°C utetemperatur och inställd temperatur på 45°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus- och utomhustermometer visar 13,6°C inne och -7,5°C ute, placerad på ett fönsterbräde med utsikt över snölandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tagit bild på utedelen och se om dessa flänsar är jämt vitt frostat när den gått en tid efter senaste avfrostningsperioden.

Är det ojämt och ränder så brukar det oftast vara signatur på brist på köldmedel och då sjunker förstås värmekapaciteten ganska så mycket och COP rasar.
 
X xxargs skrev:
Har du tagit bild på utedelen och se om dessa flänsar är jämt vitt frostat när den gått en tid efter senaste avfrostningsperioden.

Är det ojämt och ränder så brukar det oftast vara signatur på brist på köldmedel och då sjunker förstås värmekapaciteten ganska så mycket och COP rasar.
Lite is längst ner typ understa 10cm annars inget
 
Andreas på berget Andreas på berget skrev:
Lite is längst ner typ understa 10cm annars inget
Om du kontaktar Lunna så kan de antagligen skicka dig en kabel som du kopplar in i din vp och i andra ändan en USB till datorn, sedan skaffar du ModbusScope (gratis på nätet), så loggar du nån vecka & skickar logg-filen till Lunna så kan de säkert säga om du behöver justera nåt.

Så fixade vi det när jag hade några frågor.
 
L lat skrev:
Om du kontaktar Lunna så kan de antagligen skicka dig en kabel som du kopplar in i din vp och i andra ändan en USB till datorn, sedan skaffar du ModbusScope (gratis på nätet), så loggar du nån vecka & skickar logg-filen till Lunna så kan de säkert säga om du behöver justera nåt.

Så fixade vi det när jag hade några frågor.
Ahavi har skrivit in olika koder dom har gett mig men vart ingen skillnad. jag har pratat med dom flertalet gånger men resulterar endast i att dom vill att jag packar ihop och skickar tillbaka den för test.
 
Läst tråden - löste det sig?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
P pkall skrev:
Läst tråden - löste det sig?
Nepp 13 grader inomhus idag, pumpen kommer bara up i 42grader håller på och skickar bilder till tillverkaren ihop om att dom ska hjälpa mig
 
Uppdatering!

Efter mera kontakt med lunna teknik så skicka dom en kyltekniker som inte hitta något läckage men att pumpen måste ha levererats med endast 1kg gas när den ska ha 2kg så förhoppningsvis ska den funka som den ska nu efter 3år, dock så är nog vintern över för den här säsongen då pumpens brister kom först efter -5grader och kallare. Bra kontakt och hjälp av lunna teknik !
Uppdaterar så fort den är testad i kyla igen.
Skam den som ger sig!
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Andreas på berget Andreas på berget skrev:
Uppdatering!

Efter mera kontakt med lunna teknik så skicka dom en kyltekniker som inte hitta något läckage men att pumpen måste ha levererats med endast 1kg gas när den ska ha 2kg så förhoppningsvis ska den funka som den ska nu efter 3år, dock så är nog vintern över för den här säsongen då pumpens brister kom först efter -5grader och kallare. Bra kontakt och hjälp av lunna teknik !
Uppdaterar så fort den är testad i kyla igen.
Skam den som ger sig!
Tack för uppdatering! Hoppas att det löser sig!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.