Har problem med min golvvärme fördelare, första reglercentralen höll i en månad sen så sluta den fungera, kontaktade min rörläggare och fick den utbytt, detta var i våras.
Tydligen hade Uponor problem med att om det var för varmt runt ikring så gick nätagget sönder i den, och det blir ju oftast rätt varmt i ett fördelar skåp. Jag installera den nya uppdaterade modellen (den har en orange prick på sidan som säger att det är den nya modellen) som skulle tåla värme bättre, satte den på distanser så där är luft bakom och tog upp 4 ventilations hål i dörren för att vara på säkra sidan.
Den har fungerat bra nu i 6 månader med bara värmen igång på badrummen men nu i helgen när den börja öppna upp alla slingorna så verka allt vara ok och igår (lördag) vara alla 12 slingorna öppna men nu imorse (söndag) så hade den lagt av igen med samma fel verkar det som.
Någon som har haft samma problem? Börjar bli aningen irriterad över detta, funkar ju iofs att köra utan den men att plocka undan allt i garderoben för att komma åt den är inte lika kul.
Mvh Fredrik.
Tydligen hade Uponor problem med att om det var för varmt runt ikring så gick nätagget sönder i den, och det blir ju oftast rätt varmt i ett fördelar skåp. Jag installera den nya uppdaterade modellen (den har en orange prick på sidan som säger att det är den nya modellen) som skulle tåla värme bättre, satte den på distanser så där är luft bakom och tog upp 4 ventilations hål i dörren för att vara på säkra sidan.
Den har fungerat bra nu i 6 månader med bara värmen igång på badrummen men nu i helgen när den börja öppna upp alla slingorna så verka allt vara ok och igår (lördag) vara alla 12 slingorna öppna men nu imorse (söndag) så hade den lagt av igen med samma fel verkar det som.
Någon som har haft samma problem? Börjar bli aningen irriterad över detta, funkar ju iofs att köra utan den men att plocka undan allt i garderoben för att komma åt den är inte lika kul.
Mvh Fredrik.
Jag har idag felsökt mitt system och får inte igång min central (ingen powerlampa som lyser...). Kanske att mitt nätagg gått åt pipan. Inte för att det hjälper dig men det ger iallfall mig info om att det verkar vara ett problem med reglercentralen.
Lyser inte power lampan så är det nog nätagget som e kass.
Har du det orange märket på din reglercentral som säger att det är den nya modellen? Kan ju vara intressant att veta om det även e problem med dem vilket det ju verkar som.
Har du det orange märket på din reglercentral som säger att det är den nya modellen? Kan ju vara intressant att veta om det även e problem med dem vilket det ju verkar som.
Moderator
· Stockholm
· 57 718 inlägg
Sitter den monterad inne i ett trångt skåp, som i sin tur är inne i en garderob? I så fall kanske det vore en lösning att flytta ut den ur skåpet och ha den i garderoben istället?
Hur sitter den monterad? Jag har för mig att monteringsanvinsningen föreskriver att den skall sitta på en vägg, den får inte ligga ned (för kylningen).
Jag har själv en uponor reglercentral, men kommer inte ihåg vilken typ.
Hur sitter den monterad? Jag har för mig att monteringsanvinsningen föreskriver att den skall sitta på en vägg, den får inte ligga ned (för kylningen).
Jag har själv en uponor reglercentral, men kommer inte ihåg vilken typ.
Jag har min monterad ovan fördelaren i ett stort skåp infällt i väggen, där är gott om luft runt den och distanser så att luften kan cirkulera bakom.
När jag montera den nya satte jag in 4st galler, 2 i botten och 2 i toppen på luckan så att luften kan cirkulera ut i garderoben men det verkar inte hjälpa.
När jag montera den nya satte jag in 4st galler, 2 i botten och 2 i toppen på luckan så att luften kan cirkulera ut i garderoben men det verkar inte hjälpa.
Min tre år gamla reglercentral har visst också slutat funka! Fast jag misstänkte först att det var utegivaren igen, eftersom den krånglat varje höst. Verkar inte vara någon vidare kvalitet på märkesgrejerna jag rekommenderades att köpa istället för något system på lågprisbygghandeln.q(;^
p
Jag har haft två st C-55 radio som gått sönder, fick den senaste utbytt till efterföljaren C-56 som idag också packat ihop. Den blev nästan ett år.
Det går väl an så länge Uponor skickar ut nya reglercentraler...
Det går väl an så länge Uponor skickar ut nya reglercentraler...
Jaha, då packade min oxå ihop, och som elektronikingenjör vägrar jag att bita i det sura utan att iallafall hittat den verkliga orsaken, och på min hade en krets "släppt ut den magiska röken". Tillverkaren har flaggat denna krets (ICE3B2565) som "inkurant" och kommer att avvecklas. Det spelar alltså ingen större roll hur basenheten är monterad och i vilken temperatur, den kommer förmodligen gå sönder förr eller senare ändå..
Jaha idag gav min upp efter 5 år.
Verkar inte som Uponors grejer håller vad dom lovar... Fn att man måste forts i samma spår även voodoo har fått en "lovande" förklaring...
Ni andra som fortf har en som fungerar...tick tack...... ;-(
Verkar inte som Uponors grejer håller vad dom lovar... Fn att man måste forts i samma spår även voodoo har fått en "lovande" förklaring...
Ni andra som fortf har en som fungerar...tick tack...... ;-(
Jaha, samma här, Uponor C-55 som lagt av efter 6 år
En ny kostar tydligen 2500 ex moms och installation.
Har också konstaterat att det är power supplyet som är kasst. Ingen komponent som är synbart brunnen här dock - men med tanke på voodoos fynd ovan så är det kanske läge att chansa på att byta ut ICE3B2565:an... Verkar gå att beställa den på ebay.
Förresten, det är nu lite kallt hemma
Nån som vet om man kan göra manuell override på ventilerna (och isf hur) för att få ut lite värme i golvet så länge?
Har också konstaterat att det är power supplyet som är kasst. Ingen komponent som är synbart brunnen här dock - men med tanke på voodoos fynd ovan så är det kanske läge att chansa på att byta ut ICE3B2565:an... Verkar gå att beställa den på ebay.
Förresten, det är nu lite kallt hemma
Om du har kvar de vita hattarna som sitter på fördelarna vid leverans som du ersätter med styrdonen är det bara att skruva tillbaka dessa lämpligt mycket. Vid klinkers osv är det väl ingen fara alls att köra så, vid trägolv måste du ha koll på att du inte shuntar iväg för varmt vatten i slingan så du skadar golvet. Har du inte hattarna går det ju alltid att skruva av styrdonen och genom att leka "MacGyver" och hitta ett sätt att trycka ner piggen lämpligt mycket.
Super! Det är alltså bara att gänga av de blå "plupparna" som är kopplade med kablar till centralen, och istället skruva på de vita små locken som ligger och skräpar bakom rören? (jag har inte installerat själv, alltihop satt där när jag köpte huset)
Tack för hjälpen! (och tack för varningen om trägolv
).
Jag har btw beställt komponenter nu (150 spänn inkl frakt för tre st), och tänkte ge det ett försök att fixa själv innan jag pungar ut pengar för ny central. Kan meddela hur det går sen!
Tack för hjälpen! (och tack för varningen om trägolv
Jag har btw beställt komponenter nu (150 spänn inkl frakt för tre st), och tänkte ge det ett försök att fixa själv innan jag pungar ut pengar för ny central. Kan meddela hur det går sen!