Hej! Sedan 30 år äger vi ett 65 år gammalt betonghus. Huset är i tre våningar med källare. Från början var det oljeeldning. 2002 installerades en Bergvärmepump. Ända sedan huset köptes har jag noterat att trycket i expansionskärlet sjunker ner till noll. Jag har konsulterat rörmokare men de har inte varit så sugna att ta tag i problemet. Samtliga värmeledningar är ingjutna i golv och väggar. Jag brukar fylla på vatten i systemet till 0,6 bar och lufta elementen på övervåningen inför eldningssäsongen. När vattnet fylls på så rör sig manometern nästan direkt. Sedan tar det en vecka så är visaren nere på noll. Vi har inte märkt något läckage i huset på 30 år. Den nuvarande rörmokaren tror att läckaget är i betongplattan i entreplanet. Expansionskärlet är bytt och förtrycket är 0,5 Bar.
Jag har kontaktat en "läcksökare och han menade att flertalet läckage finns i de synliga delarna av värmesystemet. Första åtgärden är att använda ett Fluorescerande spårämne under UV-lampa: För en exakt läckagediagnos reagerar fluorescein intensivt under UV-ljus, vilket ger exceptionell synlighet för läckagepunkter. Produkterna går att köpa på nätet. Pumpa in i värmesystemet och låta det gå några dagar och sedan lysa med UV-lampa på synliga rör, kopplingar och radiatorer.
När jag frågade om kostnaden för läcksökning så blev svaret "en arbetstid på c:a 8 timmar". Timkostnaden är c:a 1.500:- + Framkörsel + material + moms m.m. Min undran är om någon i Forumet har erfarenhet av läcksökning och vilka firmor som är bra och pålitliga.
Det känns inte som det här är rocket science precis och undrar om man kan fixa läcksökningen själv. Svårast är kanske att få in det i radiatorsystemet.
Exempel på produkt är: Pyranin som är ett natriumsalt med en lätt grön färg och fluorescerande egenskaper som är ofarligt och godkänt för läcksökning. Det finns också "Leak-sealer på nätet som täpper igen hål men det känns lite vågat. Tacksam för svar och synpunkter! / Stefan

Börja med att kolla exspantionskärlet. brukar vara det när trycket åker JOJO. för lite luft i det eller blåsan trasig. På kärlet en bilventil under en plasttäckning. Tryck till på piggen, ska komma luft, är det vatten byt kärlet, lan även vara att trycket gått ner och blåsan klistrat mot insidan. Kan då vara svårt att få i luft.
Släpp ut tryck til noll, fyll på luft, ökar trycket, ut med mer luft, kärlet ska vara tomt på vatten. Fyll luft till 0,6 bar och sedan fylla med vatten till ca 1 bar.
Vatten går inte att komprimera. ökar i volym med ökande temp.
Du fyller vatten och trycket ökar direkt, då är det ingen luft i kärlet, när vattnet blir större i volym, så ökar trycket, då öppnar säkerhetsventilen och pinkar ut. Sen blir vattnet kallare och trycket kan gå ner till noll.
Behövs inte många centiliter som går ut, för att trycket ska gå i botten. Systemet är stumt utan luft i kärlet.

Hej och tack för snabbt svar. Expansionskärlet är bytt 2018 och det finns inget vatten i det. Jag släppte ut luften och fyllde på till 0,6 Bar + vatten till 1 Bar. Gamla expansionskärlet byttes för att det var helt kass. Punka på bälgen o fullt av vatten. Tyvärr medförde det ingen skillnad på trycket. Det verkar läcka någonstans i systemet. / Stefan

Vi har också någon form av läcka i vårt gamla hus, dock ej till ner till 0 på en vecka utan över längre tid.

Har varit i kontakt med firma inom läckor men inte helt lätt att hitta läcka även med gas eller UV etc. Det krävs ingen stor läcka för att tappa tryck, några droppar konstant dygnet runt t ex. Är det då gjutet i betonggolv så blir det svårt att se även med spårämnen, iaf enligt honom jag var i kontakt.

I vårt fall har jag iaf lyckats lokalisera vår läcka till källaren genom att testa stänga av olika slingor. Vi/röris har kört lagning mha ett medel Multiseal som pumpas runt i hela systemet o ska laga läckan unifrån. Innan lagning gick vi från 1,0 till 0,0 på en vecka. Lagningen höll ca 3-4 månader sen började systemet tappa tryck igen, dock ej lika fort och linjärt. Status nu är att om jag fyller på till 1,0 tappar vi ned till ca 0,75 på några dagar, sen ligger det typ kvar där eller sjunker väldigt långsamt nedåt och där är jag nu. Expansionskärler är nytt och har haft hink under ventilen och inget kommer där.

Kontentan, se om du kan strypa några slingor för att försöka se vilken del läckan är på.

Hej! Tack så jättemycket för svar. Enligt Läcksökaren på "Läckageteamet" kör de ett standardförfarande initialt med fluorescerande spårämne som pumpas in i värmerören. Det är viktigt att låta spårämnet cirkulera runt ett antal dagar i systemet för att det ska hinna tränga ut vid läckagestället / -ställena. Därefter går man runt i huset med en UV lampa och lyser överallt på synliga delar i värmesystemet. Spårämnet är väldigt känsligt för UV-ljus och syns tydligt om det har trängt ut.
Du har stängt av olika slingor i huset. Har du avstängning på stamledningarna i varje del av huset eller har du bara dragit Termostaterna/Kranarna på radiatorerna? Jag har bara avstängning på rören vid Värmepumpen
Min rörmokare tror att läckaget sitter i bottenplattan på entre´planet men Läcksökaren anser att sannolikheten är större för ett "osynligt" läckage på de synliga delarna. Fortsättning följer! / Stefan

S StefaNord skrev:
.....När vattnet fylls på så rör sig manometern nästan direkt....
Är gummiblåsan i expansionskärlet hel och fungerande så stiger inte trycket så snabbt som du beskriver.
Det räcker inte med att fylla på luft - man måste öppna i radiatorsystemet samtidigt. Annars kommer vattnet att stumt hålla emot den tomma gummiblåsan. Då får man inte tillräckligt stor luftkudde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.