Hej, är väldigt nyinflyttad till en villa från 01 och jag blir inte klok på energijägarnas golvvärmestyrningen. Jag har tidigare endast jobbat med vedeldat vattensystem så detta är nytt för mig.

Vardera rum har egen termostat som styr styrdon (bild 1). Nu har förvisso majoriteten av alla styrdon trasig hakar vilket gör att dom ej kan shunta ventilerna (bild 2) vilket ska fixas först och främst men själva styrningen verkar ej fungera endå. Jag ser att signalerna från termostaterna kommer in i kontaktlådan (dioderna i bild 3) men det är inget som rör sig i styrdonen, jag antar att den blåa piggen ska röra sig ut/in beroende på signal men någon rörelse är inget jag kan se när jag leker med termostaten. Hur bör dessa bete sig? Jag känner att donen dom blir varma men utan någon rörelse.

Jag lyckas inte hitta om ventilerna är NO eller NC, är det något ni kan se (bild 4)?

Tack på förhand
//

• Styrdon för golvvärme med olika rumsetiketter, anslutna till rör under en vit vägg med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmefördelare med ventiler märkta "Sovrum" och "Hall". En hand håller i en av ventilerna, kopplad till rören under.
    Skapa konto
  • Kopplingsbox med kablar och elektronik, under finns ventiler märkta för olika rum: sovrum, hall, kök, tvätt och WC/dusch.
    Skapa konto
  • Två radiatorventilstyrningar hålls i handen, monterade vid väggen med rör och kablar i bakgrunden.
    Skapa konto
Hej!
När du tagit bort ett styrdon ser du en pigg som ska gå ner och upp, ta gärna något hårt och motionera den några gånger. När piggen är uppåt är värmekretsen oftast öppet och skickar ut värme. Du kan behöva trycka ner ganska hårt. Ang hakarna du beskriver, kan det vara så att de är svårt att få på plats just för att piggen är trög?

Kanske inte samma men jag köpte nya tack vare denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-golvvarmesystem.256283/page-4#post-5546840

Det blåa du ser på ett styrdon är att den öppnat, gått uppåt så piggen under också går upp och därmed skickar ut värme. Det kan ta tid men du ska kunna se att styrdon rör sig med signal.

Redigerat:
  • Gilla
Vicke Hallon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.