440 läst ·
13 svar
440 läst
13 svar
Tankar om uppvärmning av nybygge
Hej, jag håller på att projektera ett ladhus på 250 x 2 kvm (norra Dalarna) och doktorerar just nu mellan alla olika uppvärmningsalternativ, ink assisterande batteri, solceller, vattenmantling mm. Klart är i alla fall att det blir en vattenvärmd platta med bergpump för att hantera uppvärmning. Alla eventuella tillägg kostar och kräver både drift och underhåll. Den senaste jag konsulterade i ärendet tyckte att "satsa på 10 cm extra isolering (från planerade 20 till 30 cm) och krångla inte med batterier, solpaneler, vattenmantling mm. Isolering är både billigt och underhållsfritt".
Jag är benägen om att hålla med. Och innan jag räknat hem investeringar på alla eventuella tillägg så behöver jag nog åtminstone bli 300 år gammal. Ungefär 200 kvm av hela ladhuset kommer att vara ordentligt uppvärmt. Resterande delar, såsom verkstad, garage, vind ska bara ha låg grundvärme som jag sedan toppar med braskaminer i respektive utrymme vid behov.
Detta är en jordbruksfastighet så ved har jag gott om och ett tag var jag inne på just använda ved som enda uppvärmning. Men det blir samtidigt ett heltidsjobb och krångligt om vi är bortresta (vilket händer ganska ofta) så det alternativet är bortvalt.
Jag gissar att många nybyggare famlar i samma tankar. Är det någon som direkt på- eller avfärdar alternativa lösningar för att landa i kombinationen "besparing vs driftskostnader vs enkelhet"?
Jag är benägen om att hålla med. Och innan jag räknat hem investeringar på alla eventuella tillägg så behöver jag nog åtminstone bli 300 år gammal. Ungefär 200 kvm av hela ladhuset kommer att vara ordentligt uppvärmt. Resterande delar, såsom verkstad, garage, vind ska bara ha låg grundvärme som jag sedan toppar med braskaminer i respektive utrymme vid behov.
Detta är en jordbruksfastighet så ved har jag gott om och ett tag var jag inne på just använda ved som enda uppvärmning. Men det blir samtidigt ett heltidsjobb och krångligt om vi är bortresta (vilket händer ganska ofta) så det alternativet är bortvalt.
Jag gissar att många nybyggare famlar i samma tankar. Är det någon som direkt på- eller avfärdar alternativa lösningar för att landa i kombinationen "besparing vs driftskostnader vs enkelhet"?
Redigerat:
Tjockare isolering helt klart. 20cm är klent för golvvärme.
Du får en rejäl tröghet i plattan, styr man vp lite efter elpriset, så kommer du väldigt långt. Lite kan man därmed fundera kring om hur värmepumpen ska dimensioneras, med tanke på effekttäckning.
Batterier är inte lönsamt nu, och går att komplettera med i efterhand.
Med tanke på hur dyrt det är att bygga hade jag nog inte gjort det mer komplicerat från början.
För områden som ska ha en låg temp som grund och ibland värmas upp tillfälligt kan jag tycka att nån slags konvektorelement är en bra lösning, eller luft luft värmepump.
Ger en snabb ändring av inomhustempen, och begränsad investering. Men kanske lite komplicerat att få till med bvp, eftersom den har låg framtemp vid golvvärme som standard.
Vi har ett område som grunduppvärmningen sker med vattenburen golvvärme, och en enklare luft luft vp tar upp tempen snabbt vid tillfällig användning. Men jag bor söder om dig och har lite mildare klimat. generellt. Tycker lösningen fungerar väldigt bra.
Du får en rejäl tröghet i plattan, styr man vp lite efter elpriset, så kommer du väldigt långt. Lite kan man därmed fundera kring om hur värmepumpen ska dimensioneras, med tanke på effekttäckning.
Batterier är inte lönsamt nu, och går att komplettera med i efterhand.
Med tanke på hur dyrt det är att bygga hade jag nog inte gjort det mer komplicerat från början.
För områden som ska ha en låg temp som grund och ibland värmas upp tillfälligt kan jag tycka att nån slags konvektorelement är en bra lösning, eller luft luft värmepump.
Ger en snabb ändring av inomhustempen, och begränsad investering. Men kanske lite komplicerat att få till med bvp, eftersom den har låg framtemp vid golvvärme som standard.
Vi har ett område som grunduppvärmningen sker med vattenburen golvvärme, och en enklare luft luft vp tar upp tempen snabbt vid tillfällig användning. Men jag bor söder om dig och har lite mildare klimat. generellt. Tycker lösningen fungerar väldigt bra.
Tack!
Yes, att gå upp ytterligare med isoleringen är nog fortsatt klokt! Och ja, mycket såsom batterier, går jag att komplettera med över tid.
Yes, att gå upp ytterligare med isoleringen är nog fortsatt klokt! Och ja, mycket såsom batterier, går jag att komplettera med över tid.
Har du fler hus som skall värmas upp?C CraneIsland skrev:
I så fall kan en flispanna kanske vara ett alternativ, kräver visserligen lite tillsyn, men inte mycket, känner en som kollar till pannan typ en gång i månaden....
I dalarna så finns det väl ingen motivering att köra bergvärme. Har du utrymme att gräva egen jordvärme? Annars hade jag kört luftvatten till en början. Monoblock är inte dyra och en acktank behöver du oavsett värmekälla. Räcker inte detta kan man sen fundera på bergvärme.
För enklast möjligt är ju "köp isolering för pengarna" en nobrainer. Inte osannolik att det kommer att vara det billigaste i längden också, annars väldig nära det.
Med "gratis" ved så skulle ju vattenmantlad kamin kunna vara intessant om inte annat än att det känns bra. Men lär väl kräva ackumulatortank och vettig styrnin. Dessutom som med allt som inte är helt standard och mainstream så måste man få tag i någon installatör som faktiskt kan detta och gjort det förut så att det blir funkar.
Med "gratis" ved så skulle ju vattenmantlad kamin kunna vara intessant om inte annat än att det känns bra. Men lär väl kräva ackumulatortank och vettig styrnin. Dessutom som med allt som inte är helt standard och mainstream så måste man få tag i någon installatör som faktiskt kan detta och gjort det förut så att det blir funkar.
Jag har övervägt jordvärme då vi har åkrar. Men man vet aldrig om jag får för mig att göra några arkeologiska utgrävningar i framtiden och då känns ett borrhåll tryggtM Marcus_Carlsson skrev:
Ja, jag har inte helt uteslutit ved. Det är ju trots allt lite terapi och hugga ner sin egen uppvärmning. Jag måste bara hitta en lösning för de perioder jag inte är där. Tack!U Ursidae skrev:För enklast möjligt är ju "köp isolering för pengarna" en nobrainer. Inte osannolik att det kommer att vara det billigaste i längden också, annars väldig nära det.
Det är bara en byggnad, med fotavtryck 250 kvm och övervåning (vind som bara är strax över 0 på vintern så att jag ändå kan förvara lite prylar där utan att det dör).Zixten skrev:
Inser att nog inte framgick att jag menade att kombinera typ en värmepump med vattenmantlad kamin. Får man det att lira tillsammans kan det nog vara tillfredställande. Men då krävs nog att få tag i någon som gjort det förr elleratt man själv har stenkoll på läget.C CraneIsland skrev:
Jag växlar mellan pellets och elpatron, det som för stunden är mest ekonomiskt. Dock så har jag både solceller och batteri (som förvisso blockeras vid eldrift).
Elpriset är något volatilt och överföringsavgiften följer spotpriset för min del.
Gillar jag att ha alternativ att byta till om det spårar ur, det hade dock inte varit fel med en luft/vatten istället för patron.
Elpriset är något volatilt och överföringsavgiften följer spotpriset för min del.
Gillar jag att ha alternativ att byta till om det spårar ur, det hade dock inte varit fel med en luft/vatten istället för patron.
Yes, jag är med! Och jag är också tilltalad av vattenmantlng + acktank. Men, allt måste ju lira ihop på rätt sätt.U Ursidae skrev:
Jag gjorde nämligen nyss en liknande övervägning fast för ett boningshus. Och trots att jag bor på kusten i norrland så var det inte riktigt försvarbart med bergvärme. Bestämde mig för vattenmantlad kamin mot acktank och luft/vatten också kopplad på samma system, huset har golvvärme. Det låga SCOP värdet på vintern väger inte upp investeringsskillanden, speciellt om man kan stödelda dom 2 veckorna vi har -30. Jag räknad massor på detta och det blev min slutsats. Hade jag haft tillgång till ytor för jordvärme hade jag gjort det istället men tyvärr.C CraneIsland skrev:Jag har övervägt jordvärme då vi har åkrar. Men man vet aldrig om jag får för mig att göra några arkeologiska utgrävningar i framtiden och då känns ett borrhåll tryggtMen däremot luft-vatten-pump är det fler som säger, nu när dom är så effektiva. Så det spåret ska jag nog kolla upp lite extra. Tack!
Tack! Intressant! Och det verkar uppenbart att moderna luft/vatten-pumpar är väldigt bra. Och att låta en av de 3 kaminer jag ska ha vara vattenmantlad (mot acktank) är ju smart. Jag kommer ju dessutom att vara på plats när det är som kallast, och då är det ett rent nöje att stöd-eldaM Marcus_Carlsson skrev:Jag gjorde nämligen nyss en liknande övervägning fast för ett boningshus. Och trots att jag bor på kusten i norrland så var det inte riktigt försvarbart med bergvärme. Bestämde mig för vattenmantlad kamin mot acktank och luft/vatten också kopplad på samma system, huset har golvvärme. Det låga SCOP värdet på vintern väger inte upp investeringsskillanden, speciellt om man kan stödelda dom 2 veckorna vi har -30. Jag räknad massor på detta och det blev min slutsats. Hade jag haft tillgång till ytor för jordvärme hade jag gjort det istället men tyvärr.
Klicka här för att svara