F Fideliox skrev:
Vet inte exakt, har 21.5c i luften i axelhöjd. Golvet är troligtvis lägre än det, 20c kanske? Ja den jag tänkt köpa går att kalibrera iaf. Jag tror inte min gamla gick att kalibrera.

[länk] - Connected Thermostat Room_Floor 16 A_Device User Guide_sv_DD01178315.xml/$/Manualsensorsettings_ELKO_CFMT_ZBCPT_sv_DD00517122

När golvsensortypen har valts måste du ställa in kalibreringsvärdet (offsetvärdet) för sensorn för att minimera avvikelser vid temperaturmätningen.
Resistansen skiljer ju sig ganska mycket över tempområdet för en NTC-givare. Så här ser det ut för min 10k T2-givare;
Golvgivarens temperatur/motståndsvärden: 15°C/15,8 kΩ, 20°C/12,5 kΩ, 25°C/10,0 kΩ, 30°C/8,04 kΩ, 35°C/6,51 kΩ.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
K Kane skrev:
Resistansen skiljer ju sig ganska mycket över tempområdet för en NTC-givare. Så här ser det ut för min 10k T2-givare;
[bild]
Ja, la en temp sensor på golvet nu och den visar 19.2c. Man kan ju tänka sig att det kanske är någon punkt lägre där kabeln ligger. Så då är ju 15.09 kOhm ganska rimligt.

Tabell som visar sensorvärden: Vid -10°C är värdet 64000 ohm, vid 0°C är det 38000 ohm, vid 10°C 23300 ohm, vid 20°C 14800 ohm, vid 30°C 9700 ohm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Synd att dom inte skrev ut vid 25c på gamla och 20c på nya. Man kan ju tänka sig att den gamla kanske ligger på 12 kOhm givet 25c?

Kan man inte prova med 12 och sedan försöka kontrollmäta med en tempsensor på golvet för att se om det ligger likadant? Tänker kontakta Schneider imorrn och höra om dom vet vad motståndet kan vara vid 20c men gissar att dom inte har det. :D

Redigerat:
F
Satte in en elradiator i badrummet som gått i 6h nu. Tempsenor (ovanpå) golvet mäter 24.5c. Jag vet inte hur lång sensorkabeln är dragen eller var den går. Och hela golvet är givetvis inte jämnvarmt heller med min uppvärmning. Men nu mäter jag upp 13 kOhm på sensorn iallafall. Så 12 kOhm (vid 25c) skulle nog vara rimligt att ställa in på den nya termostaten skulle jag tro!

F Fideliox skrev:
Satte in en elradiator i badrummet som gått i 6h nu. Tempsenor (ovanpå) golvet mäter 24.5c. Jag vet inte hur lång sensorkabeln är dragen eller var den går. Och hela golvet är givetvis inte jämnvarmt heller med min uppvärmning. Men nu mäter jag upp 13 kOhm på sensorn iallafall. Så 12 kOhm (vid 25c) skulle nog vara rimligt att ställa in på den nya termostaten skulle jag tro!
Kör på det. Du kan ju kolla framöver om inställning och verklighet stämmer någorlunda.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
K Kane skrev:
Kör på det. Du kan ju kolla framöver om inställning och verklighet stämmer någorlunda.
Det här får mig att tänka på en grej. Hos mina föräldrar så känns golvet knappt ljummet trots att termostaten visar 32c. I deras sommarstuga känns det varmt bara man sätter den på 25. Undras tro om det är rätt inställt där. 😅

• Haha
Kane
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Det här får mig att tänka på en grej. Hos mina föräldrar så känns golvet knappt ljummet trots att termostaten visar 32c. I deras sommarstuga känns det varmt bara man sätter den på 25. Undras tro om det är rätt inställt där. 😅
Kanske dags för termostatbyte.

F
K Kane skrev:
Kanske dags för termostatbyte.
Hehe, ja fast den ena instlalerades 2018 och den andra 2020 och det har varit så sedan dess :D

Nu mättre jag igen efter att jag flyttade radden intill väggen där sensor antagligen ligger och fick 12.2 kOhm så det kommer nog funka!

• Gilla
Kane
  • Laddar…
F
Fått hem Schneider nu. Den verkar inte behöva jordas?

• Elektrisk komponent från Schneider Electric, märkt 16A 230V, utan synlig jordningspunkt.
    Skapa konto
Produkten är dubbelisolerad (syns på dubbelkvadratsymbolen), kan ej, och ska ej anslutas till jordförbindelse.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
E etompau skrev:
Produkten är dubbelisolerad (syns på dubbelkvadratsymbolen), kan ej, och ska ej anslutas till jordförbindelse.
Alright. Dock lite förvirrad hur det ska kopplas.

Gamla:
Elektrisk doskoppling med flera färgade kablar anslutna. En finger pekar på en del av kopplingen för att visa detaljer.
Skapa konto

Diagram av elektrisk koppling för en brytare med märkning för ström, anslutningar och maximal belastning 3220 W, 14 A.
Skapa konto

Nya:
Elektrisk enhet från Schneider Electric med anslutningsportar och märkningar för spänning, frekvens och IP-klassificering.
Skapa konto

Instruktionsbilder för att installera en termostat, inklusive kabeldragning, montering av panel och appstöd med QR-koder.
Skapa konto

Verkar finnas två sätt?

Tycker nog att det är klart. Sensorledarna till "SENSOR", matning till "L IN" och "N". Värmekabel till "N" och "L OUT".

Jordledaren får du vika undan och isolera.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F
E etompau skrev:
Tycker nog att det är klart. Sensorledarna till "SENSOR", matning till "L IN" och "N". Värmekabel till "N" och "L OUT".

Jordledaren får du vika undan och isolera.
Aha, A är Värmekabeln då. Ja tänkte en wago för jorden borde duga?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.