3 393 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Elektrisk golvvärme som inte fungerar?
Resistansen skiljer ju sig ganska mycket över tempområdet för en NTC-givare. Så här ser det ut för min 10k T2-givare;F Fideliox skrev:Vet inte exakt, har 21.5c i luften i axelhöjd. Golvet är troligtvis lägre än det, 20c kanske? Ja den jag tänkt köpa går att kalibrera iaf. Jag tror inte min gamla gick att kalibrera.
[länk] - Connected Thermostat Room_Floor 16 A_Device User Guide_sv_DD01178315.xml/$/Manualsensorsettings_ELKO_CFMT_ZBCPT_sv_DD00517122
När golvsensortypen har valts måste du ställa in kalibreringsvärdet (offsetvärdet) för sensorn för att minimera avvikelser vid temperaturmätningen.
Ja, la en temp sensor på golvet nu och den visar 19.2c. Man kan ju tänka sig att det kanske är någon punkt lägre där kabeln ligger. Så då är ju 15.09 kOhm ganska rimligt.K Kane skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Synd att dom inte skrev ut vid 25c på gamla och 20c på nya. Man kan ju tänka sig att den gamla kanske ligger på 12 kOhm givet 25c?
Kan man inte prova med 12 och sedan försöka kontrollmäta med en tempsensor på golvet för att se om det ligger likadant? Tänker kontakta Schneider imorrn och höra om dom vet vad motståndet kan vara vid 20c men gissar att dom inte har det.
Redigerat:
Satte in en elradiator i badrummet som gått i 6h nu. Tempsenor (ovanpå) golvet mäter 24.5c. Jag vet inte hur lång sensorkabeln är dragen eller var den går. Och hela golvet är givetvis inte jämnvarmt heller med min uppvärmning. Men nu mäter jag upp 13 kOhm på sensorn iallafall. Så 12 kOhm (vid 25c) skulle nog vara rimligt att ställa in på den nya termostaten skulle jag tro!
Kör på det. Du kan ju kolla framöver om inställning och verklighet stämmer någorlunda.F Fideliox skrev:Satte in en elradiator i badrummet som gått i 6h nu. Tempsenor (ovanpå) golvet mäter 24.5c. Jag vet inte hur lång sensorkabeln är dragen eller var den går. Och hela golvet är givetvis inte jämnvarmt heller med min uppvärmning. Men nu mäter jag upp 13 kOhm på sensorn iallafall. Så 12 kOhm (vid 25c) skulle nog vara rimligt att ställa in på den nya termostaten skulle jag tro!
Det här får mig att tänka på en grej. Hos mina föräldrar så känns golvet knappt ljummet trots att termostaten visar 32c. I deras sommarstuga känns det varmt bara man sätter den på 25. Undras tro om det är rätt inställt där. 😅K Kane skrev:
Alright. Dock lite förvirrad hur det ska kopplas.E etompau skrev:
Gamla:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nya: