Försökte hitta lite info om LKs nya golvvärme-skivor men hittade inte mycket mer än deras egna korta reklamvideo och en instruktion. Så tänkte att jag delar med mig av lite erfarenheter nu när jag precis lagt deras EPS 18 i två rum.
Egentligen så hade jag tänkt lägga EPS 30 först, men då jag vill bygga så lite som möjligt utan att fräsa ned i befintligt golvspån (redan gjort det på hela nedervåningen) så blev LK Combiboard 18 ett bra alternativ. Såg ut att gå ganska snabbt att lägga också, inte massa spån från fräsning överallt och framför allt - låg bygghöjd.
Nackdelen är såklart priset, att lägga 28m2 kostar ca 12750kr bara i skivor. Visserligen en engångskostnad, men skulle man göra allt med läkt så hade man kommit undan betydligt billigare. Fräsa i befintligt spån eller hybridlösning så som 12mm spån + fräs hade blivit ännu billigare.
När man får skivorna så är dom dubbelvikta. LK rekommenderar att man tejpar alla skarvar och vändningar. Detta tar mer tid än man tror om man ska göra det riktigt. För i varje vändning måste du då knöla ned deras aluminiumtejp (jag köpte en på Amazon istället som är samma grej i princip, https://www.amazon.se/dp/B0842XKWB5)
Förberedelse av varje skiva tar därför ca 15-20 min beroende på hur noga man är. Ska man leja bort detta så bör man alltså ta med förberedelsen av skivorna i tidsberäkningen. Eller så skiter man i det bara och klämmer ned slangen men då får man inte samma omslutning av aluminiumen och värmespridningen bör därför bli något sämre tänker jag.
LK erbjuder lite olika montagealternativ för skivorna. Jag valde att skruva fast EPS-skivorna i spånskrivan som är direkt under.
Jag hade en bordssåg och då blev det bara naturligt att använda den för att kapa till de bitar som behövde anpassas. Skivorna (iaf 18mm) går annars ganska bra att snitta med kniv och därefter knäcka. Själva montaget efter all förberedelse går väldigt fort.
Förläggningen av slang var väldigt smidig, slangen fastnade riktigt bra både i vändningar och längsgående spår.
Hur står dessa sig mot övriga metoder då? Dyrare, om dom erbjuder bättre värmespridning än trä och plåtar återstår. Den låga bygghöjden var för mig avgörande och värt de extra pengarna om jag samtidigt slapp fräsa. Man ska dock tänka på att en del tid går åt att tejpa vändningar, mer än vad jag räknade med.
Egentligen så hade jag tänkt lägga EPS 30 först, men då jag vill bygga så lite som möjligt utan att fräsa ned i befintligt golvspån (redan gjort det på hela nedervåningen) så blev LK Combiboard 18 ett bra alternativ. Såg ut att gå ganska snabbt att lägga också, inte massa spån från fräsning överallt och framför allt - låg bygghöjd.
Nackdelen är såklart priset, att lägga 28m2 kostar ca 12750kr bara i skivor. Visserligen en engångskostnad, men skulle man göra allt med läkt så hade man kommit undan betydligt billigare. Fräsa i befintligt spån eller hybridlösning så som 12mm spån + fräs hade blivit ännu billigare.
När man får skivorna så är dom dubbelvikta. LK rekommenderar att man tejpar alla skarvar och vändningar. Detta tar mer tid än man tror om man ska göra det riktigt. För i varje vändning måste du då knöla ned deras aluminiumtejp (jag köpte en på Amazon istället som är samma grej i princip, https://www.amazon.se/dp/B0842XKWB5)
Förberedelse av varje skiva tar därför ca 15-20 min beroende på hur noga man är. Ska man leja bort detta så bör man alltså ta med förberedelsen av skivorna i tidsberäkningen. Eller så skiter man i det bara och klämmer ned slangen men då får man inte samma omslutning av aluminiumen och värmespridningen bör därför bli något sämre tänker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
LK erbjuder lite olika montagealternativ för skivorna. Jag valde att skruva fast EPS-skivorna i spånskrivan som är direkt under.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade en bordssåg och då blev det bara naturligt att använda den för att kapa till de bitar som behövde anpassas. Skivorna (iaf 18mm) går annars ganska bra att snitta med kniv och därefter knäcka. Själva montaget efter all förberedelse går väldigt fort.
Förläggningen av slang var väldigt smidig, slangen fastnade riktigt bra både i vändningar och längsgående spår.
Hur står dessa sig mot övriga metoder då? Dyrare, om dom erbjuder bättre värmespridning än trä och plåtar återstår. Den låga bygghöjden var för mig avgörande och värt de extra pengarna om jag samtidigt slapp fräsa. Man ska dock tänka på att en del tid går åt att tejpa vändningar, mer än vad jag räknade med.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Hej tack för din genomgång, jag planerar att införskaffa exakt denna lösning också och mycket beroende på att jag inte vill lyfta på det gamla golvet samt att jag vill hålla ned bygghöjden.L lemurenswe skrev:Försökte hitta lite info om LKs nya golvvärme-skivor men hittade inte mycket mer än deras egna korta reklamvideo och en instruktion. Så tänkte att jag delar med mig av lite erfarenheter nu när jag precis lagt deras EPS 18 i två rum.
När man får skivorna så är dom dubbelvikta. LK rekommenderar att man tejpar alla skarvar och vändningar. Detta tar mer tid än man tror om man ska göra det riktigt. För i varje vändning måste du då knöla ned deras aluminiumtejp (jag köpte en på Amazon istället som är samma grej i princip, [länk])
[bild] [bild]
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Däremot är jag frågande till att du verkligen behöver tejpa vändningarna som du gjort. instruktionen är ju enbart att "tejpa ned" rören så att de ligger kvar i rätt läge.
//erik
Troligen inte, jag är såndär typ som ofta gör onödiga saker bara för att ja - det kan ge en mariginell förbättring. Tyvärr något jag fått av morsan.E ekb937 skrev:Hej tack för din genomgång, jag planerar att införskaffa exakt denna lösning också och mycket beroende på att jag inte vill lyfta på det gamla golvet samt att jag vill hålla ned bygghöjden.
Däremot är jag frågande till att du verkligen behöver tejpa vändningarna som du gjort. instruktionen är ju enbart att "tejpa ned" rören så att de ligger kvar i rätt läge.
//erik
Hej
Stort tack för din genomgång! Jag ska precis göra samma sak så det uppskattas verkligen att se någon annan göra det.
En fråga, hur gjorde du med golvvärmeslang? PE-x eller PE-RT? LK eller golvvärmebutikens egna?
Stort tack för din genomgång! Jag ska precis göra samma sak så det uppskattas verkligen att se någon annan göra det.
En fråga, hur gjorde du med golvvärmeslang? PE-x eller PE-RT? LK eller golvvärmebutikens egna?
Hej anders, jag passar på att svara också,AndersSandblad skrev:
Jag har använt LK-egna. Jag har lagt 2 rum på olika sätt. Ett med att limma, nr 2 med montageskruv. jag skall göra ytterligare ett rum senare i år då kommer jag köra med montageskruv. Jag noterar även att i det första rummet ”prasslar” det på vissa ställen när man går. Min tolkning är att det är aluminiumfolien som skrapar mot varandra när man går över golvet. Det rör sig uppenbarligen ngn 10dels mmmen det skapar detta ljudet. Därför la jag skivorna i rum 2 med en liten liten glipa så att de inte skrapade mot varandra.
Kanske finns andra metoder och även anledningar till ljudet men det var mina erfarenheterer
//erik
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Vanlig PE-x. LK (men samma dito från golvvärmebutiken kommer ju göra samma sak).AndersSandblad skrev:
Vad för golv ska du lägga på?
Tack för snabba svar. Erik använde du PE-rt eller PE-x? Väldigt stor prisskillnad mellan dem men PE-x har klart fördelar.
Bra tips med att lägga skivorna med lite mellanrum! Tack.
Jag har tänkt att lägga combiboard eps i stort sett hela huset, två våningsplan, dock inte badrum som har el-gv och inte heller tvättstugan, den kanske jag gör senare med spårat golvspån eftersom det är våtrum och då behöver man lägga flytspackel ovanpå och då bygger det för mycket på höjden.
I entren vill jag lägga klinker ovanpå golvvärmeskivorna, det ligger dock klinker idag så jag misstänker att jag får byta golvspån för att få en jämn yta när man tagit bort klinkersen, fixet lär väl sitta fast bra i golvspånet. Sen tänkte jag limma eps-skivorna där det ska på klinker men skruva i resten av huset, det verkar mindre tidskrävande att skruva?
Resten av golvet lägger jag parkettgolv.
Jag får dock nycklarna till huset först på fredag så det är många detaljer jag inte kunnat kolla upp än.
Jag har tänkt att lägga combiboard eps i stort sett hela huset, två våningsplan, dock inte badrum som har el-gv och inte heller tvättstugan, den kanske jag gör senare med spårat golvspån eftersom det är våtrum och då behöver man lägga flytspackel ovanpå och då bygger det för mycket på höjden.
I entren vill jag lägga klinker ovanpå golvvärmeskivorna, det ligger dock klinker idag så jag misstänker att jag får byta golvspån för att få en jämn yta när man tagit bort klinkersen, fixet lär väl sitta fast bra i golvspånet. Sen tänkte jag limma eps-skivorna där det ska på klinker men skruva i resten av huset, det verkar mindre tidskrävande att skruva?
Jag får dock nycklarna till huset först på fredag så det är många detaljer jag inte kunnat kolla upp än.
För badrum så kan du ju bara gjuta in slangen, du behöver inte ha nån spårad skiva för det.
Keramiska ytskikt verkar ju kunna gå att lägga direkt på combiboarden. Så riv upp den gamla, keramiken och inspektera om du ens behöver byta ut befintligt golvspån. Eventuellt kan du bara flytspackla detta om rivningen gjorde gropar och andra ojämnheter i spånet.
Har du tur som mig så ligger det ett renoveringsgips skruvat i golvspånet som man sedan lagt fixen på. Tacksamt att riva.
Logga in
Skapa konto
Keramiska ytskikt verkar ju kunna gå att lägga direkt på combiboarden. Så riv upp den gamla, keramiken och inspektera om du ens behöver byta ut befintligt golvspån. Eventuellt kan du bara flytspackla detta om rivningen gjorde gropar och andra ojämnheter i spånet.
Har du tur som mig så ligger det ett renoveringsgips skruvat i golvspånet som man sedan lagt fixen på. Tacksamt att riva.
Oklar på exakt vilken, får gå och kolla kartongen isåfall. Men det jag beställde var LK normala golvärmerör.AndersSandblad skrev:
Tack för snabba svar. Erik använde du PE-rt eller PE-x? Väldigt stor prisskillnad mellan dem men PE-x har klart fördelar.
Det är ett bra alternativ med flytspackel i tvättstugan. Hur tjockt lager behöver man över golvvärmerören?L lemurenswe skrev:För badrum så kan du ju bara gjuta in slangen, du behöver inte ha nån spårad skiva för det.[bild]
Hoppas fortfarande slippa byta golvspån i entren men flytspackel där bygger väl 3 mm minst, kanske går ihop med parketten om man kan lägga fixen till plattorna på 3 mm.
Du vill ju egentligen bara flytspackla så du täcker rör och najtråd/stripes. Så kanske 18-19mm. Du kommer ju oavsett behöva bygga fall så det kommer bli mer på vissa ställen och ~18 vid golvbrunnen.AndersSandblad skrev:
Angående entren så finns det ju fallbyggnadsbruk och avjämningsmassa som kan vara ner till 1mm tjockt. Det ska ju bara ligga under mellan två material för att jämna av så jag hade inte varit oroad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden