Nere i gillestugan så har 2 av elementen slutat leverera, de blir varma dock men inte som förut..Kan det vara nåt med husets el eller tror ni att elementen gett upp..
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det skulle kunna vara en säkring (i elcentralen). Du har 400V element, de är troligen kopplade på en trefasgrupp, där element omväxlande är kopplade mellan de tre faserna för att ge en jämn belastning.
Om då säkringen till en av faserna har löst ut. ex. säkringen för fas L1. har du då ett element som är kopplat mellan L1 och L2, och ett annat som är kopplat mellan L1 och L3. Så har du 400V mellan L2 och L3. Det kommer att gå ström igenom de nu seriekopplade elementen via deras gemensamma kopplingspunkt på L1. Eftersom de två elementen nu är kopplade i serie så blir strömmen mycket lägre (hälften så stor) än normalt, dessutom så blir det bara 200V över vart och ett av elementen, istället fär 400V (om det är lika stora element). Eftersom effekten på elementet är strömmen gånger spänningen, så ger det att halva strömmen gånger halva strömmen ger 1/4 av nominell effekt.
Så antingen om en säkring till värmen har löst ut, eller en huvudsäkring för huset, men då borde det märkas på annat också.
Om då säkringen till en av faserna har löst ut. ex. säkringen för fas L1. har du då ett element som är kopplat mellan L1 och L2, och ett annat som är kopplat mellan L1 och L3. Så har du 400V mellan L2 och L3. Det kommer att gå ström igenom de nu seriekopplade elementen via deras gemensamma kopplingspunkt på L1. Eftersom de två elementen nu är kopplade i serie så blir strömmen mycket lägre (hälften så stor) än normalt, dessutom så blir det bara 200V över vart och ett av elementen, istället fär 400V (om det är lika stora element). Eftersom effekten på elementet är strömmen gånger spänningen, så ger det att halva strömmen gånger halva strömmen ger 1/4 av nominell effekt.
Så antingen om en säkring till värmen har löst ut, eller en huvudsäkring för huset, men då borde det märkas på annat också.
Nämen jag ser ju att nr 31 saknar säkring. Och den går ju till NP gillestugan.. Kan det vara denna ifö 10/500 som ska skruvas i, och vem fan har skruvat ur den..?? I så fall, finns det någon risk att skruva i denna..?
Om man inte vet vem eller varför den har skruvats ut är det ganska omöjligt att veta om det kan finnas någon risk med att skruva tillbaka den. Normalt finns det en anledning till att man plockar bort en säkring. Vi kan bara gissa vad den anledningen skulle kunna vara, vilket är rätt meningslöst.B Byfåne nr 013 skrev:
När satt den senast på plats? Vilka har haft tillgång till centralen sedan dess?
Jag blir lite osäker elementen fungerade klanderfritt till för ett par månader sedan.. Jag kan ha skruvat ur den då jag jobbade nere i tvättstugan.. Men minns inte..
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det är ju lite skumt om du inte vet hur eller varför den har blivit urskruvad. Det kan ju vara något fel där.
Har du haft hantverkare hemma som av någon anledning har skruvat ur den? Eller någon inneboende som tyckt det är för varmt i rummet och inte lyckats sänka på radiatorerna?
Har du haft hantverkare hemma som av någon anledning har skruvat ur den? Eller någon inneboende som tyckt det är för varmt i rummet och inte lyckats sänka på radiatorerna?
Jag skruvade i säkringen och nu fungerar elementen igen super tack för all hjälp.
Klicka här för att svara