Vi flyttade precis in i ett hus byggt på 60-talet vid Lucia den 13e december. Det tog inte lång tid innan vi upptäckte att det droppar vatten från taket i garaget. Till synes inte nämnvärt mycket, men ändå så det droppar försiktigt när problemet väl visar sig.

Ovanför garaget har vi ett badrum, så först misstänkte vi att dusch och toalett var problemet, ty mängden vatten som kom från taket tycktes "öka" vid användandet av dessa. När de inte användes, såg vi först inget vatten. Handfatet trodde vi inledningsvis var ok att använda, då det är på andra sidan om badrummet och närmre avloppsstammen, och vi har inte sett något vatten i garagetaket på cirka tre dygn, men igår kväll syntes det åter vattendroppar i taket på kvällen efter det att barnen borstat tänderna och tvätta händerna. Nu är ifall inledande vatten till handfat, dusch och toa avstängt via kulventilerna i källaren. Eventuellt upphör det med detta. Får väl ge det några dagar...

Det som oroar oss är ifall det inte är avloppet, utan ifall det kan vara rören för värmen som är skadade. Huset är som sagt från 60-talet och har ingjutna värmerör för radiatorer både i betongbjälklagret och betongplattan. Det syns också tydligt att någon gått in i garagetaket tidigare (säljaren nekar att de känner till problem, trots att de bott här i femton). Baserat på amatörmässiga mätningar tycks den vägghängda toaletten vara precis under där ingreppet i garagetaket skett. Kan det ha skett någon åvverkan på ett värmerör? Badrummet ska vara omgjort för arton år sedan och säljaren pekar på att skadan kanske uppkom då. Givetvis syntes inget droppande i augusi när vi var på visning.

Vad som är lustigt är att under inflytt som varade under fyra dagar, onsdag, torsdag och fredag, reagerade ingen på vattenläckan. Vi sprang och tämligen mycket via garaget och jag visade både en vän runt under både onsdagen och torsdagen. Ingen kommenterade något om någon läcka. Det var först på lördagen som detta uppdagades då det stora flyttlasset gick och badrummet först användes. Detta talar ju eventuellt för att det är kopplat till badrummet och inte värme...

Har en Nibe F1226 och är helt ny på detta med. Men är detta rimligt för manometern? Ska svart visare vara på noll? Svart och röd ska följa varandra, där röd är ett börvärde? Tydlig kondens/isbildning på de kraftigt isolerade rören (om man lyfter på isoleringen), så kompressorn verkar ifall göra någon form av jobb? Hade den bara gått på elpatron antar jag att man inte hade haft denna "extremkyla" på rör som kommer från bergvärmepumpens slinga?

Vi har mailat säljaren som kopplat in sitt försäkringsbolag. Försäkringsbolagets firma har varit i kontakt med oss och förhoppningsvis kan de komma förbi och inspektera detta snarast, men med jul å hej å hå så finns det mycket annat som kommer före. Bör vi göra någon mer åtgärd? Kan det gå som ett dolt fel?

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt, vill nog skriva av mig och bolla tankar. Låg sömnlös till 03:00 och grunnade på detta.

Är det de ingjutna värmerören så hänger man väl enklast nya rör i garagetaket och sen borrar sig upp till radiatorerna?

Är det badrummet så borras det väl enklast nya hål och låter avloppsrör hänga i garagetaket för att koppla in sig på stammen "längre" ner (jämfört med i dag)?

Att bila upp hela huset är inget jag direkt önskar mig i julklapp.

Tacksam för all möjlig återkoppling! God Jul!

• Ritning av badrum med placering av handfat, toalett och avloppsstam; markerad eventuell läcka vid toaletten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husstruktur med detaljer om material såsom mineralull, lättbetong, och betong. Tydliga angivelser om dimensioner och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Ritning av ett 60-talshus med detaljer om planlösningen, inklusive placering av rum och avloppsledningar, relaterat till ett läckageproblem beskrivs.
    Skapa konto
  • Planritning av ett 60-talshus med markerade områden för kök, badrum och sovrum. Möjlig koppling till vattenläckage problem i garaget.
    Skapa konto
  • Ritning av källarplan i ett hus från 60-talet, innehållande tvätt, bastu, pannrum, garage och korridor.
    Skapa konto
  • Ritning av ett hus bottenplan som visar kök och badrum, del av diskussion om vattenläcka från badrum ovanför garage.
    Skapa konto
  • Manometer på 1,3 bar monterad på röd expansionskärl, kopparrör och svarta isolerade rör i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Tak med tecken på tidigare ingrepp och läckage; en röd pil pekar på små hål vid en cirkulär markering.
    Skapa konto
  • Orange behållare på golvet i ett garage, med några vattendroppar synliga i botten. Golvet visar tecken på fuktfläckar.
    Skapa konto
  • Ledsen
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ja, bild 4 visar manometern, svart nål visar aktuellt tryck i värmesystemet, röd nål brukar ställas på börvärdet.

Öppna påfyllningsventilen lite så att systemet fylls sakta. Fyll på till 0,8-1 bar.

Hus från 60-talet, då är det troligen gjutjärnsrör på avloppet.
Med tanke på att det är vid "hålet" det droppar och att "hålet" är under toan samt att det är vägghängd toa så är avloppet bytt precis där.
Så mest troligt är det avloppet som läcker.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, bild 4 visar manometern, svart nål visar aktuellt tryck i värmesystemet, röd nål brukar ställas på börvärdet.

Öppna påfyllningsventilen lite så att systemet fylls sakta. Fyll på till 0,8-1 bar.

Hus från 60-talet, då är det troligen gjutjärnsrör på avloppet.
Med tanke på att det är vid "hålet" det droppar och att "hålet" är under toan samt att det är vägghängd toa så är avloppet bytt precis där.
Så mest troligt är det avloppet som läcker.
Det var vår initiala tanke med, men nu läcker det fortfarande, trots att vattnet är avstängt sen i går kväll. Handdukstorken är dock igång, och den går ju på värmerören. Har man oflyt så är väl bägge kass.

Följer upp lite, det verkar ha sluta droppar om man stänger termostaten på handdukstorken, så sannolikt är det dels avlopp från dusch och toa samt dels retur av radiatorvärme.

Är stammarna under badrummet bytta? Borde dels gå att se i golvbrunnar samt att det förhoppningvis en skarv från ny plast till gammalt gjutjärn någonstans under badrummet. Om inte så kan nu ha gjutjärn kvar under badrumsgolvet och då är det nog dags att bila upp och stamrenovera.

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Är stammarna under badrummet bytta? Borde dels gå att se i golvbrunnar samt att det förhoppningvis en skarv från ny plast till gammalt gjutjärn någonstans under badrummet. Om inte så kan nu ha gjutjärn kvar under badrumsgolvet och då är det nog dags att bila upp och stamrenovera.
Ja, vi är nog mer inne på att ta hål genom badrumsgolvet och låta nya avloppsrör hänga i garagetaket.

N Nudeln skrev:
Ja, vi är nog mer inne på att ta hål genom badrumsgolvet och låta nya avloppsrör hänga i garagetaket.
Ser nu hur mycket badrummets planlösning förändrats så det låter osannolikt att det ska finnas gammalt gjutjärn kvar. Fråga er själva hur ni ska behålla tätskiktet intakt när ni tar hål i golvet.

S Staffan-N skrev:
Ser nu hur mycket badrummets planlösning förändrats så det låter osannolikt att det ska finnas gammalt gjutjärn kvar. Fråga er själva hur ni ska behålla tätskiktet intakt när ni tar hål i golvet.
Nä, det får ske i samband med en totalrenovering av badrummet, eller missuppfattar jag?

Hur sen de stående stammarna ut i pannrummet? Det man kunde önskat sig är att skarvarna mellan gammalt och nytt är väl synliga där.

S Staffan-N skrev:
Hur sen de stående stammarna ut i pannrummet? Det man kunde önskat sig är att skarvarna mellan gammalt och nytt är väl synliga där.
Har tyvärr ingen bild, får återkomma efter jul, men avloppsstammen ser gedigen ut. Den fick till och med beröm av entreprenören som var över å kikade.

Edit: Hade visst en bild!

• Gedigen avloppsstam monterad vid en vit vägg, inspekterad och berömd av entreprenör.
    Skapa konto
Tänkte om den kunde ge någon hint om var skarven mellan gammalt och nytt är, men om stammen är gammal och fin så är det väl ingjutet någonstans under badrummet. Så är det gjort hos oss och jag bannar de tidigare snåljåparna att de inte dragit nytt hela vägen ner. Det finns åtminstone lite gjutjärn kvar under badrumsgolvet och när det väl rostar sönder så får riva ut och göra om. I erat fall skulle jag som du försöka hitta en ny dragning som betyder att man slipper bila upp sovrummet.

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
N Nudeln skrev:
Följer upp lite, det verkar ha sluta droppar om man stänger termostaten på handdukstorken, så sannolikt är det dels avlopp från dusch och toa samt dels retur av radiatorvärme.
Du borde undersöka att ditt systemtryck var 0 så det inte är returen på handdukstorken som läcker.

• Gilla
D_Anders
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Du borde undersöka att ditt systemtryck var 0 så det inte är returen på handdukstorken som läcker.
Ja. Tar gärna emot förslag på varför... Ersätta expansionskärlet är väl en kvick första åtgärd, men hur gör man det mitt i vintern (och nu julen)? Har mailat tre olika VVS-firmor i Göteborg i dag, dock inga svar. Tar gärna emot tips på duktigt folk i trakten kring Göteborg.

Faktum är att jag lyckades fylla upp expansionskärlet så det kom upp i cirka 1,2 bar. Frågan är om det stannar där tills vi är hemma på juldagen. Vad är riskerna med dåligt tryck i expansionskärlet? Både kompressor och cirkulationspumpen gick på cirka 70% innan jag fick upp trycket... Alla råd och vägledning uppskattas!

N Nudeln skrev:
Ja. Tar gärna emot förslag på varför... Ersätta expansionskärlet är väl en kvick första åtgärd, men hur gör man det mitt i vintern (och nu julen)? Har mailat tre olika VVS-firmor i Göteborg i dag, dock inga svar. Tar gärna emot tips på duktigt folk i trakten kring Göteborg.

Faktum är att jag lyckades fylla upp expansionskärlet så det kom upp i cirka 1,2 bar. Frågan är om det stannar där tills vi är hemma på juldagen. Vad är riskerna med dåligt tryck i expansionskärlet? Både kompressor och cirkulationspumpen gick på cirka 70% innan jag fick upp trycket... Alla råd och vägledning uppskattas!
Tänkte mer på att fylla upp systemet till 1 0 för att sedan se om trycket ligger stabilt så man kan utesluta att inte det läcker från värmesystemet.

V växelventil skrev:
Tänkte mer på att fylla upp systemet till 1 0 för att sedan se om trycket ligger stabilt så man kan utesluta att inte det läcker från värmesystemet.
Vi har en mindre läcka vid ett rostskadat element, men vi snackar någon dl per dygn. Där har vi dock en gubbe på G som ska komma och ersätta det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.