Hej!
Håller på att renovera bjälklaget i krypgrunden (radhus 60 tal). När vi ändå river så går tankarna i att byta ut värmerören. Jag tycker att skicket utifrån sett ser bra ut. Den åtgärd vi gör nu räknar jag med ska hålla minst 30år, då är rören 94 år gamla.. bjälklaget bedöms vara torrt men ojämnt.
Håller på att renovera bjälklaget i krypgrunden (radhus 60 tal). När vi ändå river så går tankarna i att byta ut värmerören. Jag tycker att skicket utifrån sett ser bra ut. Den åtgärd vi gör nu räknar jag med ska hålla minst 30år, då är rören 94 år gamla.. bjälklaget bedöms vara torrt men ojämnt.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Definitivt värt att byta ut med tanke på att om en skada uppstår så har du ingen chans att få tillbaka något på försäkring.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Det beror väl på om skadan uppstår på grund av korrosion av rör som uppnått sin tekniska livslängd. Men jag kanske har fel.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 738 inlägg
Vad är den "tekniska livslängden" för moderna rör? Om jag får gissa kommer järnrören överleva moderna material om de inte utsätts för onormalt mycket syrehaltigt vatten. Vad är alternativen idag? PEX? Prisol? Presskarvade kopparrör med o-ringar av gummi?
Tyvärr går det inte att visuellt bedöma skicket utifrån. Radiatorvatten blir syrefattigt med tiden och därför kan ingen korrosion ske. Det förutsätter dock att systemet inte har fyllts på för ofta och att man därmed har tillfört nytt syre.
Har nyligen renoverat liknande med rör från gissningsvis 50-tal och rörisen såg ingen anledning att byta ut något.
Har nyligen renoverat liknande med rör från gissningsvis 50-tal och rörisen såg ingen anledning att byta ut något.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 651 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 651 inlägg
Håller med, förutom att det också går bra att göra en ny installation med samma typ av rör som den gamla:imported_Benno skrev:
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/blaa-ror-och-svarta-delar-2/
(Men jag skulle bara byta om något ändå ska göras om eller om det finns anledning att tro att de gamla rören är dåliga, t ex en läcka någon annanstans i installationen.)
Detta är praxis:imported_Benno skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/tips-guider/hem/renovera/teknisk-livslangd/
De är i princip outslitliga. När jag drog rör var det standardsortiment i större fastigheter där kvalité var det viktigaste. Så de rören skall du vara rädd om och absolut inte byta ut mot något "modernt".
I villor drog vi kopparrör med lödda kopplingar i dolda utrymmen helt enkelt för att det gick fortare. Inte för att det var bättre.
Så, bort med tassarna och kasta ut den rörläggare som påstår något annat.
I villor drog vi kopparrör med lödda kopplingar i dolda utrymmen helt enkelt för att det gick fortare. Inte för att det var bättre.
I det huset som jag själv köpte så rev jag ut allt gammalt och ersatte med nytt.Intet skrev:
De är i princip outslitliga. När jag drog rör var det standardsortiment i större fastigheter där kvalité var det viktigaste. Så de rören skall du vara rädd om och absolut inte byta ut mot något "modernt".
Rören såg "fina" ut när jag rev dom, men den tekniska livslängden hade gått ut och massor med dolda skarv...
Sen kan man aldrig bedöma stålrörs kvalitet från utsidan...
Det var gamla gängade stålrör med dolda fogar sen -58. (teknisk livslängd var förbrukad)
Det nya monterades med synlig rördragning, press-system elförzinkat.
Huset såldes för rekordstort belopp i "vår" hörna av världen.
Sen kan jag ju tillägga att "allt" var bytt inom VVS också. Det hjälpte nog allt till på traven när vi sålde...
Redigerat: