F
Undrar om min termostat gått sönder på något vis? När värmen går ska lampan vara tänd. Men oavsett hur kallt det är så slår den inte på. Som synes i videon så blinkar den bara till.

• Gilla
scim
  • Laddar…
Mats-S
Hade ett "liknande" problem på min golvärme i badrummet, men där var det själva av/på knappen som inte stannade i påslaget läge. Slog av strömmatningen, öppnade fronten och körde lite elektronikspray på alla kopplingar och diverse rörliga eldetaljer. Fungerar bra efter det, men eftersom den där av/på knappen är lite lynnig så rör jag inte den mer, slår av golvärmen med termostaten på sommaren, fungerar bra det också :-)

Men jag vet att jag googlade lite, och det finns många bra utbytesalternativ bara du vet lite grundfakta om din termostat, det kan du googla fram om du vet vad den heter. Det trixiga här kan vara att befintliga kablar inte når fram till den nya termostatens kopplingar om designen är olika.

Men börja med elsprayen (SLÅ AV strömmen först!) och se om det hjälper :-)

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Mats-S Mats-S skrev:
Hade ett "liknande" problem på min golvärme i badrummet, men där var det själva av/på knappen som inte stannade i påslaget läge. Slog av strömmatningen, öppnade fronten och körde lite elektronikspray på alla kopplingar och diverse rörliga eldetaljer. Fungerar bra efter det, men eftersom den där av/på knappen är lite lynnig så rör jag inte den mer, slår av golvärmen med termostaten på sommaren, fungerar bra det också :-)

Men jag vet att jag googlade lite, och det finns många bra utbytesalternativ bara du vet lite grundfakta om din termostat, det kan du googla fram om du vet vad den heter. Det trixiga här kan vara att befintliga kablar inte når fram till den nya termostatens kopplingar om designen är olika.

Men börja med elsprayen (SLÅ AV strömmen först!) och se om det hjälper :-)
Tack, ja, jag hade en tanke om att öppna upp och kolla, kanske någon enkelt bara. Men jag blev inte klok på hur jag öppnar den. Vred lite hit och dit men såg inget uppenbart. 😅

Hmm kanske en skruv under ratten. http://www.kima.se/website1/1.0.1.0/7/INST0104004 KIMA PV11 Obegränsad 50.pdf

Mats-S
F Fideliox skrev:
Hmm kanske en skruv under ratten
Så är det med min, "bänd" loss ratten försiktigt med naglarna eller typ en matkniv eller liknande platt.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Såhär ser det ut.

Inbyggd ljusbrytare på vägg med synliga kretskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk kopplingsbox med kablar anslutna; inkluderar märke KIMA, specifikationer 230VAC, 3,2kW/14A, IP21. Tillverkad i Danmark.
Skapa konto

Med största sannolikhet så är termostaten defekt. Strömförsörjningsdelen i den är kass och orkar inte driva reläet. Inget ovanligt efter xx antal års konstant drift.

F
E etompau skrev:
Med största sannolikhet så är termostaten defekt. Strömförsörjningsdelen i den är kass och orkar inte driva reläet. Inget ovanligt efter xx antal års konstant drift.
Ja, vet inte hur mycket den användes innan. Vi har haft den avstängd i 4 år ungefär. 🤣

F
Jag kan kontaktade Schneider ang https://www.se.com/se/sv/product/WD...rum-kan-styras-via-wiserappen-zigbee-3-0-vit/

Tydligen så ska displayen släckas kort efter man klickat på något så det bådar ju gott. Ang moståndet så var det ställbart mellan 10, 12, 15, 33 och 47 kOhm.

Detta är från manualen från den gamla.
http://www.kima.se/website1/1.0.1.0/7/INST0104004 KIMA PV11 Obegränsad 50.pdf
Fyra diagram som visar installation och inställningar av en termostat, inklusive temperatursensorvärden i ohm vid olika temperaturer.
Skapa konto

Så den nya borde jag ställa till 15 kOhm eller missar jag något?

Från fig. 4 så har du sannolikt en 15 kohms-givare i golvet. Du kan mäta resistansen i golvgivaren med en multimeter.

Lossa trådarna från plint 5 och 6, mät sedan resistansen mellan det fria trådparet.
.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Så den nya borde jag ställa till 15 kOhm eller missar jag något?
Skall ställas efter den sensor du har.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Jag får mäta ikväll.Kollar jag i Schenider manualen så visar den dock vid nominellt vid 25c.

• Golvsensortyper med termistorresistansvärden: 10k, 12k, 15k, 33k, 47k ohm. Nominellt värde vid 25 °C.
F
Mätte upp 15.1 kOhm på sensor kablarna.

• Digital multimeter visar 15.09 kOhm.
    Skapa konto
F Fideliox skrev:
Mätte upp 15.1 kOhm på sensor kablarna.
Vid vilken golvtemp?
Kan du kalibrera din termostat?

F
K Kane skrev:
Vid vilken golvtemp?
Kan du kalibrera din termostat?
Vet inte exakt, har 21.5c i luften i axelhöjd. Golvet är troligtvis lägre än det, 20c kanske? Ja den jag tänkt köpa går att kalibrera iaf. Jag tror inte min gamla gick att kalibrera.

https://www.productinfo.schneider-electric.com/wiser_home/exxact-connected-thermostat-16-a_device-user-guide_wiser-home/Swedish/Exxact - Connected Thermostat Room_Floor 16 A_Device User Guide_sv_DD01178315.xml/$/Manualsensorsettings_ELKO_CFMT_ZBCPT_sv_DD00517122

När golvsensortypen har valts måste du ställa in kalibreringsvärdet (offsetvärdet) för sensorn för att minimera avvikelser vid temperaturmätningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.