Magnus E K
Jag betraktar teknisk livslängd på den här sortens passiva prylar (ej maskiner med rörliga delar) som något mest till för försäkringsbolag (åldersavdrag etc) och för yrkesfolk (kränga nytt, uppfylla garantier etc). Som hemmafixare i ett billigt obelånat hus som "aldrig" kommer säljas kan jag ignorera detta. Jag har visserligen bytt ut galvade stålrör för kallvattnet utan att det var något fel på dem men det var för att jag behövde nya ventiler och skarva vidare och inte vet hur man jobbar med såna rör.

Krilleman
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har visserligen bytt ut galvade stålrör för kallvattnet utan att det var något fel på dem men det var för att jag behövde nya ventiler och skarva vidare och inte vet hur man jobbar med såna rör.
Varför bytte du dom då det är fullt möjligt att sätta in nya ventiler på dessa galvade rör i efterhand?

Gängade rör är bland det enklaste att bygga vidare på!

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Jag har visserligen bytt ut galvade stålrör för kallvattnet utan att det var något fel på dem men det var för att jag behövde nya ventiler och skarva vidare och inte vet hur man jobbar med såna rör.
Fråga gärna här på forumet om det är nått du inte vet( eller orkar ta reda på) att byta ut felfria gamla grejor för att man inte vet hur man gör när man bygger vidare på systemet är lite dumt..

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
I det huset som jag själv köpte så rev jag ut allt gammalt och ersatte med nytt.

Det var gamla gängade stålrör med dolda fogar sen -58. (teknisk livslängd var förbrukad)
Det nya monterades med synlig rördragning, press-system elförzinkat.

Huset såldes för rekordstort belopp i "vår" hörna av världen.

Sen kan jag ju tillägga att "allt" var bytt inom VVS också. Det hjälpte nog allt till på traven när vi sålde...
När jag renoverade mitt nyköpta hus från 1950 byttes alla rör. Ja , naturligtvis inte de 1" till 3/4" radiatorrören som var dragna för termosifon cirkulation. Det skulle vara en ren kapitalförstöring där alla förändringar vore till det sämre. Men alla andra rör inklusive blandare och radiatorventiler byttes.
Behöver jag påpeka att de rören efter drygt 30 år ytterligare fortfarande är i prima skick.
Min morsas värmesystem har naturligtvis även det kvar sina gamla järnrör, men radiatorventilerna bytte jag 1978 och de fungerar fortfarande finfint. Danfos.
Huset är byggt 1921 och redan då installerades en kokspanna med tillhörande radiatoruppvärmningssystem. Jag har väldigt svårt att tro att ett byte från de över hundra år gamla rören till tunnväggiga moderna stålrör, generellt skulle höja värdet på huset. Snarare tvärs om.

Radiator med gammalt järnrörsanslutet rör synligt bakom ett mönstrat tyg och vid sidan av en tidskrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
I det huset som jag själv köpte så rev jag ut allt gammalt och ersatte med nytt.
Rören såg "fina" ut när jag rev dom, men den tekniska livslängden hade gått ut och massor med dolda skarv...

Sen kan man aldrig bedöma stålrörs kvalitet från utsidan...

Det var gamla gängade stålrör med dolda fogar sen -58. (teknisk livslängd var förbrukad)
Det nya monterades med synlig rördragning, press-system elförzinkat.

Huset såldes för rekordstort belopp i "vår" hörna av världen.

Sen kan jag ju tillägga att "allt" var bytt inom VVS också. Det hjälpte nog allt till på traven när vi sålde...
Det är fortfarande tillåtet med dolda skarvar för värmerör till radiatorer.
Gamla järnrör håller garanterat längre än O-ringarna i moderna klämringskopplingar.

Dock, gamla fritidshus där man varje höst har tömt systemet på vattnet skulle jag vara försiktig med...

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Dock, gamla fritidshus där man varje höst har tömt systemet på vattnet skulle jag vara försiktig med...
De rören fylls med glykolblandning istället och tömmes förhoppningsvis aldrig varje höst för vilka rör du än har är elementen aldrig i något rostfritt material.

Även OM radiatorsystem tappas ner och fylls på emellanåt så är syrebelastningen inte ens i närheten av det som tappvattenledningar utsätts för.
Undantaget gäller högst upp i toppen på öppna system, där expansionskärl får syre via utloppen.

Intet Intet skrev:
De rören fylls med glykolblandning istället och tömmes förhoppningsvis aldrig varje höst för vilka rör du än har är elementen aldrig i något rostfritt material.
Ja glykol var/är ju vanligt i "Norrland" men definitivt inte jättevanligt i Svealand och nedåt.
Inte ovanligt med sönderrostade system i gamla fritidshus.

Ja glykol var/är ju vanligt i "Norrland" men definitivt inte jättevanligt i Svealand och nedåt.
Inte ovanligt med sönderrostade system i gamla fritidshus.
Visst. Missköter man värmeanläggningen så går den naturligtvis sönder, precis som allt annat, men det har inget att göra med järnrören. Elementen ryker först.

Här är ännu en bild på över hundraåriga sandbockade rör. Att riva ut detta hantverksmässiga mästerverk är inte klokt.
Att det finns husspekulanter som betalar extra för något sämre bara för att det är "nytt och fräscht", förvånar mig inte. Men det har ingenting med funktion att göra. Bara fåfänga. Vitt järnrör av äldre modell anslutet till ett element, med en termostat, mot en mönstrad vägg och grönaktigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Jag betraktar teknisk livslängd på den här sortens passiva prylar (ej maskiner med rörliga delar) som något mest till för försäkringsbolag (åldersavdrag etc) och för yrkesfolk (kränga nytt, uppfylla garantier etc). Som hemmafixare i ett billigt obelånat hus som "aldrig" kommer säljas kan jag ignorera detta. Jag har visserligen bytt ut galvade stålrör för kallvattnet utan att det var något fel på dem men det var för att jag behövde nya ventiler och skarva vidare och inte vet hur man jobbar med såna rör.
Järnrör till tappvatten är en annan femma. Där rostar det. På 70-talet byttes tappvattenrören i huset som var från början av 30-talet pga att trycket började bli dåligt till övervåningen. Det gick inte att se genom en rörstump pga all rost. I nuvarande hus har vi fortfarande ett par meter järnrör från 40-talet i källaren. Det orsakar en rostrand i toalettstolarna och brunt vatten första skvätten i vattenutkastaren. Röret kommer att bytas någon dag.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Visst. Missköter man värmeanläggningen så går den naturligtvis sönder, precis som allt annat, men det har inget att göra med järnrören. Elementen ryker först.

Här är ännu en bild på över hundraåriga sandbockade rör. Att riva ut detta hantverksmässiga mästerverk är inte klokt.
Att det finns husspekulanter som betalar extra för något sämre bara för att det är "nytt och fräscht", förvånar mig inte. Men det har ingenting med funktion att göra. Bara fåfänga.[bild]
Håller med, synd att skrota fina bockade järnrör.
Dina radiatorer är svetade plåt.
Alla 100år gamla radiatorer jag har stött på har varit gjutna och stående på fötter.
Är dina verkligen så gamla?
Har du tex kakelugnar så är nog radiatorerna monterade lite senare.

Håller med, synd att skrota fina bockade järnrör.
Dina radiatorer är svetade plåt.
Alla 100år gamla radiatorer jag har stött på har varit gjutna och stående på fötter.
Är dina verkligen så gamla?
Har du tex kakelugnar så är nog radiatorerna monterade lite senare.
Det jag vet, är att morsans föräldrar köpte huset 1947 när hon var sexton år, för 25.000kr. Huset är byggt i början av tjugotalet och har aldrig haft kakelugnar och vedspisar. Det synd bland annat på skorstenens placering.
Att det byttes ut femton år gamla gjutjärnsradiatorer mot sektionsditon utan att morsan skulle märkt det, är möjligt, men ytterst osannolikt i en tid då centralvärme och vattentoaletter var den senaste flugan.

Intet Intet skrev:
Det jag vet, är att morsans föräldrar köpte huset 1947 när hon var sexton år, för 25.000kr. Huset är byggt i början av tjugotalet och har aldrig haft kakelugnar och vedspisar. Det synd bland annat på skorstenens placering.
Att det byttes ut femton år gamla gjutjärnsradiatorer mot sektionsditon utan att morsan skulle märkt det, är möjligt, men ytterst osannolikt i en tid då centralvärme och vattentoaletter var den senaste flugan.
Svetsade sektionsradiatorer förekom knappt i början av 20-talet
Men jag säger inte att du har fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.