Behöver råd/hjälp med vattenburen golvvärme. Ber om ursäkt ifall mina termer är fel, är långt ifrån någon expert :)

Har ett stort vardagsrum med klickparkett vars enda uppvärmning är vattenburen golvvärme. Huset har en luft/vatten-värmepump (Vaillant) och panna.

På vintern får jag inte upp temperaturen över 20-21 grader i vardagsrummet. På riktigt kalla dagar är det 18-19 grader. Ok men inte behagligt.

När jag känner på rören samt slangarna som "matar" golvvärmen är de generellt ljumna. Samma om jag känner på själva golvet. Inte kallt men heller inte varmt. Jag har elburen golvvärme i mitt badrum, det golvet blir mer distinkt varmt.

Jag har laborerat lite med den vita "knoppen" längst till vänster, "temperaturrreglaget" i mitten, och själva pumpens två lägen. Men generellt blir resultatet ljummet.

Min tes är att det borde gå att få ut mer värme i mitt vardagsrum, eftersom rör/slangar/golv aldrig känns riktigt heta.

Mina frågor till er som kan:
1. Är det möjligt att få ut så pass mycket värme att rören känns riktigt heta och golvet känns mer tydligt varmt? Eller är "neutral" temperatur på golvet det bästa som går att få?

2. Om det borde gå att få ut mer värme, vad är rimligast att börja felsökningen? Rörmokare som tittar på själva rören/pumpen? Eller snarare något med hur min värmepump är installerad och optimerad?

Samt eventuella andra tankar eller råd jag är för okunnig för att ens fråga om!

• Rörsystem och ventiler för vattenburen golvvärme, synliga kopparrör och vita regulatorer på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och ventiler för vattenburen golvvärme i ett hem, med rör, slangar och reglage, mot en vägg.
    Skapa konto
  • Vattenburen golvvärmeinstallation med rör, ventiler och pump i ett vardagsrum, uppvärmning kopplat till luft/vatten-värmepump.
    Skapa konto
BirgitS
Enligt många parkettgolvstillverkare får inte vattnet i golvvärmen vara mer än 27 grader, i alla fall inte undersidan av parketten. Risk för sprickor i träet om det blir varmare t.ex. Har du anvisningarna för ditt golv?

Det är kanske läge att i stället se över isoleringen under golvet och i väggar/fönster?

ClasseClas
Som exempel skriver Kährs är att
"Golvets yttemperatur får aldrig överstiga 27° C. Detta gäller
såväl under läggning, vid uppstart av värmesystem samt
efter att läggningen är avslutad."

https://www.kahrs.com/globalassets/...lation-guide-wood-flooring-5s-5g-2g-tg-se.pdf

Då går det att ha en högre framledningstemperatur än 27 grader med tanke på transmissionsförluster och tröghet i systemet. För egen del ligger framledningstemperaturen på 32 grader vid -20 grader utetemperatur.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Tack, då är frågan vad golvets yttemperatur är, till skillnad från rummets temperatur, och vad TS menar med ljumma rör (för mig ungefär 37 grader).

Om det är pinkjummet så är det nära 37 grader och om man har så varmt vatten ned i golvet och man ändå blir frusen av sig, så kanske man behöver titta på golvets yt-temperatur om den är rimligt nära vattnets temperatur.

Är golvet varmt men rummet ändå kallt så är det andra saker man behöver titta på än golvet, som isolering i väggar (och tak om det är en-vånings), ventilation och luftomättning är rimligt etc.

För TS bör man köpa lite termometrar och placera ut (finns billiga sådana glas-sprittermometrar med klisteryta baki man kan klistra på ytor lite här och där - bla. clas i sjön har sådana), så man vet hur läget är idag - därefter dra slutsatser och sedan börja förbättra där det gör mest nytta.

Köpa IR-mätare kan man också göra men är lätt att mäta fel om man inte vet vad man skall titta efter och dess vanliga felkällor och tex. använda en svart eltjep eller annan liknande klistrad på ytan man vill se tempen på och som man vet emissionsindex på för ytor som är blanka och i metall, då de annars kommer att visa väldigt fel (för kallt) medans glas och andra blanka ytor kan visa mer värme än ytan själv för att varma objekt och ytor i rummet spegla sig i glaset eller metallytan.

förr hade man en flaska tipex av den sorten som luktade gott (men inte så hälsosamt) och torkade fort, som man målade på ytan man skulle mäta på då tippex-färgen hade en emissionsgrad väldigt nära det som IR-temperturmätare är inställda på.

Det ser ut som att det är ett enrörssystem som golvvärmeshunten är påkopplad på.
Då beror tillgänglig värmeenergimängd bl.a. på var i slingan shunten är påkopplad på, samt hur många radiatorer det är på slingan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.