Hej,

Ctc v25 panna, kör med pellets, vattenburet system.
Schunten Landis & Gyr som jag är osäker på om den fungerar som den ska. Kan ni tipsa mig om någon som kan reparera den eller installera ny shunt med utgivare?

Fråga 2: ska termostaterna på elementen vara öppna eller stängda i sommar?

Fråga 3: ska jag göra något med kurvan på shunten?

Fråga 4: ska cirkulationspumpen vara igång eller ej?

Ingen separat vattentank utan bara den som finns i pannan.

Tacksam för all experthjälp 😀

• Landis & Gyr shuntventil SQK 33 med sladdanslutning, monterad på ett grönt pannsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Shuntventil av märket Landis & Gyr, ansluten till en Ctc v25 panna i vattenburet system, med etiketter och elkabel ansluten.
    Skapa konto
  • Reglage och termostat för vattenburet system med ctc v25 panna och Landis & Gyr shunt, inklusive tidsinställning och temperaturkontroller.
    Skapa konto
O OLDSMOBILE98 skrev:
Ctc v25 panna, kör med pellets, vattenburet system.
Schunten Landis & Gyr som jag är osäker på om den fungerar som den ska. Kan ni tipsa mig om någon som kan reparera den eller installera ny shunt med utgivare?

Fråga 2: ska termostaterna på elementen vara öppna eller stängda i sommar?

Fråga 3: ska jag göra något med kurvan på shunten?

Fråga 4: ska cirkulationspumpen vara igång eller ej?

Ingen separat vattentank utan bara den som finns i pannan.

Tacksam för all experthjälp 😀
Termostaterna på radiatorerna ställer man in en gång och glömmer sedan bort. De är till för att begränsa maxtemperaturen i rummet framförallt för att stänga av värmen vid solinstrålning. Du behöver inte öppna eller stänga dem under sommaren.

Shunten fungerar antagligen utmärkt men shuntautomatiken kan vara felställd.

På shunten är tiduret till för att styra "nattsänkningen" , nattsänkningen ställs med ratten till höger. Den står på noll låt den stå så. Nattsänkning, eller dagsänkning fungerar ganska dåligt eftersom temperaturreglering av ett hus är en ganska trög process. Det blir inte som man tänker sig och man sparar ganska lite på det. De andra två vreden är till för att reglera lutningen på kurvan och paralellförskjutningen av samma kurva. (Tänk konstant och lutning i räta linjens ekvation.) Bara du själv kan prova dig fram till vilka värden den ska ställas på. Helst när temperaturen varierar mellan 0 och -10 eller så. Om temperaturen i huset är bra vid en temperatur men det är för kallt vid en lägre så behöver du öka lutningen på kurvan. Om det är för kallt eller för varmt hela tiden så paralellförskjuter du kurvan.

Du kan stänga av cirkulationspumpen på sommaren när värme inte behövs. Men kör den någon minut varje månad så att den inte fastnar. Annars ska den vara igång.

Dragreglaget har lägena från vänster. (Tror jag.)
- avstängt (fungerar oftast så att shunten står still där den stod när man stängde av.)
- automatik utan nattsänkning
- automatik med nattsänkning inkopplad
- permanent nattsänkning
- manuellt läge. Man styr shunten helt manuellt med stora ratten nere till höger.

E Eld skrev:
Dragreglaget har lägena från vänster. (Tror jag.)
- avstängt (fungerar oftast så att shunten står still där den stod när man stängde av.)
- automatik utan nattsänkning
- automatik med nattsänkning inkopplad
- permanent nattsänkning
- manuellt läge. Man styr shunten helt manuellt med stora ratten nere till höger.
Du glömde solen som den ska stå på, för att alltid reglera rätt temp, oavsett tid på dygnet.

Schuntens reglage som kan röra sig mellan 0-5 står alltid vid 0 nu för tiden. Därför tror jag att den är sönder. Det får att röra manuellt så den har inte fastnat utan något annat är sönder.

Denna

• Närbild av en shuntventil med en temperaturrekommendation på 80°C, monterad på en grön enhet, med en handtagsmekanism och märkplatta.
    Skapa konto
Vilken inställning ska jag ha den på

• Timer och inställningspanel för uppvärmning med vridknappar, inkopplad på en murad vägg, omgiven av flera rör och dosor.
    Skapa konto
O OLDSMOBILE98 skrev:
Schuntens reglage som kan röra sig mellan 0-5 står alltid vid 0 nu för tiden. Därför tror jag att den är sönder. Det får att röra manuellt så den har inte fastnat utan något annat är sönder.
Då får man öppna locket på shuntmotorn och mäta om det finns spänning till den.
I bland så kan det bli lurigt med givarna, en ute, en sitter på ett rör.
Äldre reglercentraler ::: En kortsluten givare och den stänger, provas med att koppla loss givarna ( avbrott )
Någon stans finns fabrikat och modell antecknat på reglercentralen.

O OLDSMOBILE98 skrev:
Vilken inställning ska jag ha den på
PÅ sol.

Jag ensam tjej i hushållet.
Kan ni se med hjälp av dessa bilder var jag ska mäta spänningen? Vad ska spänningen vara på?
Och kontrollera givare?
Hur?

• Elektrisk kopplingsdosa med kablar och komponenter, inklusive Y2, Y1, N-terminaler och svart-röd sladd, för mäta spänning och kontrollera givare.
    Skapa konto
  • En närbild av en elektronisk apparat med flera färgade kablar och en metallplatta, tagen från sidan i vad som verkar vara ett tekniskt utrymme.
    Skapa konto
  • Närbild på en elektrisk komponent med flera färgade kablar och etikett som visar "220V".
    Skapa konto
Har du voltmätare så mät mellan.blå och brun och blå och svart, där ska det finnas spänning på en av dom.
Står det 230 V på shuntmotorn så ska det finns på en av dom i taget 230 V.
För attt kolla om centralen ger fel, ( trasig ) så skifta brun och svart, då går den liksom åt fel håll.
I övrigt går det inte att dra motoraxeln för hand och det är därför det är en fjädrande vinge för att handställa tempen till huset..
Var i landet är du.

O OLDSMOBILE98 skrev:
Jag finns i Norra Skåne
För långt bort, har du mätit. Står kanske 230 V på motorn och då är det tyrestorer i centralen och dom kan ge sig. Vad heter centralen, säkert Landis & Gyr 230 V + någon modellbeteckning.

Jag har inget att mäta med, måste köpa det. Kan du rekommendera vad jag ska köpa för mätinstrument som är hyffsat billigt?
Kollar mer på detta imorgon. Tack sålänge

O OLDSMOBILE98 skrev:
Jag har inget att mäta med, måste köpa det. Kan du rekommendera vad jag ska köpa för mätinstrument som är hyffsat billigt?
Kollar mer på detta imorgon. Tack sålänge
En sådan här. är bra och räcker gott till att mäta allt. Inget billigt universal då, det kan inte måta strömmen i en ledning.
https://www.biltema.se/verktyg/matv...amperemetrar/tangamperemeter-400-a-2000044264

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.