Hej, är det nån som känner igen den här ventilen / termostaten? Det är en Danfoss termostat med klämring. Jag funderar på om det är RAVL-typ och om den här kommer passa? https://hemmatema.se/vvs/radiator-t...-rkp1x_cXEb492EPds_cnUiPXt4nSp9gaAnldEALw_wcB

Diametern på "kolven" på ventilen är 24 mm, 25.2 mm allra längst ut där den är som tjockast. Jag tolkar det som att termostaten jag länkar passar till att diametern ska vara 26 mm, men det skulle ju också kunna vara innerdiametern på termostaten som är 26 mm och i så fall är det kanske rimligt.

• Danfoss ventil med klämring, eventuellt RAVL-typ, monterad på ett rörsystem, fotograferad i närbild i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en metallventil med röranslutning, sannolikt en Danfoss-termostat med klämring, monterad vid ett rör nära en vägg.
    Skapa konto
  • Danfoss termostatventil med klämring och två röranslutningar under ett element.
    Skapa konto
Det ser rimligt ut. De skriver att man ska byta packbox också om man byter termostat. Kan man skippa det om stiftet rör sig utan problem? De element jag behöver nya termostater till vill jag egentligen bara kunna stänga av, då vi bara behöver värme i några enstaka rum som luftvärmepumpen inte når till.

jag har själv bytat till RA/VL 2950 på 6st element utan att byta packbox och har inte haft några problem

• Gilla
ElinLundin
  • Laddar…
E ElinLundin skrev:
Hej, är det nån som känner igen den här ventilen / termostaten? Det är en Danfoss termostat med klämring. Jag funderar på om det är RAVL-typ och om den här kommer passa? [länk]

Diametern på "kolven" på ventilen är 24 mm, 25.2 mm allra längst ut där den är som tjockast. Jag tolkar det som att termostaten jag länkar passar till att diametern ska vara 26 mm, men det skulle ju också kunna vara innerdiametern på termostaten som är 26 mm och i så fall är det kanske rimligt.
Undrar om den passade? Behöver själv byta en som gått sönder och tror jag har samma typ av "kolv" som du.

Jag tror att det blev rätt. På ett av elementen gick det bra att byta termostaten, men inte på de andra två. Jag tror att delen med pinnen kanske behöver bytas på de två, men vi har inte kollat vidare på det.

E ElinLundin skrev:
Jag tror att det blev rätt. På ett av elementen gick det bra att byta termostaten, men inte på de andra två. Jag tror att delen med pinnen kanske behöver bytas på de två, men vi har inte kollat vidare på det.
Okej, tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.