Hej, är det nån som känner igen den här ventilen / termostaten? Det är en Danfoss termostat med klämring. Jag funderar på om det är RAVL-typ och om den här kommer passa? https://hemmatema.se/vvs/radiator-t...-rkp1x_cXEb492EPds_cnUiPXt4nSp9gaAnldEALw_wcB
Diametern på "kolven" på ventilen är 24 mm, 25.2 mm allra längst ut där den är som tjockast. Jag tolkar det som att termostaten jag länkar passar till att diametern ska vara 26 mm, men det skulle ju också kunna vara innerdiametern på termostaten som är 26 mm och i så fall är det kanske rimligt.
Diametern på "kolven" på ventilen är 24 mm, 25.2 mm allra längst ut där den är som tjockast. Jag tolkar det som att termostaten jag länkar passar till att diametern ska vara 26 mm, men det skulle ju också kunna vara innerdiametern på termostaten som är 26 mm och i så fall är det kanske rimligt.
Det ser rimligt ut. De skriver att man ska byta packbox också om man byter termostat. Kan man skippa det om stiftet rör sig utan problem? De element jag behöver nya termostater till vill jag egentligen bara kunna stänga av, då vi bara behöver värme i några enstaka rum som luftvärmepumpen inte når till.
Undrar om den passade? Behöver själv byta en som gått sönder och tror jag har samma typ av "kolv" som du.E ElinLundin skrev:Hej, är det nån som känner igen den här ventilen / termostaten? Det är en Danfoss termostat med klämring. Jag funderar på om det är RAVL-typ och om den här kommer passa? [länk]
Jag tror att det blev rätt. På ett av elementen gick det bra att byta termostaten, men inte på de andra två. Jag tror att delen med pinnen kanske behöver bytas på de två, men vi har inte kollat vidare på det.
Exakt den jag fick förslag på hittade jag inte, utan det verkar som att den har ersatts av den här: https://www.hornbach.se/p/termostat...trackArticleCrossType=ad_reco_slot_6-3ae26870
Så det var den jag köpte.
Så det var den jag köpte.
Klicka här för att svara