Hej,
I murstocken finns två pipor så jag kommer åt från det som ska blir köket och pannrum.
Den på högra sida går ner hela vägen och där ska en vedspis anslutas i framtiden.
Den vänstra verka slutar under taket och där vill jag ansluta pannan.
Min fråga:
Är det nånting som säger emot att förlänga pipan nertill? Tänkte skära ett spår med rondel enligt den röda markeringen på bilden och sen mejsla bort så att det blir ett jämt pipa och sen mura igen framsidan. 🤔

• Vägg med två pipor, en röd markerad linje visar planerat kapningsområde för förlängning av murmepipa under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tur börjar kanalen ner vid golvet likt den högra men att den är avmurad vid taket. Det var vanligt att man började med alla kanaler från botten på skorstenen. Detta kan du kolla genom att borra ett litet hål några dm nedanför öppningen. En tegelsten brukar vara 12,5 cm bred, om det inte är storsegel då är den 15cm.

• Gilla
HeikoS
  • Laddar…
H HeikoS skrev:
Hej,
I murstocken finns två pipor så jag kommer åt från det som ska blir köket och pannrum.
Den på högra sida går ner hela vägen och där ska en vedspis anslutas i framtiden.
Den vänstra verka slutar under taket och där vill jag ansluta pannan.
Min fråga:
Är det nånting som säger emot att förlänga pipan nertill? Tänkte skära ett spår med rondel enligt den röda markeringen på bilden och sen mejsla bort så att det blir ett jämt pipa och sen mura igen framsidan. 🤔
De är ju imkanalen du tänkt ansluta panna på. Så du lär kolla avstånd mot brännbart och om de finns några fler ventiler på den pipan.

• Gilla
HeikoS och 1 till
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Har du tur börjar kanalen ner vid golvet likt den högra men att den är avmurad vid taket. Det var vanligt att man började med alla kanaler från botten på skorstenen. Detta kan du kolla genom att borra ett litet hål några dm nedanför öppningen. En tegelsten brukar vara 12,5 cm bred, om det inte är storsegel då är den 15cm.
Det verka inte så, tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.