Hej!

Har flyttat in i en lägenhet där det saknas ett par radiatorventiler. Det jag saknar är 2 st. danfoss clickventil (se bild), den bör vara drygt 20år gammal.
Jag trodde det skulle vara lätt att köpa nya, men att få tag på dessa eller motsvarande verkar inte vara lätt. Jag köpte en annan radiatorventil-märke plus någon slags 'adapter' på bauhaus men det verkar inte fungera.

Tror ni det kan finnas någon annan sorts ventil som skulle kunna passa på elementet? Till nöds får jag kanske nöja mig med ett enkelt reglage utan termostat, men jag vet inte hur jag kan hitta något sådant heller som passar - jag kan ju inte direkt släpa med mig elementet när jag handlar. Dock kan jag ju ta med mig en av de ventiler jag har såklart, men den ser så annorlunda ut än de nya, pga klickmodellen kanske.
Jag är lite rådvill här, alla tips mottages tacksamt!

• Gammal Danfoss radiatorventil på ett bord med mönstrad duk, vit och svart i färg, med temperaturinställningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Danfoss radiatorventil i plast på trägolv, märkt med siffrorna 1-3 och med Danfoss logotyp.
    Skapa konto
  • Närbild av en termostatventil för radiator, delvis i plast, med svart och vit färg samt metalldelar synliga i centrum.
    Skapa konto
  • Närbild på en äldre radiatorventil av märket Danfoss monterad på ett element, utan termostat, med ett metallrör anslutet.
    Skapa konto
Sök på Danfoss RA Click så bör du hitta från någon affär på internet.
Utseende har ändras på dem. Kolla så du får rätt spann mellan graderna.

Krilleman
M mrGrinder skrev:
Har flyttat in i en lägenhet där det saknas ett par radiatorventiler. Det jag saknar är 2 st. danfoss clickventil (se bild), den bör vara drygt 20år gammal.
Jag trodde det skulle vara lätt att köpa nya, men att få tag på dessa eller motsvarande verkar inte vara lätt. Jag köpte en annan radiatorventil-märke plus någon slags 'adapter' på bauhaus men det verkar inte fungera.

Tror ni det kan finnas någon annan sorts ventil som skulle kunna passa på elementet? Till nöds får jag kanske nöja mig med ett enkelt reglage utan termostat, men jag vet inte hur jag kan hitta något sådant heller som passar - jag kan ju inte direkt släpa med mig elementet när jag handlar. Dock kan jag ju ta med mig en av de ventiler jag har såklart, men den ser så annorlunda ut än de nya, pga klickmodellen kanske.
Jag är lite rådvill här, alla tips mottages tacksamt!
Samma termostat men med dagens produkt blir svaret följande:
RSK: 6676000

Kan tex köpas här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-aero-ra/
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...8bU9ClIX3XTZycApxZ__DERGK9pp-r5hoC0oUQAvD_BwE
https://www.vvsoutlet.se/produkt/GSN2409587

Danfoss vit termostat med ratt och siffror för temperaturinställning, seriemärke tydligt synligt på framsidan.
Skapa konto

Stort tack för era svar! Jag bara undrar om 'rätt spann mellan graderna', som en av er skrev.

Den som du länkar till Krilleman, där står det 7-23 grader, hur vet jag att det är 'rätt' så att säga? Jag ser ju att på samma sida har bygghemma en 'Danfoss Aero RA Gasfylld rumstemp 7-28grader', som har ungefär samma pris. Kan jag välja vilken som av dessa? om jag nu skulle vilja ställa in en temperatur över 23grader (kanske inte så troligt iofs)

Enda skillnaden mellan de två termostaterna är vilken maximala börvärde man kan ställa in.

Vilken faktiska ärvärde, aktuell rumstemperatur, det kan bli beror på vilken framledningstemperatur det är på radiatorsystemet.
Aktuella rumstemperaturen kan aldrig bli högre än vad radiatorerna orkar leverera med aktuella framledningstemperaturen.

Misstänker att värmesystemet och framledningstemperaturen är så pass injusterat så att rumstemperaturen oftast blir max 23⁰.

Okej, då kan jag ta vilken som alltså? Då kan jag lika väl ta den som det står 7-28 grader, OM det var en sån som satt från början (går det att kolla på något sätt förresten, vilket 'spann' den gamla har?

Krilleman
M mrGrinder skrev:
Okej, då kan jag ta vilken som alltså? Då kan jag lika väl ta den som det står 7-28 grader, OM det var en sån som satt från början (går det att kolla på något sätt förresten, vilket 'spann' den gamla har?
Den gamla går bara till "3".
Alltså är den begränsad.

Vill du löpa en likvärdig så är 23ºC en kompetent enhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.