Tjena,
Har fått 3 offerter efter jag haft säljare här för att kolla på frikyla. Från företag A har jag fått en offert på 18 200 för installation av en Bosch Climate 3000i 35 WE som en ren AC, samma företag har gett 31 000 för en installation av INNOVA IGFCWM. För frikyla skulle rören dras längs med fasaden från källaren:
Företag B gav en offert på 47 620 för frikyla med samma modell av fläktkonvektor och installation på samma sätt så långt jag förstår:
Alla priserna är efter ROT, förstår inte vad som gör att företag B offerten är så mycket dyrare. Så just nu funderar jag på Bosch vs Innova, bor i SE2 så elen är ganska billig så känns som att det skulle ta ett bra tag innan prisskillnaden tjänas in. Att frikyla laddar borrhålet med energi skulle vara bonus då pumpen kämpade lite under vintern, borrhålets totaldjup är på 200m.
Någon annan som funderat mellan AC vs Frikyla och varit nöjd med ert val?
Har fått 3 offerter efter jag haft säljare här för att kolla på frikyla. Från företag A har jag fått en offert på 18 200 för installation av en Bosch Climate 3000i 35 WE som en ren AC, samma företag har gett 31 000 för en installation av INNOVA IGFCWM. För frikyla skulle rören dras längs med fasaden från källaren:
Företag B gav en offert på 47 620 för frikyla med samma modell av fläktkonvektor och installation på samma sätt så långt jag förstår:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla priserna är efter ROT, förstår inte vad som gör att företag B offerten är så mycket dyrare. Så just nu funderar jag på Bosch vs Innova, bor i SE2 så elen är ganska billig så känns som att det skulle ta ett bra tag innan prisskillnaden tjänas in. Att frikyla laddar borrhålet med energi skulle vara bonus då pumpen kämpade lite under vintern, borrhålets totaldjup är på 200m.
Någon annan som funderat mellan AC vs Frikyla och varit nöjd med ert val?
Det jag kan säga att den där billigare frikyleofferten är billig. När jag som är i branschen gjorde hemma hos mig så räknade på att det gick har jag för mig på ca 40 tusen med arbete. Sen kan ju varje anbud skilja lite då det beror på ex hur stor fläktkonvektor som anbudet gäller,hur stor eller liten cirkpump som offereras osv. Det jag har lärt mig att ..
1 man ska ha en cirkpump som inte är för liten.
2. Slang eller rör ska inte vara för snålt tilltagen då man vill ha ordenligt flöde.
3 fläktkonvektor får gärna vara för stor i kyleffekt så man kan köra på låg fläkthastighet så det inte stör så mycket.
Jag är mycket nöjd med min frikyla då jag har sett till att jag har som jag skrivit här ovanför. Kyler 75kvm övervåning som jag ibland hade 28° i varma sommardagar till 22° på princip lägsta hastigheten på fläktkonvektorn. Å då jag satt den i vardagsrummet så kan jag köra den dygnet runt utan att egentligen störa någon
2. Slang eller rör ska inte vara för snålt tilltagen då man vill ha ordenligt flöde.
3 fläktkonvektor får gärna vara för stor i kyleffekt så man kan köra på låg fläkthastighet så det inte stör så mycket.
Jag är mycket nöjd med min frikyla då jag har sett till att jag har som jag skrivit här ovanför. Kyler 75kvm övervåning som jag ibland hade 28° i varma sommardagar till 22° på princip lägsta hastigheten på fläktkonvektorn. Å då jag satt den i vardagsrummet så kan jag köra den dygnet runt utan att egentligen störa någon
Yes det kändes billigt men under diskussionen lät de iaf väldigt vettigaV Vector skrev:Det jag kan säga att den där billigare frikyleofferten är billig. När jag som är i branschen gjorde hemma hos mig så räknade på att det gick har jag för mig på ca 40 tusen med arbete. Sen kan ju varje anbud skilja lite då det beror på ex hur stor fläktkonvektor som anbudet gäller,hur stor eller liten cirkpump som offereras osv. Det jag har lärt mig att ..
Jag har 220m borrhål. Jag vet åtminstone en som kyler 120kvm med en typ 6kw fläktelement. Sen vet jag inte kallt han kyler ner till. Men det blir ju lite som en luft luftare...den tappar nån grader om man har nån dörr kylan ska igenom
.
.
Klicka här för att svara