Hej, är nybliven husägare som har problem med den vattenburna golvvärmen i huset.
Tidigare ägare har inte använt den på några år de man installerat luft/luft pump, vi tycker dock att det är väldigt kallt i badrummet och skulle vilja ha igång golvvärmen där.
Systemet består av en Elomin III elpanna och ett golvvärme från LK Systems. (se bilder på alla delar)
Värmepannan fungerar och leverera varmvatten till kranar och dusch. Har försökt läsa på i manualer och anteckningar från ägaren som byggde huset och installerade systemet. Har fyllt på vatten i systemet enligt instruktion samt bytt batterier i de trådlösa termostaterna (tror jag det heter).
Systemet reagerar när man höjer temperaturen i de olika rummen, lampan börjar lysa, men ingenting mer händer.
Undrar om någon har någon ide på vad som kan vara fel eller vad jag behöver göra för att få igång värmen. Eller behöver jag ringa en VVS firma?
Tack / Kristofer
Tidigare ägare har inte använt den på några år de man installerat luft/luft pump, vi tycker dock att det är väldigt kallt i badrummet och skulle vilja ha igång golvvärmen där.
Systemet består av en Elomin III elpanna och ett golvvärme från LK Systems. (se bilder på alla delar)
Värmepannan fungerar och leverera varmvatten till kranar och dusch. Har försökt läsa på i manualer och anteckningar från ägaren som byggde huset och installerade systemet. Har fyllt på vatten i systemet enligt instruktion samt bytt batterier i de trådlösa termostaterna (tror jag det heter).
Systemet reagerar när man höjer temperaturen i de olika rummen, lampan börjar lysa, men ingenting mer händer.
Undrar om någon har någon ide på vad som kan vara fel eller vad jag behöver göra för att få igång värmen. Eller behöver jag ringa en VVS firma?
Tack / Kristofer
Tack Emanuel för snabbt svar.
När jag tar av de vita propparna ser det ut som som bilderna.
Stiften tänker jag är det som styr vattenflödet till golvvärmen, när jag trycker på den så hör jag vattnet flöda.
Men förstår fortfarande inte vilken del det är som strular, ska jag öppna upp "proppen" och göra något inne i den?
Jag ser inget som rör sig på insidan när jag vrider på termostaten.
Tack igen
/Kristofer
När jag tar av de vita propparna ser det ut som som bilderna.
Stiften tänker jag är det som styr vattenflödet till golvvärmen, när jag trycker på den så hör jag vattnet flöda.
Men förstår fortfarande inte vilken del det är som strular, ska jag öppna upp "proppen" och göra något inne i den?
Jag ser inget som rör sig på insidan när jag vrider på termostaten.
Tack igen
/Kristofer
Så, tack igen för snabbt svar.E Emanuel01 skrev:
Nu tog jag av det vita ställdonet under några timmar men ingen värme i rören.
Kan tillägga att de stora vita rören som går till och från varmvattenberedaren inte heller är varma.
Men samtliga ställdon är varma. Vilket jag läste mig till är en del av deras funktion.
Hur funkar det från varmvattenberedaren till golvvärmen systemet? Är det en separat pump, eller är det samma som pumpar vatten till kranarna?
Finns det någon inställning på varmvattenberedare som är fel?
Hej.E Emanuel01 skrev:
Yes cirkulationspumpen är igång, den har 3 hastigheter och är inställd på 3, sänker jag den hör jag att den saktar ner.
Det som jag tycker är konstigt är att alla rör bakom luckan oxå är kalla. Både innan och efter cirkpumpen. Känns som att varmvattnet från vvberedaren in kommer fram till cirkpumpen.
Är pumpen varm och rören kalla, så är det nog inget stopp ut på vägen. Vilke temp ( panntemp ) visar tempmätaren, Sitter nog säkert ett överhetningskydd intill termostaten ( maxtermostat värme i pannan ) i vänstra luckan, den kan även vara bakom vredet, så det ska dras rakt ut, för att komma åt det.Kristofer Kullenberg skrev:
Hej.
Yes cirkulationspumpen är igång, den har 3 hastigheter och är inställd på 3, sänker jag den hör jag att den saktar ner.
Det som jag tycker är konstigt är att alla rör bakom luckan oxå är kalla. Både innan och efter cirkpumpen. Känns som att varmvattnet från vvberedaren in kommer fram till cirkpumpen.
Det blir att även öppna upp och känna på el-pannan om den är varm, men troligtvis inte.
Var i landet är du
Klicka här för att svara