Hej, är nybliven husägare som har problem med den vattenburna golvvärmen i huset.

Tidigare ägare har inte använt den på några år de man installerat luft/luft pump, vi tycker dock att det är väldigt kallt i badrummet och skulle vilja ha igång golvvärmen där.

Systemet består av en Elomin III elpanna och ett golvvärme från LK Systems. (se bilder på alla delar)

Värmepannan fungerar och leverera varmvatten till kranar och dusch. Har försökt läsa på i manualer och anteckningar från ägaren som byggde huset och installerade systemet. Har fyllt på vatten i systemet enligt instruktion samt bytt batterier i de trådlösa termostaterna (tror jag det heter).

Systemet reagerar när man höjer temperaturen i de olika rummen, lampan börjar lysa, men ingenting mer händer.

Undrar om någon har någon ide på vad som kan vara fel eller vad jag behöver göra för att få igång värmen. Eller behöver jag ringa en VVS firma?

Tack / Kristofer

• Elomin III elpanna i ett kaklat rum, med ett tryckkärl och rörsystem synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elomin III elpanna från Värmebaronen med kontrollpanel inkl. manometer och termostatinställningar, installerad i ett badrum.
    Skapa konto
  • Termostat från LK Systems med justeringsratt och tryckmätare, del av vattenburet golvvärmesystem i ett hus.
    Skapa konto
  • Fördelningscentral med kablar och anslutningar för golvvärmesystem från LK Systems, monterad på kakelvägg.
    Skapa konto
  • Insidan av en Elomin III elpanna med rördragning och elektriska komponenter synliga.
    Skapa konto
Om det inte används så skulle jag tippa på att ventilerna sitter fast under de vita "propparna" näst sista bilden.

• Gilla
Kristofer Kullenberg
  • Laddar…
Tack Emanuel för snabbt svar.

När jag tar av de vita propparna ser det ut som som bilderna.

Stiften tänker jag är det som styr vattenflödet till golvvärmen, när jag trycker på den så hör jag vattnet flöda.

Men förstår fortfarande inte vilken del det är som strular, ska jag öppna upp "proppen" och göra något inne i den?
Jag ser inget som rör sig på insidan när jag vrider på termostaten.

Tack igen

/Kristofer

• Närbild på en ventil med ett metallstift, del av golvvärmesystem, omgiven av damm. Inlägg handlar om vattenflöde och termostatens funktion.
    Skapa konto
  • Närbild av en termostatventil från LK med borttagen vit propp, visar stiftet som styr vattenflödet för golvvärme.
    Skapa konto
Prova att ha den vita av en stund och kolla om rören blir varma på den slingan. Det vita ställdonet ska bli lite varmt om termostaten skickar ström till den samt öppna.
Så när du trycker ned piggen stänger du ventilen.

• Gilla
Kristofer Kullenberg
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Prova att ha den vita av en stund och kolla om rören blir varma på den slingan. Det vita ställdonet ska bli lite varmt om termostaten skickar ström till den samt öppna.
Så när du trycker ned piggen stänger du ventilen.
Så, tack igen för snabbt svar.

Nu tog jag av det vita ställdonet under några timmar men ingen värme i rören.
Kan tillägga att de stora vita rören som går till och från varmvattenberedaren inte heller är varma.
Men samtliga ställdon är varma. Vilket jag läste mig till är en del av deras funktion.

Hur funkar det från varmvattenberedaren till golvvärmen systemet? Är det en separat pump, eller är det samma som pumpar vatten till kranarna?

Finns det någon inställning på varmvattenberedare som är fel?

Brukar sitta en separat pump för golvvärmen vid golvvärme fördelaren. Men tänker att om de förra ägarna stängt av värmen i pannan kan det ju sitta en växelventil eller shunt som är avaktiverad så den bara gör varmvatten.

Är cirkpumpen igång?

• Närbild på en öppen värmepanna med fokus på en cirkulationspump omgiven av rör och elektronik inuti en metallkabinett.
    Skapa konto
E Emanuel01 skrev:
Är cirkpumpen igång?
Hej.

Yes cirkulationspumpen är igång, den har 3 hastigheter och är inställd på 3, sänker jag den hör jag att den saktar ner.
Det som jag tycker är konstigt är att alla rör bakom luckan oxå är kalla. Både innan och efter cirkpumpen. Känns som att varmvattnet från vvberedaren in kommer fram till cirkpumpen.

Kristofer Kullenberg Kristofer Kullenberg skrev:
Hej.

Yes cirkulationspumpen är igång, den har 3 hastigheter och är inställd på 3, sänker jag den hör jag att den saktar ner.
Det som jag tycker är konstigt är att alla rör bakom luckan oxå är kalla. Både innan och efter cirkpumpen. Känns som att varmvattnet från vvberedaren in kommer fram till cirkpumpen.
Är pumpen varm och rören kalla, så är det nog inget stopp ut på vägen. Vilke temp ( panntemp ) visar tempmätaren, Sitter nog säkert ett överhetningskydd intill termostaten ( maxtermostat värme i pannan ) i vänstra luckan, den kan även vara bakom vredet, så det ska dras rakt ut, för att komma åt det.
Det blir att även öppna upp och känna på el-pannan om den är varm, men troligtvis inte.
Var i landet är du

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.