15 250 läst ·
133 svar
15k läst
133 svar
Vågar man ta bort elradiatorer efter installation av luftvärmepump?
Hej!
Har sommarhus och har precis installerat luftvärmepump. Främst för underhållsvärme på vintern med 15 grader. Kvar sitter en mängd elradiatorer som saknar termostat och är således avstängda. Skulle helt vilja plocka bort samtliga radiatorer för de är fula också, och kanske ersätta med ett par tre stycken med termostat som backup om luftvärmepumpen fallerar.
Någon som har resonerat kring hur man löser detta på ett bra sätt?
Tack på förhand
Har sommarhus och har precis installerat luftvärmepump. Främst för underhållsvärme på vintern med 15 grader. Kvar sitter en mängd elradiatorer som saknar termostat och är således avstängda. Skulle helt vilja plocka bort samtliga radiatorer för de är fula också, och kanske ersätta med ett par tre stycken med termostat som backup om luftvärmepumpen fallerar.
Tack på förhand
Klart man kan. Det är ditt hus. Är du ok med bara frostfritt ifall den skulle haverera så räcker det ju att du har 2-3 byggfläktar i källaren redo och kanske nån online övervakning av LLVP/temperaturen
Tack - glömde nämna att jag sällan är där vintertid så vill ha ett system som slår till med automatik. Har faktiskt haft ett case där det såg ut som pumpen gick men sen sprutade bara kalltAttitudeswe skrev:
Godkväll, byt ut de gamla mot nya med elektronisk termostat, t.ex. Adax Neo, Tego m.fl de finns i både 230v och 400 v utförande, de är mycket effektiva och prisvärda.R Robert N skrev:Hej!
Tack på förhand![]()
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Om värmepumpen stannar kan det vara svårt att få igång den om det är för kallt. Jag skulle inte ta bort alla element, men däremot skulle jag såklart se till att de element som fanns hade termostat.
Är det bara jag som blir nyfiken på radiatorer utan termostat? Hur har det fungerat tidigare om du sällan är där på vintern?
Det är mer som ett gaspådrag. Du kan ställa med ett vred men du har ingen aning om tempen. Jag vill ju ha att den bara slår på om den till exempel går under 5 grader.M Mellanbarn skrev:
Godkväll, ja du har rätt, men en liten skillnad finns i termostaten känslighet, elradiatorer med en elektronisk termostat som känner av +- 0,2 C° är tillräckligt bra för de flesta, oljefyllda element är inte riktigt lika effektiva p.g.a oljans tröghet vid klimatförändringaruseless skrev:
Hej, nu pratar vi om knappt mätbara förluster, jag själv har oljefyllda LVI och de anses vara bland marknadens bästa, men speciellt på våren efter en kall natt när solen går upp och värmer så är de onödigt varma ganska länge och temperaturen i huset stiger onödigt mycket, men de extra varma väggarna har man kanskeAlfredo skrev:
nytta av nästkommande kalla natt, effekt förlusterna är nog försumbara, men komforten är lite högre med t.ex Adax Neo de reagerar mycket snabbare på temperatur växlingar
Som backup till l/l vp spelar det ju ingen som helst roll vilken elradiator man har bara termostaten är i god funktion.T teuvo tainio skrev:Hej, nu pratar vi om knappt mätbara förluster, jag själv har oljefyllda LVI och de anses vara bland marknadens bästa, men speciellt på våren efter en kall natt när solen går upp och värmer så är de onödigt varma ganska länge och temperaturen i huset stiger onödigt mycket, men de extra varma väggarna har man kanske
nytta av nästkommande kalla natt, effekt förlusterna är nog försumbara, men komforten är lite högre med t.ex Adax Neo de reagerar mycket snabbare på temperatur växlingar
Fast det har inget med förluster eller effektivitet att göra. Alla elradiatorer har noll förlust och är 100 procent effektiva. Precis varenda mikrowattsekund av elenergi de förbrukar omvandlas helt till värme.T teuvo tainio skrev: